Falcon 9 v2.5 (Block 5)
Re: SES-10
K tomu videu - mě přijde, že se prostě už (zase) dlouho neletělo, tak zkrátka fanoušci SpaceX už (zase) "ohlodávají kosti"
Včetně mě, je to dlouuuhý!
Včetně mě, je to dlouuuhý!
Pod stromečkem letos nic nepotřebuju, stejně se tam už nic nevleze. Je tam očouzený válec vysoký 41 metrů...
Re: SES-10
Aha! to me vubec nenapadlo, diky za vysvetleni to pak samozrejme dava smysl, ikdyz v tom pripade by to chtelo znat neco jako L/ deltaD, kde deltaD je rozdil mezi odporem vzduchu pri nulovem nabehu a mezi nenulovym. Tady ale verim, ze to muze byt vyrazne vice nez 2, ikyz v tech nadzvukovych rychlostech to bude asi dost sloziteAlesH píše:Musíš se na to dívat tak, že i když raketa letí rovně (L/D=0), tak ta odporová síla stejně působí (a mírně snižuje nosnost). Při mírném náklonu rakety ta odporová síla vzroste jen nepatrně (možná skoro vůbec), ale navíc vznikne vztlaková síla, takže raketa může letět "ploššeji" (hirizontálněji) a tím rychleji získává potřebnou vodorovnou (orbitální) rychlost (protože motory nemusí překonávat takovou gravitaci).Walkeer píše:At pocitam jak pocitam, pokud je odporova sila stejne velka jako vztlakova sila, tak mi to vychazi skutecne nula od nuly, tedy nulovy narust nostnosti.
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: SES-10
K vaší diskuzi o smyslu aerodynamického vztlaku při letu po aktivní balistické dráze bych jen podotknul, že Elon o úhlu náběhu klouzavého letu ve skutečnosti mluví v kontextu sestupu prvního stupně.
Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
https://www.youtube.com/watch?v=jC3LQFpuzqs
Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
https://www.youtube.com/watch?v=jC3LQFpuzqs
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10286
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: SES-10
Já Elonovo vysvětlení chápu tak, že nová kormidla umožní efektivnější řízení letu a využití vztlaku při návratu takovým způsobem, že to umožní úsporu paliva při boost-back a brzdicím zážehu, což bude znamenat více paliva pro vzlet a tím vyšší nosnost znovupoužitelné varianty nosiče.Raul píše:Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
Nevím kolik hmotnosti se dá uspořit na TPS v případě použití titanových roštových kormidel, ale úspora paliva pro návrat a brzdění bude pravděpodobně významnější.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: SES-10
ona ta uspora nemusi byt nutne na hmotnosti TPS - pokud kormidla zvladnou vetsi tepelne namahani tak je muzou nastavovat vyrazne agresivneji nez do ted. Pokud jim ted horela tak nemohli pri vysokych rychlostech vyuzivat plnej rozsah pohybu.
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: SES-10
Samozřejmě, ale Elon zde hovořil právě o připravovaných konstrukčních modifikacích. Správná úroveň tepelné ochrany na správných místech, pokročilé materiály, analytické metody, apod.Pospíšil píše:Já Elonovo vysvětlení chápu tak, že nová kormidla umožní efektivnější řízení letu a využití vztlaku při návratu takovým způsobem, že to umožní úsporu paliva při boost-back a brzdicím zážehu, což bude znamenat více paliva pro vzlet a tím vyšší nosnost znovupoužitelné varianty nosiče.Raul píše:Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
Nevím kolik hmotnosti se dá uspořit na TPS v případě použití titanových roštových kormidel, ale úspora paliva pro návrat a brzdění bude pravděpodobně významnější.
Vždy je to logicky kompromis mezi množstvím spotřebovaného paliva pro reentry zážeh a úrovní tepelné ochrany. Větší možnosti řízení úhlu náběhu klouzavého letu ale tyto nároky jen sníží.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10286
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: SES-10
Možná to myslíme oba dva stejně, já bych to ale vyjádřil ještě trochu jinak.Raul píše:Samozřejmě, ale Elon zde hovořil právě o připravovaných konstrukčních modifikacích. Správná úroveň tepelné ochrany na správných místech, pokročilé materiály, analytické metody, apod.Pospíšil píše:Já Elonovo vysvětlení chápu tak, že nová kormidla umožní efektivnější řízení letu a využití vztlaku při návratu takovým způsobem, že to umožní úsporu paliva při boost-back a brzdicím zážehu, což bude znamenat více paliva pro vzlet a tím vyšší nosnost znovupoužitelné varianty nosiče.Raul píše:Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
Nevím kolik hmotnosti se dá uspořit na TPS v případě použití titanových roštových kormidel, ale úspora paliva pro návrat a brzdění bude pravděpodobně významnější.
Vždy je to logicky kompromis mezi množstvím spotřebovaného paliva pro reentry zážeh a úrovní tepelné ochrany. Větší možnosti řízení úhlu náběhu klouzavého letu ale tyto nároky jen sníží.
1) Budou nasazena titanová kormidla, která jsou téměř nezničitelná a budou mnohonásobně použitelná.
2) Zároveň budou mít pravděpodobně jiný tvar a velikost, než mají dnes. To dovolí větší kontrolu nad řízením polohy stupně při sestupu - umožní efektivně využívat vztlak při klouzavém návratu.
3) Aplikace 2) umožní snížit množství paliva potřebného pro návrat a brzdění, čímž vzroste startovací nosnost
4) Aplikace 2) ale zároveň bude klást vyšší nároky na TPS ve spodní partii stupně, kde tím mírně naroste hmotnost
5) Zároveň víme o plánovaném nasazení 2. generace přistávacích nohou, jež se budou při sestupu vyklápět dříve a tím taky sníží potřebu paliva pro přistávací zážeh.
Suma sumárum, celkově budou mít všechny úpravy výše a ještě mnoho dalších konstrukčních úprav pozitivní efekt na výkon/nosnost a rychlou znovupoužitelnost.
Na F9 v2.5 se opravdu těším.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)
A co to je to TPS? Urban dictionary mi příliš nepomohl. Ačkoli nepopírám, že kupř. Torsonic Polarity Syndrome - Causes people to have butts where their heads should be mě obohatil.
Naposledy upravil(a) laik dne 20.4.2017 13:29, celkem upraveno 1 x.
- Vaclavik
- VIP uživatel
- Příspěvky: 3286
- Reputace: 4049
- Registrován: 9.1.2013 16:26
- Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)
Thermal Protection Systemlaik píše:A co to je to TPS? Urban dictionary mi příliš nepomohl. Ačkoli nepopírám, že kupř. Torsonic Polarity Syndrome - Causes people to have butts where their heads should be mě neobohatil.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10286
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)
Stále dobrým zdrojem vysvětlení zkratek z kosmonautiky je tento rejstřík od Antonína Vítka:laik píše:A co to je to TPS? Urban dictionary mi příliš nepomohl. Ačkoli nepopírám, že kupř. Torsonic Polarity Syndrome - Causes people to have butts where their heads should be mě obohatil.
https://www.lib.cas.cz/space.40/INDEXA.HTM
Thermal Protection System - Systém tepelné ochrany
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong