Stránka 1 z 39

Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Napsal: 12.2.2010 14:23
od Lakely
Dovolím si jako nový návštěvník tohoto fóra svůj první článek a nové téma.

Budu zde hovořit o novém dopravním prostředku, pro vynášení nákladu a astronautů k Mezinárodní Kosmické Stanici ISS. Bude to první soukromá dopravní pilotovaná loď, která bude zásobovat ISS.

Loď vyvíjí soukromá americká společnost SpaceX, která v roce 2004 získala kontrakt od Americké vlády, který ji zavazuje k vývoji kosmického dopravního prostředku, který po dobu, kdy nebude nový nástupce raketoplánů nahradí jejich provoz. Osobně si myslím, že bude zajišťovat provoz poměrně dlouho, když teď nikdo neví, jak dopadne Orion...
Společnost SpaceX, již provozuje nosnou raketu Falcon1, který využívají i jiné vesmírné agentury, jako levný prostředek pro vynesení nákladu. Avšak Falcon1 ní vhodný nosič, pro těžkou loď Dragon. Tu by měla vynášet raketa Falcon9. Její motory prošli již zkouškami a dokončují se na ní poslední práce.

Samotná loď Dragon, bude vyráběna ve dvou variantách. První bude jako automatická nákladní loď, která s 2500kg užitného nákladu bude automaticky připojována k ISS.
Druhá varianta je pilotovaný návratový modul s místem až pro 7 astronautů. První start s lidskou posádkou se zatím plánuje na rok 2012.

První test rakety Falcon9 a nepilotované lodi Dragon se uskuteční ještě tento rok. Zatím jsou na tento rok plánovány tři starty. Přičemž první bude zkušební prověrka lodi na oběžné dráze o délce trvání pěti hodin. Druhý bude pěti denní let testovací lodi. A třetí bude let zásobovací automatické lodi k ISS.

Doufejme že se časový plán dodrží a NASA a hlavně USA, nezůstanou na několik let bez možnosti vysílání kosmonautů. Rozhodně bude velkým krokem vidět, že i soukromí sektor má v současné době prostředky pro vyslání, sice zastaralé koncepcí, ale inovativní lodi s lidskou posádkou.

Re: Dragon

Napsal: 12.2.2010 21:41
od Dugi
Díky za skvělé informace. NASA určitě Dragona i Falcona potřebuje jako sůl pokud nechce být závislá jen a pouze na ruských Sojuzech (za tučnou provizi) a zůstat stále soběstačná.

Re: Dragon

Napsal: 12.2.2010 21:48
od Lakely
Rozhodně:-) Jde přeci hlavně o finanční stránku věci a prestiž. Uvidíme jestli třeba kongres nezamítne rozpočet a program Constalation neskončí. Ale to je asi dost nepravděpodobné. No uvidíme, každopádně Dragon je velice zajímavý projekt, škoda že SpaceX tolik tají technické specifikace a detaily lodi...:-)

Falcon a Iridium

Napsal: 16.6.2010 14:27
od Dugi
Společnost SpaceX podepsala dohodu o vynášení komunikačních družic Iridium. Hodnota této zakázky je slušných 492 milionů dolarů. Holt první test Falcona ukázal, že to jde a tak se firmy začínají nabízet. :tlesk:

Budoucnost raket Falcon 9

Napsal: 1.7.2010 10:06
od Dugi
Našel jsem jeden moc zajímavý obrázek, který ukazuje, jak chce firma SpaceX pokračovat ve vývoji raket.

Obrázek

První je Falcon 9, který vznikl roku 2008 - první stupeň má 9 motorů Merlin 1C, druhý stupeň jeden Merlin 1C. Na nízkou oběžnou dráhu vynese 10,4 tuny nákladu.
V roce 2012 by měla světlo světa spatřit jeho těžší sestřička - Falcon 9 Heavy. Tato raketa bude mít kolem prvního stupně další dva první stupně, čili bude mít k dispozici 27 motorů Merlin. Její nosnost na LEO bude velmi slušných 29,5 tuny.
Tím vývoj rakety Falcon 9 skončí. SpaceX ale jde s vývojem dál. Už v roce 2013 chce představit zbrusu novou raketu Eagle 1, kterou bude pohánět jeden motor Griffon. Stejně jako Merlin bude spalovat kapalný kyslík a kerosen, ale jeho tah bude bezmála 10x vyšší. Díky tomu bude mít Eagle 1 nosnost 12,6 tuny na LEO.
I tato raketa bude mít svou těžkou variantu. Eagle 1 Heavy plánovaná na rok 2014 bude mít po bocích dva pomocné "první stupně" - celkem tedy tři motory Griffon. Díky nim vynese na LEO až 36 tun nákladu.
Prozatím posledním plánovaným typem, který by měl být představen roku 2016 má být Eagle 7. Číslovka značí počet motorů Griffon a před nosností se tají dech. Na LEO by měla tahle raketa dopravit celých 80 tun nákladu!

Plány vypadají velmi zajímavě a tak se můžeme jenom těšit na další roky - SpaceX ukázala, že to jde - dostat raketu na oběžnou dráhu i bez státních peněz. Brzy se s jejími akciemi začne obchodovat na burze, firma už má objednávky na vynášení družic, zkrátka o peníze nebude nouze a díky nim bude moci probíhat další vývoj.

Re: Dragon

Napsal: 1.7.2010 10:20
od Tommy
No tak to jsou velmi zajímavé plány :palec nahoru:

Mimochodem neví někdo, v čem se liší (konstrukčně) Griffon od Merlinu, když oba spalují to samé, ale Griffon má o tolik větší výkon? :Drbe se na hlavě:

Re: Dragon

Napsal: 1.7.2010 10:26
od Dugi
Konkrétní detaily konstrukce asi SpaceX nebude vytrubovat do světa, ztratila by svého know-how. Osobně bych to tipoval na vnitřní konstrukci vlastní trysky, její tvar a velikost. Svou roli možná bude hrát i množství spáleného plaiva. Možná že Griffon spálí za časový úsek víc paliva než Merlin. Ale to jsou jen spekulace.

Re: Dragon

Napsal: 2.7.2010 11:20
od Lakely
Opravdu dobré zprávy.
Jinak Dugi: Máš docela pravdu, jak říkáš, sice to Space X tají, ale na různých i oficiálních stránkách se hovoří a výkonnějším čerpadle, které bude přivádět právě více paliva. A samozřejmě jde také o efektivnější konstrukci samotné trysky. Dále se mluvilo o tom, že ač mají být tyto motory výkonnější, tak mají být, ale naopak jednoduší. U Merlinů je problém jejich velice složité konstrukce. Zde by to mělo být jednoduší. Více také nevím, každopádně přeji Space X ať světu ukáže, jak se to má dělat:)

Rakety Falcon

Napsal: 4.8.2010 21:29
od Dugi
Společnost SpaceX upřesnila vývojový harmonogram a technické detaily nosných raket třídy Falcon.
V první řadě by se příští rok měla dočkat obměny nejslabší z rodiny - raketa Falcon1. Po změně si za svůj název přidá písmeno "e" a na LEO vynese místo 420 kg celých 1050 kg.
Raketa Falcon9 Heavy vznikne v roce 2013 spojením tří prvních stupňů klasické rakety Falcon9. Její nosnost na LEO má být až 32 tun.
Velmi zajímavě vypadá raketa FalconX. Ta už využije motory Merlin2 (nevím, zda to není jen nový název pro Griffony). V prvním stupni by měly bý tři tyto motory. Nosnost rakety na LEO by měla dosáhnout 38 tun.
Nejsilnější dosud známou konfigurací má být FalconX Heavy - tvoří ho tři první stupně FalconX. Nosnost na LEO? Úctyhodných 125 tun.

Obrázek

Podle zákulisních spekulací by měli inženýři pomýšlet na ještě silnější stroj. Ten zatím nese název Falcon-XX s průměrem 10 m a výškou 110 m. Hnát by ji mělo 6 motorů Merlin-2 a na LEO dopraví 140 t.
Pokud bychom se k Falconu-XX postavili stejně jako k Falconu9 a FalconuX, mohla by vzniknout hypotetická raketa Falcon-XX Heavy. Její nosnost ale už skoro odporuje běžnému uvažování - téměř 400 tun. Ale to už se pohybujeme v rovině výrazných spekulací!
Co je naopak reálné, je prohlášení, že by bylo možné upravit motor Merlin na spalování metanu. Firma navíc koketuje s možností využití jaderného a jaderně-solárního pohonu. Každopádně je vidět, že se SpaceX nebojí. Úspěch Falconu9 jí nalil optimismus do žil a my se rozhodně máme na co těšit.

Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Napsal: 7.12.2010 22:00
od Lakely
SpaceX uveřejnila v celku zajímavé porovnání kosmických lodí typu návratové kapsle, je to rozhodně zajímavé čtení. :)
Obrázek