Dragon XL

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 3259
Reputace: 4014
Registrován: 9.1.2013 16:26
Kontaktovat uživatele:
Re: Dragon XL

Příspěvek od Vaclavik »

Stepan píše:Nevím jak náročná je cesta z GTO na orbitu měsíce, ale pokud má vést 5 tun náklad a pak ještě nějakou tu tunu Dragon vážit bude, pak moc rezervy nezbývá... Nevíte kolik váži CD? (tento by mohl být podobně-není pro posádku ale letí dál)

Edit: Dragon 1 cca 4,5 tuny, Dragon 2 cca 9 tun, CD cca 12 tun. S reusable to moc nevidím. Možná tak oba boční na mořské plošiny...to by pak dávalo smysl, že jich dělají víc
Δv pro cestu z GTO na oběžnou dráhu okolo Měsíce je cca 1,6 až 1,8 km/s. Se znalostí druhu pohonných látek používaných v motorech Dragon je pak možné nahrubo vypočítat i jejich potřebnou zásobu.
Uživatelský avatar
rexino
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 630
Reputace: 25
Registrován: 13.5.2013 15:00
Re: Dragon XL

Příspěvek od rexino »

Pri tej verzii s návratom by nestačilo veľmi zjednodušene povedané iba posadiť nový Dragon na Falcon Heavy? Tu by sa už ponúkala aj otázka, či by to nešlo aj s Crew Dragonom. Napríklad ako "poistka", ak by Orion zlyhal. Samozrejme tam by už bola zrejme potrebná transformácia trunku na niečo s palivom a motorom. Pokiaľ si pamätám, tak o štítoch sa dávnejšie tvrdilo, že sú dimenzované napr. aj na návrat z mesiaca.
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3881
Reputace: 3041
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Dragon XL

Příspěvek od petrsida »

Samo, díky, stále se člověk učí. P
Uživatelský avatar
Meybe
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2680
Reputace: 2321
Bydliště: Chlumec
Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: Dragon XL

Příspěvek od Meybe »

Nová grafika, vychází z obrázku, který byl zveřejněn.


    ---------------
    "Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
    MartinH
    Zájemce o kosmonautiku
    Zájemce o kosmonautiku
    Příspěvky: 66
    Reputace: 5
    Registrován: 26.4.2016 23:06
    Kontaktovat uživatele:
    Re: Dragon XL

    Příspěvek od MartinH »

    Zajímavé by bylo použít FH jako suborbitální raketu s nejvyžším bodem sahajícím skoro až k Měsíci (obdobně je použit Atlas V s lodí CST-100 - tu také dostane jen na suborbit a je už jen na lodi aby si dráhu dozakulatila). Jen Dragon XL by musel mít větší nádrže protože by fungoval i jako dodatečný stupeň (byl by i o to těžší). První stupně FH na to mají dost velkou sílu, jsou to v podstatě 3 první stupně z F9. Každý první stupeň F9 musí odstartovat s 2. stupněm a nákladem. Odmyslíme, li si hmotnost spojovací konstrukce prvních stupňů a zesílení toho centrálního měl by být schopen 1. stupeň FH odstartovat klidně se třema druhýma stupněma a s cca 30t nákladu. Takže dostat řekněme 30t Dragon XL na vysokou suborbitální dráhu by nemusel být zas takový problém. Přitom první stupně by se odpojovali při menších rychlostech = snažší přistání na mořských plošinách.

    Otázka ale jo kolik unese druhý stupeň FH, jestli by nemusel být zesílen. Odhadovalo se něco kolem 10 tun a je otázkou jestli se do toho vejde Dragon XL, když má mít nosnost více jak 5 tun. To by pak na samotnou loď zbývalo pouze něco přes 4 tuny včetně paliva.
    Uživatelský avatar
    Pospíšil
    Velezkušený znalec kosmonautiky
    Velezkušený znalec kosmonautiky
    Příspěvky: 10800
    Reputace: 10176
    Bydliště: Pardubice
    Registrován: 22.7.2012 19:00
    Re: Dragon XL

    Příspěvek od Pospíšil »

    MartinH píše:Otázka ale jo kolik unese druhý stupeň FH, jestli by nemusel být zesílen. Odhadovalo se něco kolem 10 tun ...
    Cože? Jaká otázka, ...být zesílen, ...odhadovalo se...
    Aktuálně udávaná oficiální nosnost FH na LEO je 63,8 t. Tzn. druhý stupeň je dimenzován minimálně na tuto hmotnost užitečného nákladu a Dragon XL i s 5 t nákladu hravě unese. Otázkou pouze je, na jakou dráhu ho bude dopravovat a jaké delta v bude muset nákladní loď zajistit sama, aby se dostala na Gateway a pak s odpadem pryč.
    ---


    "Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
    Jardax
    Znalec kosmonautiky
    Znalec kosmonautiky
    Příspěvky: 809
    Reputace: 0
    Registrován: 2.1.2015 15:33
    Re: Dragon XL

    Příspěvek od Jardax »

    S odpadem pryc neni takovy problem, pri te komplikovane nestabilni draze staci male delta v ve spravnou chvili a muze pokracovat treba do Slunce... ;)
    Uživatelský avatar
    Dugi
    Administrátor
    Administrátor
    Příspěvky: 26959
    Reputace: 2729
    Bydliště: Jihlava
    Registrován: 23.10.2009 15:36
    Re: Dragon XL

    Příspěvek od Dugi »

    Tak DO Slunce zrovna ne (to by si mohla PSP usnadnit spoustu manévrů :-D). Ale na oběžnou dráhu klem Slunce ano. ;-)
    Obrázek

    "Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
    MartinH
    Zájemce o kosmonautiku
    Zájemce o kosmonautiku
    Příspěvky: 66
    Reputace: 5
    Registrován: 26.4.2016 23:06
    Kontaktovat uživatele:
    Re: Dragon XL

    Příspěvek od MartinH »

    Pospíšil píše:
    MartinH píše:Otázka ale jo kolik unese druhý stupeň FH, jestli by nemusel být zesílen. Odhadovalo se něco kolem 10 tun ...
    Cože? Jaká otázka, ...být zesílen, ...odhadovalo se...
    Aktuálně udávaná oficiální nosnost FH na LEO je 63,8 t. Tzn. druhý stupeň je dimenzován minimálně na tuto hmotnost užitečného nákladu a Dragon XL i s 5 t nákladu hravě unese. Otázkou pouze je, na jakou dráhu ho bude dopravovat a jaké delta v bude muset nákladní loď zajistit sama, aby se dostala na Gateway a pak s odpadem pryč.
    A jste si tím tak jistý? Opravdu se počítá s tím že na špičku FH posadíte 63.8 t. nákladu a poletíte s tím na LEO? Že to není jen porovnávací údaj? Saturn 5 měl v tabulce 115t. na LEO, ale nikdy k takovému použití zamýšlen nebyl. Na LEO nesl jen 75t. vážící Skylab a to jen díky tomu že Skylab byl místo 3. stupně (2. stupeň byl dimenzován na hmotnost 3. stupně + loď Apollo + LM). Ty nostosti na LEO se často uvádí kvůli porovnání. I tady na fóru se to někdy dříve řešilo, myslím že i Dugi to tu vysvětloval. FH je cílen především na energeticky náročnější dráhy a na znovupoužitelnost prvních stupňů. Já jen chtěl poukázat na to že nosnost 2. stupně nebyla asi odhadnuta správně a bude vyšší, ale divil bych se kdyby to bylo 60 t.
    MartinH
    Zájemce o kosmonautiku
    Zájemce o kosmonautiku
    Příspěvky: 66
    Reputace: 5
    Registrován: 26.4.2016 23:06
    Kontaktovat uživatele:
    Re: Dragon XL

    Příspěvek od MartinH »

    Dugi píše:Tak DO Slunce zrovna ne (to by si mohla PSP usnadnit spoustu manévrů :-D). Ale na oběžnou dráhu klem Slunce ano. ;-)
    Navíc ta dráha by byla celkem kolizní se Zemí, stačilo by i celkem malé delta v, aby při příštím přiblížení k Zemi došlo ke vstupu do atmosféry... Někdy je výhodnější to vzít oklikou než přímo. V podstatě jste na skoro stejné orbitě kolem slunce, jen ji musíte nepatrně upravit tak, aby jste se trefil.

    Odpovědět

    Zpět na „Rakety a lodě“