Falcon Heavy

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
Lakely
Správce profilu na Facebooku
Správce profilu na Facebooku
Příspěvky: 1131
Reputace: 154
Bydliště: Plzeň
Registrován: 11.2.2010 21:50
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Lakely »

S tím Crossfeedem se omlouvám, v jednom zdroji se o něm psalo v souvislosti toho, co mají FH a F9 společného a co ne a protože to bylo anglicky, trošku jsem zazmatkoval a přeházel slovosled. Motory Merlin 1C by tedy tuto přípravu mít neměly. Ještě jednou se omlouvám za des-informaci.
Vesmír je nekonečný a realita překoná veškeré naše představy.
A. C. Clarke
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Raul »

Díky za vysvětlení.
Zároveň musím dodat, že článek je skvěle napsán.

Osobně je pro mne velmi očekávaná událost letošní start první F9 v1.1 z Vandenbergu, kdy se snad dozvíme více podrobností i o uspořádání motorů Merlin 1D, jakožto centrálního stupně Falconu Heavy.
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Raul »

petrsida píše:crosfeed znamená, že se palivo s obou postranních stupňu čerpá do středního, takže při jejich odpojení je střední stále plný paliva a táhne dál, de facto tak přidáváte další stupeň na raketě, ale s tím, že jeho motory běží od startu, a ne až od oddělení postranních stupňů, výhody jsou jasné

zřejmým důvodem je to, že falcon 9 nemá postranní stupně, a tudíž není odkud přečerpávat, je ale pravděpodobné, že jsou na raketě připravená vedení k postranním stupňům, je jednodušší je zakomponovat rovnou, než je pak složitě do konstrukce dodávat, a podle mě ta vedení nepovedou k motorů, ale mezi nádržemi, to je mnohem jednodušší
Ano, to je klasický princip cross-feedu. (To že se ze zjevných důvodů v současnosti nepoužívá samozřejmě chápu. ;) ) Raketa která bude využívat plný cross-feed bude společně s horním stupněm v podstatě třístupňová.

Přímé vedení paliva a okysličovadla mezi nádržemi avizovali Rusové pro použití tohoto systému na Angaře.

Nicméně konkrétně Elon Musk prohlásil, že cross-feed u Falconu Heavy bude zásobovat motory centrálního stupně individuálně. Což znamená vedení přímo na jednotlivé motory centrálního stupně.

Dále se také proslýchá (NSF), že cross-feed nebude aplikován na všech 9 motorů, nýbrž pouze na 6 motorů centrálního stupně. Oba postranní boostery by tedy po startu zásobovaly 9 svých a 3 centrální motory, celkem tedy 12. Zbylé 3 centrální motory tedy budou zásobovány z centrálního stupně už od startu. Čili kombinace 12/3/12, kde by tedy centrální stupeň spotřebovával čtyřikrát méně pohonných látek a v okamžiku odhození boosterů by v něm zůstalo asi 75% paliva a okysličovadla. Pokud se ale použije metoda sníženého tahu centrálního stupně tak, jak se to děje u Delty IVH, centrální stupeň bude v okamžiku odhození postranních boosterů plnější o to více, dejme tomu z 80-85%.

Stojí za zmínku i to, že cross-feed na FH se bude používat pouze v případech, které větší nosnost 53 tun budou vyloženě vyžadovat. V běžných případech bude mít tedy FH nosnost pouze 45,36 tun. Zde předpokládám podobný scénář letu jako DeltaIV Heavy, tedy plný tah všech motorů na startu k minimalizaci gravitačních ztrát, následně max. škrcení motorů centrálního stupně a částečný tah až do separace boosterů, poté opět plný tah až k MECO. Zde se jedná o jakousi 2,5 stupňovou variantu.
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3883
Reputace: 3049
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od petrsida »

Díky za doplnění, teď už budeme mít jasno, taky už se těším, až tuhle parádu uvidím
Uživatelský avatar
Lakely
Správce profilu na Facebooku
Správce profilu na Facebooku
Příspěvky: 1131
Reputace: 154
Bydliště: Plzeň
Registrován: 11.2.2010 21:50
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Lakely »

Děkuji za zpřesňující informace i pochvalu článku. Zároveň se také těším na to, jak bude vlastně vypadat ta sestava motorů u verze 1.1. Ještě více mi inspiruje představa systému Grasshopper, použitého u FH, zde by skutečně mnohé ušetřil a zefektivnil.
Vesmír je nekonečný a realita překoná veškeré naše představy.
A. C. Clarke
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26963
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Dugi »

První start rakety Falcon Heavy se měl uskutečnit v roce 2014 ze základny Vandenberg. O rok později se mělo startovat z Floridy. Nyní přišla zpráva, že se start v roce 2014 ruší. Na Falcon Heavy si tedy budeme muset počkat do roku 2015.

Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Agamemnon
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Samo1995
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1425
Reputace: 5
Registrován: 12.10.2012 22:42
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Samo1995 »

Zaujímavé, na novom webe Spacex je uvedené nová nosnosť na GTO. Už to nie je 12, ale dokonca až 21,2 ton. To je dva krát viac než má Ariane 5. :-D
Čím to asi bude? Stále plánujú ten hrozný druhý stupeň, takže prakticky žiadna zmena. Som zvedavý, ako to nakoniec bude.
http://www.spacex.com/falcon-heavy
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Agamemnon »

Samo1995 píše:Zaujímavé, na novom webe Spacex je uvedené nová nosnosť na GTO. Už to nie je 12, ale dokonca až 21,2 ton. To je dva krát viac než má Ariane 5. :-D
Čím to asi bude? Stále plánujú ten hrozný druhý stupeň, takže prakticky žiadna zmena. Som zvedavý, ako to nakoniec bude.
http://www.spacex.com/falcon-heavy
pár poznámok ;)
- to je 21 t na gto s inkl. 27 st.... teda 15 t na ariane/proton gto... takže nejakých 1,4x toľko ako a5eca
- tých 12 t bolo málo už vtedy, keď to zverejnili... v porovnaní s 53 t... ten rozdiel delta-v nie je tak veľký, aby tá nosnosť klesla tak brutálne, hoc aj s tým smiešným US, čo tam majú... ale keďže to bolo na ich ofic. stránke... tak to ľudia brali ako pravdu... 21 je reálnejšie ku 53 reálnejšie...

- tým číslam, čo tam sú... never :)
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
Samo1995
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1425
Reputace: 5
Registrován: 12.10.2012 22:42
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Samo1995 »

Mne je jasné že nie je GTO ako GTO, ale aj tak. Prečo tá zmena?
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Agamemnon »

podľa mňa to bol preklep... 21 a 12 sú rovnaké čísla, opačné poradie :D mali na tom webe dosť chýb, aby aj toto bolo uveriteľné...

samozrejme... toto je len môj dohad... tip
Per aspera ad astra [42]

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“