Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od Dugi »

Je pravda, že ty spekulace jsou dost protichůdné a dobrat se pravdy není snadné. Uvidíme, co z toho nakonec bude. :roll:
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
KitFisto
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 532
Reputace: 1
Bydliště: Ostrava/Szczecin
Registrován: 10.7.2012 8:25
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od KitFisto »

Na tom je NSF založeno, většina vláken jsou spekulace a názory uživatelů, zbytek potom už potom aktualizace misí atd
Science flies you to the moon
Religion flies you into buildings.
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od JosVerstapen »

Aspoň nás tyto spekulace zaměstnávají a nechávají nás vytvářet vlastní názory a k tomu jsou tyto diskuze taky určeny tak buďme za to rádi :)
Motor MCT zatím není reálně v plánu ani na nosiči či lodi, jinak bychom se k těmto informacím již dostali.
Ale pravdou je, že SpaceX informuje o svém Dragonu že jeho motory budou adaptabilní na metah, ale technologie je nám prozatím neznámá. Takže to ví asi jenom Musk a pár dalších.
Je to určitě budoucí palivo kosmických letů a tudíž se jedná i o byznis, takže velcí hráči si možná informace drží u sebe...těžko říct proč tak málo relevatních informací.
Tak pátrejme pátrejme ;)
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od Raul »

Pěkný článek, o ambiciózních plánech Elona Muska

Musk vyzdvihuje všestrannost LOX/LCH4 technologie pro Raptor.
- Energetické náklady na Metan jsou nejnižší.
- Lehce vyšší Isp než kerosen.
- Nejsou takové problémy se skladováním a manipulací jako s tekutým vodíkem.
- Metan může být extrahován s Marsovské atmosféry.
- Metan je lepší z hlediska znovupoužitelnosti, tj. usazování karbonu v motoru než kerosen.
- (Já přidám další výhodu.) Spalování kapalných plynů je obecně stabilnější než spalování kerosenu.

Musk se chystá najmout pár Rusů a využít jejich bohaté zkušenosti.
Konstrukce motoru bude využívat uzavřený cyklus na rozdíl od otevřeného cyklu motorů Merlin.

Raptor bude první LOX/LCH4 motor. Další větší motory pro Mars budou deriváty motoru Raptor využívající stejnou technologii. Jsou to právě ty motory prvního stupně s tahem 1.5 ml liber, které byly oznámeny v souvislosti s MCT. :)
Kódový název MCT není ani raketa, ani tento motor. Může znamenat Mars Cargo nebo Mars Crew nebo Mars Colonial Transport. Musk naznačil, že by snad mohlo jít o lander.
Jméno tohoto velkého motoru zatím není odhaleno, ale bude se jednat o LOX/LCH4 motor s uzavřeným cyklem, na místo původního Merlinu 2, což měl být LOX/RP1 motor s otevřeným cyklem. Těžký znovupoužitelný nosič s těmito motory bude daleko větší než FH a bude tedy konkurovat SLS. :palec nahoru:

V současnosti chce Musk konkurovat Arianspace, ILS a ULA hlavně plnou znovupoužitelností.
Skylon srovnává s jeho projektem Stratolaunch a dodává že tento systém nemusí být nakonec výhodný. :ustaraný:

DragonRider bude (logicky) založen na nákladním Dragonu v2. Dragon v2 bude umožňovat motorické SuperDraco přistání na pevnině, redundantně ale i ponese padáky pro přistání na hladině pro případ, že SuperDraco selžou.
SuperDraco bude samozřejmě fungovat i jako záchranný únikový prostředek při startu, kde by měl dosáhnout tahu vytvářejícího přetížení 7-8g.

A na závěr trochu bulváru .. Musk to dává znovu dohromady s bývalou manželkou Talulah Riley. Talulah dokonce prohlásila, že chce odejít do důchodu s Elonem na Mars. :lol: Musk se sní chystá znovu oženit. 8-) Takže hodně stěstí.
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od JosVerstapen »

Akorát informace ohledně extrakce metanu z Marsovské atmosféry je pochopitelně nesmysl!!
Protože v minulých letech byl sice objeveny stopy Metanu v atmosféře nicméně jejich koncentrace byla propočítána na 0,000 000 5 % (takže jen pár molekul na m3 v nejvyšší koncentraci) a to jen v některé části atmosféry, takže byl nehomogenně rozložen...což znamenalo že metan vznikal interakcí UV záření při dopadu mikrometeoritů a kosmickém prachu.
Navíc podléhá rychlému rozpadu jako uhlovodík se váže na všechny jiné vazby bohužel!!

Dokonce přece ani vozítko nepotvrdilo přítomnost metanu což vědce překvapilo, přitom přístroje byly kalibrovány a vybaveny hlavně na detekci uhlovodíků či vody.

Nicméně jeho měsíce Phobos a Deimos jsou na základě spektroskopických měření bohaté na celou škálu uhlovodíků (uhlíku a jejich organických látek či metanu) a dokonce i možné zmrzlé vody...takže pokud budou motory na metan v provozu a poletí na Mars, tak se budou doplňovat zásoby z těchto měsíců. Gravitace je tu velmi nízká pouze 0,0019 tina naší. Takže přistání a start bude hračka :)
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od Raul »

Souhlasím že z celkového obsahu v atmosféře půjde ten metan extrahovat poměrně těžko. Metanu je v Marsovské atmosféře v průměru opravdu jen asi 10, někde ale i 30 částic na miliardu, takže tento se těžit prostě nedá. Já jsem to sem dal protože je to uvedeno v tom článku na základě rozhovoru s Muskem a také proto, že si na rozdíl od jiných myslím, že to tak úplně nesmysl není. :Takhle tedy ne:

A proč nemůžu souhlasit s tím, že je to nesmysl? Tato extrakce je samozřejmě myšlena pro marsovský lander, kde potřebujeme dotankovat přímo na povrchu Marsu. Těžba na orbitu Marsu (Phobos, Deimos) jak popisuješ má určitě obrovský smysl. Gravitace na nich sice není 0,0019 krát menší než na Zemi jak píšeš, ale ještě cca 10x ménší (na Phobosu 0.0084–0.0019 m/s2 a na Deimosu 0.0039 m/s2), takže spíš než o přistání a startu se u těchto těles dá mluvit o kotvení u, nebo na těchto tělesech. Taková těžba je ale možná pouze pro kosmický tahač. Ne pro lander, který přistál na povrchu marsu. Gravitace a atmosféra Marsu totiž nebude umožňovat použít klasický dvoustupňový lander (descent stage/ascent stage) a přistávat s palivem pro start tak snadno jako na Měsíci. Takže palivo pro start musíme jednoduše získat na povrchu Marsu.

V článku šlo hlavně o výhody oproti systému LOX/LH2 a LOX/RP1. Ono totiž pokud se totiž budeme snažit extrahovat metan jako palivo, budeme paralelně s ním každopádně potřebovat také kyslík pro jeho spalování, jinak těžba metanu nemá žádný smysl. Kyslík lze extrahovat pouze s vody. Zbylý vodík můžeme samozřejmě také zkapalnit a použít ho ke startu pro LOX/LH2 motor, nicméně právě to dlouhodobé skladování a manipulace s vodíkem je velmi problematické a v těchto podmínkách skoro nereálné. Takže reálnější zřejmě bude tento vodík použít spolu s oxidem uhličitým, kterého je v Marsovské atmosféře velice hojně, a vyrobit právě metan. C02 + 4 H2 -> CH4 + 2 H2O. Netvrdím že nepůjde o dlouhotrvající proces, ale nemusí to být hlavně příliš komplikované s pomocí metanogenů, což je ideální extrémofil pro tyto podmínky a pro naše ISRUpotřeby. Na Zemi žil již před 3,5 miliardami let a proto bych se divil kdyby nebyl ani na Marsu, protože to vypadá že na Marsu Metan cosi produkuje. Samozřejmě vulkanická aktivita, nebo kometární impakty jsou také možné zdroje, ale tohle se mi prostě líbí nejvíc. V prosinci uvidíme co že to převratného vlastně objevil Curiosity, ale můj typ už kluci znáte, hehe :P

Jinak spalováním metanu a kyslíku totiž vzniká právě CO2 a H2O (CH4 + 2O2 -› CO2 + 2H2O), takže nejde o nic jiného než tento proces při výrobě obrátit. Ostatně takto se to i na Zemi dělá při výrobě LOX/LH2 paliva.

Omlouvám se. Možná to do tohoto vlákna už nepatří, ale chtěl jsem reagovat na předchozí příspěvek a nevím zda to dát jinam aby se neztratila celková návaznost. :roll: Kdyžtak to někdo přesuňte, dík.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od Dugi »

Díky za rozbor. Tohle sem ještě rámcově patří (byť je to trochu na hraně), tak to tu nechám. ;)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od JosVerstapen »

Hlavně si myslím, že jsis to vzal mooooc osobně, pokud Tě to urazilo nebyl to záměr a tvá reakce byla úplně zbytečná, já jen navazoval další diskuze z mého pohledu....takže mě to i trochu překvapilo!
Navíc tyto diskuze jsou imaginární, protože naše znalosti nejsou dostatečné pro tyto oblasti bohužel.
Pouze můžem spekulovat a něco si najít a dát si dohromady svůj názor.
Každopádně o metanu na Marsu je jasno, tam nás do výroby nepustí současné chemické složení povrchu a uvidíme zda-li Curiosity opravdu něco najde.
Těžba se bude provádět jeho měsících a palivo se doplní na orbitě.

Neskutečnou výhodou Dragonu je, že E.Musk dokáže předpovídat technologické kroky min. 2x dopředu, proto avizoval že jeho motory budou adaptabilní i na Metan (s menšími úpravami) a my se toho dožijeme jak bude brázdit mezi Zemí a Marsem na CH4.
Informací lovu zdar a už jen o Falconu a o Dragonu :)
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od Raul »

Já jen připomenu že nápad použít Metan jako palivo nepochází od Muska. Největší zkušenosti mají v současnosti Rusové v NPO Energomash, jak jsem tu už zmiňoval. Nicméně ti nemají díky tamnímu klimatu a prostředkům ten správný tah na branku, což by mohl mít zase Musk.

To s těmi archea metanogeny to ber jako příklad, jak nekomplikovaná produkce to může i být. Chtěl jsem tím i naťuknout i současné dění s MSL. On je metan v podstatě jen odpadní produkt. Uvidíme co přinese další výzkum, ale stručně... NASA se mimojiné cca 2 roky věnuje výzkumu použití Sabatierova reaktoru na ISS v souvislosti s odstaňováním vydechovaného CO2, nicméně má to zde určité mouchy.
No ale budiž i na orbitě Marsu se dá těžit. :-D

A k tomu osobnímu příspěvku. Je mi líto že to tak bereš, ale opravdu ne, neurazilo Jose :-), jen se snažím být pochopitelně alespoň stejně důrazný při obhajobě zdánlivě "pochopitelných nesmyslů". Ty věci co jsem zde dával z Flighglobal.com jsou totiž alespoň pro mne docela zajímavé informace, ale omlouvám se pokud je to příliš imaginární :) Víc tedy už tohle téma nebudu rozvádět.
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od JosVerstapen »

jj Rusové bych řekl, že v oblasti motorů (u nosičů) nemají konkurenci, to hovoří i o tom, že i současná nejspolehlivější raketa Atlas používá motory RD180 ruské výroby...palivem bývají tzv. lehké uhlovodíky (kam patří i metan) a tudíž jejich motory se dají pak následně upravit i pro CH4.

Ovšem ty minulé příspěvky směřovali nikoliv k nosiči, ale k vesmírné lodi a to k Dragonu, kdy i E.Musk hovořil, že jejich motory se budou dát upravit na CH4....uvidíme jak to myslel a s čím pak přijde SpaceX
Takže v této oblasti Rusové nemají žádnou zkušenost (motor na CH4 ve vakuu)...navíc v zavádění nových technologií usnuli prozatím na vavřínech, nevím ani o nějakých testech motorů na metan.

Mám ale takový pocit, že Musk opět něco tají (a nebo třeba chce jen zvednou své akcie), je to sice best vizionář-praktik, ale taky byznismen...sledovat jeho činny je opravdový zážitek, on bude tvořit nejen historii kosmonautiky, ale i tvář budoucí ;)

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“