Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Příspěvek od Pospíšil »

sima píše:Nejak mi to nevychazi:
- Falcon 9 čeká ještě kolem 300 startů, než bude vyřazen/nahrazen jiným nosičem
- mají v plánu vyrobit 30 - 50 F9 block 5
tzn. ze prumerny pocet startu jedoho stupne je 6 - 10. Chapu, ze nektere prvni stupne se zachranovat nebudou, ale stejne nevim, jak se chteji vubec priblizit tomu poctu 100 opakovanych startu
Uvidíme.
Dopravní letadla se taky staví s nějakou plánovanou životností, ale kolik toho za svou službu nakonec odlétají se může lišit. Různý počet nalétaných hodin, průměrné délky letů, počty cyklů (start, let ve výšce, přistání), atd.
U znovupoužitelné rakety se také mohou různé parametry lišit: cílová dráha, váha nákladu, kosmodrom, místo přistání, atd. a od toho se bude odvíjet kolik cyklů (startů a přistání) nakonec vydrží.
To ukáže až čas a praxe příštích let.

Ještě přidám citaci toho co Musk řekl, z čehož plyne, že číslo 300 startů F9 není žádné tvrdé číslo, ale spíš jen hrubý odhad.

"...We think of probably winding up with something on the order of 300 flights, maybe more, of Falcon 9 Block 5 before retirement."
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Příspěvek od Amper »

proste vzal nejaky odhadovany rocni nalet krat pocet let do nasazeni BFS/BFR do sluzby a hotovo
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Příspěvek od Pospíšil »

Pospíšil píše:Elonovy komentáře k block 5 na telekonferenci pro reportéry před startem Banga-1:
Zde je doslovný přepis : https://gist.github.com/theinternetftw/ ... b9d09c123e
Našel jsem v něm ještě pár dalších "drobtů" :

- TPS octawebu/motorové sekce je v některých místech dokonce aktivně chlazena vodou :o
- byla inovována avionika, motorové kontrolery, letové počítače, pokročilý IMU, vše lehčí a menší, více tolerantní k poruchám než předchozí verze
- sběr testovacích dat při zániku horního stupně bude prováděn vysíláním na přelétající satelity, možná na Iridium, protože plasma kolem stupně nedovolí vysílat data jinam než šikmo nahoru. Zatím jen data o poloze, rychlosti, teplotě, stav systémů.
- během dalších letů budou na horní stupeň postupně přidávat po vrstvičkách TPS a sledovat, jak to ovlivní podmínky jeho návratu do atmosféry - kdy se rozpadne a jak, nebo kdy už to přežije.
- snahy/testování záchrany horního stupně nebudou nijak intenzivní - nemůže to ukrást moc kapacit z programu BFR/BFS a taky nesmí ovlivnit zákazníky - spolehlivé vynášení nákladu do kosmu
- fyzická kontrola/údržba prvního stupně mezi 10 starty by měla být téměř nulová
- cca 80% F9b5 bude na Floridě, zbytek na VAFB. Na Boca Chica nic, tam bude kosmodrom pro BFR/BFS
- výsledný počet vyrobených prvních stupňů b5 ve službě (30-50) bude záviset na tom, kolik zákazníků bude trvat na startu se zcela novým nosičem. Elon věří, že vnímání spolehlivosti nového vs. použitého stupně se u zákazníků postupně změní a nový stupeň bude v budoucnu méně preferován. Dnes je to ještě naopak. :)
- doba potřebná mezi lety u block 4 byla něco kolem 5 - 10 dní. Block 5 to má zredukovat o 1 řád na 0,5-1 den.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
jregent
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 277
Reputace: 18
Bydliště: Bystřice pH
Registrován: 13.6.2014 16:48
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Příspěvek od jregent »

Pospíšil píše:pár dalších "drobtů"
Dropty? To je přímo hodokvas a díky za něj :)
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Příspěvek od Pospíšil »

jregent píše:
Pospíšil píše:pár dalších "drobtů"
Dropty? To je přímo hodokvas a díky za něj :)
Potěšení na mé straně. :)
Po půlnoci to ještě Dugi vydá jako článek na blogu.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3881
Reputace: 3041
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Příspěvek od petrsida »

K tomu druhému stupni, čekal bych, že bude potřebovat regulérní tepelný štít, tohle je překvapení, to chce použít vstup s návrhem a brzdí větší plochou? Je lehký, to ano, ale že by to stačilo?
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Příspěvek od Pospíšil »

petrsida píše:K tomu druhému stupni, čekal bych, že bude potřebovat regulérní tepelný štít, tohle je překvapení, to chce použít vstup s návrhem a brzdí větší plochou? Je lehký, to ano, ale že by to stačilo?
Nechejme se překvapit.

Nová vrstva TPS na určitých partiích horního stupně bude svým způsobem taky tepelný štít. Ono taky záleží na tom z jaké mise se bude vracet = kolik paliva ve stupni zbude ne jen na povinný deorbit zážeh, ale taky na účinné brždění.

Když například z nějaké "lehké" LEO mise dokáží z orbitální rychlosti stupeň zbrzdit na podobnou rychlost, jakou se vrací první stupeň, tak nějaký mega-těžký tepelný štít nemusí ani potřebovat. A když na stupeň přimontují klouzavý padák, možná ho budou chytat do sítě na moři jako AD kryt. :)
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Příspěvek od Pospíšil »

Jedna z prvních letových fotek. Start i celá první mise proběhly úspěšně. Náklad byl vynesen na cílovou dráhu a první stupeň přistál na OCISLY.

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3881
Reputace: 3041
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Příspěvek od petrsida »

Pospíšil píše:
petrsida píše:K tomu druhému stupni, čekal bych, že bude potřebovat regulérní tepelný štít, tohle je překvapení, to chce použít vstup s návrhem a brzdí větší plochou? Je lehký, to ano, ale že by to stačilo?
Nechejme se překvapit.

Nová vrstva TPS na určitých partiích horního stupně bude svým způsobem taky tepelný štít. Ono taky záleží na tom z jaké mise se bude vracet = kolik paliva ve stupni zbude ne jen na povinný deorbit zážeh, ale taky na účinné brždění.

Když například z nějaké "lehké" LEO mise dokáží z orbitální rychlosti stupeň zbrzdit na podobnou rychlost, jakou se vrací první stupeň, tak nějaký mega-těžký tepelný štít nemusí ani potřebovat. A když na stupeň přimontují klouzavý padák, možná ho budou chytat do sítě na moři jako AD kryt. :)
jasně, vždyť je tam motor :facepalm: člověk myslí postaru
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Příspěvek od Pospíšil »

Myslím, že ve výčtu novinek o block 5 zapadla jedna velmi zajímavá věc ohledně motorů Merlin 1D b5.
Nově jsme se dozvěděli, že během vzestupného letu prvního stupně budou Merliny měnit tlak ve spalovací komoře tak, aby udržovaly konstantní tah 190 000 lbf od startu až po MECO, v závislosti na klesajícím tlaku okolní atmosféry během stoupání.

Už sice nebyly uvedeny přesné důvody, proč k tomuto opatření sáhli, ani jak ho provedli, ale odhaduje se (na NSF), že to může být motivováno optimalizovaným zatížením konstrukce rakety, aby a) vyhověla požadavku na bezpečnostní koeficient 1,4 pro man-rated nosič, nebo b) snížené zatížení konstrukce zvyšující její životnost => umožnění mnohonásobné znovupoužitelnosti.
Je možné, že a) i b) jsou správně, ale mohou tam být i jiné důvody.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“