Falcon Heavy

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1579
Reputace: 1864
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od jakubv »

Start FH se blíží a stím mě napadá několik věcí, které jsem nikde moc nenašel.
aktuálně je v expandable verzi udávaná nosnost (podle http://www.spacex.com/falcon-heavy)
Payload to LEO (28.5°) 63,800 kg (140,700 lb)
Payload to GTO (27°) 26,700 kg (58,900 lb)
Payload to Mars 16,800 kg (37,000 lb)
Payload to Pluto 3,500 kg (7,700 lb)
s tím, že asi na ten náklad na lEO je otázkou jeho strukturální pevnost.
Pokud se budou stupně vracet s přistávat, bude to řekněme někde k 1/2 až 1/3 nosnosti.

Ale, napadlo me, pokud by SpaceX realizovalo uvažovaný cross-free a z bočních stupňů napájelo po třech motorech v core, na kolik by to pomohlo nosnosti. Pokud málo, asi nemá cenu se tím zabývat, pokud třeba o 1/3, tak to by do budoucna asi mělo bez ohledu na BFR mělo smysl se tím zabývat...
Ale nezkoušel jsem hledat jak to vypočítat....

je mi také jasné, že dále by to šlo výrazně vylepšit lepším druhým stupněm s větším Isp, ale do toho se jim už nejspíš nebude vůbec chtít...
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Amper »

- pokles LEO nosnosti pri navratu : pokud by byl limit opravdu jen ve strukture stupne tak by to znamenalo ze by nosnost na LEO mohla klesnout i mene nez o 1/3

- crossfeed - to ti asi nikdo nerekne (a mozna ani ze SpX) protoze crossfeed byl realne zvazovan u historicke verze. Od te doby je stupen delsi a ma mnohem vetsi vykon takze je klidne mozne ze se dostavas do problemu s bodem 1. Tj. crossfeed by sice pridal nosnost ale to co stoji na centralnim stupni stejne uz bejt tezsi nemuze takze je jedno ze by crossfeed prinesl nejake dalsi zlepseni.

- druhy stupen - tady ja osobne vidim pomerne prostor pro zlepsovani. At uz efektivnejsi stupen ktery bude lepsi pro cesty mimo obeznou drahu nebo znovupouzitelnost.

Pokud vemete ze uveze 60 tun na LEO a 26 na GTO tak je kde brat. Trochu tupe matematiky :

- sucha hmotnost druheho stupne jsem nekde nasel 3.9t
- sucha hmotnost Dragona 4.2t
- nosnost Dragona na zem 3.5t nakladu

Dragon a druhy stupen maj do kupy 8.1 tuny. Pokud by jsme rekli ze 10t (vetsi stit, nozicky, rezerva paliva) tak zbude stale jeste dost nosnosti na LEO/GTO a raketa by byla prakticky komplet znovupouzitelna. Navic by noznicky mohli prochazet skrz stit a overila by se tim tato technologie pro motoricke pristavani Crew Dragona :-)

Jedine co vidim jako problem proc by to SpX neudelalo je BFR - pokud budou zakaznici ochotni platit za nove druhe stupne tak nebude duvod omezovat vyvoj BFR
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3884
Reputace: 3051
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od petrsida »

Cros feed je v tuhle chvíli zbytečný, byl nahrazený mnohem jednodušším škrcením výkonu, takže reálně ta raketa poletí, jako by tam byl, nic navíc by nepřinesl
AlesH
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 210
Reputace: 112
Bydliště: Most
Registrován: 13.1.2014 23:38
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od AlesH »

Osobně mi vychází (z mých odhadů a výpočtů) nosnost "reusable" Falconu Heavy (se záchranou všech tří boosterů) na max. 40 tun na LEO a max. 15 tun na GTO. Je to tedy snížení nosnosti na LEO o více než třetinu proti "expendable" verzi (na GTO je to už přes 40% a k Marsu skoro 50% [pod 9 tun proti téměř 17 tunám]).

Zkoušel jsem i počítat crossfeed a "vylepšení nosnosti" mi vycházelo jen kolem 10%. Proto asi nemá smysl se tím zabývat.

Souhlasím s Amperem, že FH by mohl mít mnohonásobně použitelný druhý stupeň, a to by mohlo snížit finanční náklady na start. Ovšem podle všeho to vypadá, že nový druhý stupeň Falconu stojí výrobně méně než 10 mil. USD, takže relativní úspora by asi nebyla moc velká (vzhledem k celkové ceně za start). Příznivě by se spíš projevila možnost zvýšit frekvenci startů FH (recyklací stejných boosterů a druhých stupňů) a tím více rozložit fixní náklady na pozemní vybavení.

Koncept BFR/BFS se mi ale líbí víc (protože je perspektivnější a má větší možnosti), takže doufám, že SpaceX se na něj soustředí.
Naposledy upravil(a) AlesH dne 4.2.2018 16:03, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ketivab
Správce profilu na Twitteru
Správce profilu na Twitteru
Příspěvky: 525
Reputace: 1
Bydliště: Země
Registrován: 10.11.2016 16:27
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Ketivab »

Oficiální nosnost FH reusable je cca 30 tun na LEO (přesněji asi 30.5/31 t) - podle prezentace o BFR ze září 2017. Na GTO by to pak mělo být 8 tun - podle stránek SpaceX.
JebediahKerman
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 11
Reputace: 0
Registrován: 3.2.2018 16:29
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od JebediahKerman »

Má cenu v budoucnu zachraňovat 2 stupeň FH ? Vždyť má pouze '' levný ,, motor merlin . Zachraňování se spíš vyplatí u 2 stupňů na kapalný vodík s motory s vysokým isp , ale tak je stupeň mnohem těžší. To by šlo vynahradit tím že by stupeň byl z uhlíkových vláken a kompozitů. Otázka je zda se to ekonomicky vyplatí.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10833
Reputace: 10284
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Pospíšil »

JebediahKerman píše: Otázka je zda se to ekonomicky vyplatí.
Nevyplatí
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1579
Reputace: 1864
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od jakubv »

díky za komenty
Jsem zvědav, jaké zajímavé náklady FH ponese v budoucnu kromě velkých telekomunikačních satelitů......
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Dugi »

Nejkritičtějším místem startu bude separace bočních stupňů. Na tomhle videu je celá problematika důkladně rozebraná.

Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10833
Reputace: 10284
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Pospíšil »

Škoda, že k tomu není nějaký komentář ... aspoň u mně k tomu není žádný zvuk.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“