Stránka 12 z 25

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 14.5.2018 12:29
od Amper
takze se nebude stahovat vykon na MaxQ ? Pokud pojedou konstantne tak by to prece nemelo byt nutne

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 14.5.2018 12:52
od Pospíšil
Na Max-Q se stahuje výkon vždycky, ale k tomu ještě regulují tlak v komoře, aby nerostl tah vlivem řidší atmosféry.
Jestli ten tlak regulují změnou směšovacího poměru v kombinaci se škrcením obou složek PHM, to zatím není jasné.

Z dřívější doby od Toma Muelera víme, že Musk nutil konstruktéry motoru zapracovat na redukci počtu ventilů - aby na Merlinu (Raptoru) bylo co nejméně pohyblivých = drahých a pracných komponentů a regulační funkci ventilů vyřešili jinak (například rozdílnou délkou a průměrem potrubí, face-shutoff). Nakolik tento požadavek splnili už teď z hlavy nevím, ale asi se to dá někde dohledat.



Edit: Muelerův popis vývoje M1D bez ventilů: https://zlsadesign.com/post/tom-mueller ... scription/

"...And, uh, I’ve seen that hurt us before, I’ve seen that fail, but I’ve also seen— where nobody thought it would work— it was the right decision. It was the harder way to do it, but in the end, it was the right thing. One of the things that we did with the Merlin 1D was; he kept complaining— I talked earlier about how expensive the engine was. [inaudible] [I said,] “[the] only way is to get rid of all these valves. Because that’s what’s really driving the complexity and cost.” And how can you do that? And I said, “Well, on smaller engines, we’d go face-shutoff, but nobody’s done it on a really large engine. It’ll be really difficult.” And he said, “We need to do face-shutoff. Explain how that works?” So I drew it up, did some, you know, sketches, and said “here’s what we’d do,” and he said “That’s what we need to do.” And I advised him against it; I said it’s going to be too hard to do, and it’s not going to save that much. But he made the decision that we were going to do face-shutoff."

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 17.5.2018 6:42
od Pospíšil
Srovnání opotřebení kormidel a okolí po prvním letu. Vlevo F9 block 4, vpravo block 5.


Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 17.5.2018 9:49
od marian007
Tak už mi je plne jasné, prečo zvolili ten čierny medzistupeň. Aby bolo čo najmenej vidieť obhorené miesta. :D

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 17.5.2018 9:58
od Jardax
marian007 píše:Tak už mi je plne jasné, prečo zvolili ten čierny medzistupeň. Aby bolo čo najmenej vidieť obhorené miesta. :D
Rekl bych ze je to spis dusledek odhorivani ochranne vrstvy a hliniku na starych plackach... :)

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 17.5.2018 10:10
od Pospíšil
marian007 píše:Tak už mi je plne jasné, prečo zvolili ten čierny medzistupeň. Aby bolo čo najmenej vidieť obhorené miesta. :D
Tak to není. Černý mezistupeň, přistávací nohy, motorová sekce a podélný kryt vedení kabelů a potrubí jsou pokryty novým typem TPS, který je vodu-odpudivý, takže nevyžaduje povrchový (bílý) nátěr.

Dřívější verze F9 měly kovové povrchy, včetně roštových kormidel, pokryté vrstvou korku jako tepelné ochrany a na tom povrchový bílý nátěr. To už u block 5 neplatí.

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 17.5.2018 10:30
od marian007
Chlapci, ďakujem za rozobranie, aj ked to nebolo potrebné. Bol to len vtip. :-D

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 17.5.2018 10:41
od Pospíšil
marian007 píše: Bol to len vtip. :-D
Jasně, ale chtěl jsem to stejně vysvětlit, aby ten vtip náhodou někdo nevzal jako blízký realitě. :)

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 17.5.2018 12:32
od Pospíšil
Na sejmuté noze je vidět jakýsi světle-šedý povlak. Ne však všude a ve stejné intenzitě.


Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 20.5.2018 11:42
od Pospíšil
Zákulisní nepotvrzené info: při dalším startu F9b5 uvidíme sklápění nohou po přistání.