Stránka 51 z 69

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.12.2018 23:05
od AlesH
Jen doplním, že pro přistání prvního stupně Falconu 9 je potřeba nejméně cca 30 tun paliva (pro přistání na plošině ASDS v moři) až po téměř 80 tun paliva (pro RTLS návrat k místu startu). To je palivo, které musí zbýt v nádržích při oddělení druhého stupně, tedy z těch původních cca 410 tun paliva. Aby to fungovalo, musí být vlastně první stupeň Falconu 9 kvůli znovupoužitelnosti dost "předimenzován" (o cca 20%).

U druhého stupně zbývá po dopravení užitečného nákladu na cílovou oběžnou dráhu jen pár tun paliva (max. jednotky tun paliva).

Aby BFR/BFS(Starship) rozumně (efektivně) fungoval, tak při přistávání na Zemi (nebo na Marsu) prostě musí naprostou většinu "brzdění" dokázat udělat jen aerodynamicky (tepelným štítem) a pro závěrečné dosednutí mu musí stačit jen cca 20 až 40 tun paliva (podle velikosti nákladu). Tohle "přistávací palivo" si sebou musí nést už od startu (při přistávání z LEO na Zemi).

P.S.: Mise na Měsíc (s přistáním na povrchu Měsíce a s návratem zpět na Zemi [potřebné delta_v je přes 8000 m/s]) je na horní hranici možností Starshipu a vyžaduje úplné dotankování na dost výstředné LEO (tedy dotankování cca 1100 tunami paliva, což si určitě vyžádá několik tankovacích misí [nejméně 5 misí]).

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.12.2018 23:39
od todtv
Porovnatelné množství paliva bylo myšleno řádově. Protože při startu je nutno s sebou táhnout zátěž navíc - tedy palivo na vynešení úpaliva na přistání - kdyby přistání zpět na Zemi bylo jen zcela motorické.

Co se týče motorického přistání na Měsící, tak tam se na start a přistání spotřebuje mnohem méně paliva, protože je rozdíl urychlit těleso těleso na 8 km/s na Zemi a na Měsíci. Uníková rychlost z Měsíce je např. 2,3 km/s (proti Zemi 11,2 km/s), stejně tak stačí mnohem méně paliva na motorické přistání než kolik by se ho potřebovalo na plně motorické přistání na Zemi.
Kalkulačku na netu jsem na to teď narychlo nenašel jen články a volně ke stažení kód pro Apollo 11.

Pouze pro představu - lunární modul Apolla, který startoval z povrchu Měsíce, měl plně naložený necelých 5 tun, z toho cca necelých 2,5 tuny dělalo palivo na vzlet na oběžnou dráhu Měsíce - dv=2220 m/s - tedy těsně pod únikovou rychlost z Měsíce 2300 m/s, aby se dostal na orbitu Měsíce i při max celk. váze necelých 5 tun. A teď si odhadem porovnejte nebo přes web kalkulačky kolik paliva+okysličovadla potřebujete při dopravě čisté váhy 2,5 tuny na lunární dráhu kolem Země - zkusil jsem to spočítat narychlo a vychází mi čísla přes 100 tun (vychází mi to i 150 tun je to jakoby v rámci oné 3. mocniny gravitace tělesa :o ).
Tedy spotřeba paliva na vzlet/motorické přistání je při stejném nákladu u Měsíce minimálně 4x menší - reálný rozdíl je větší - asi 60x (2,5 tuny paliva na 2,5 tuny nákladu - váha na Zemi - z Měsíce versus asi velmi hrubě 150 tun na 2,5 tuny nákladu ze Země). Koukám jak blázen jestli tam nemám chybu - takovej rozdíl? :o

Přepočítejte to někdo pořádně přesně. Jenom pozor web kalkulačky jsou dělány defaultně na Zemi, nikolv na Měsíc!

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 10.1.2019 18:39
od todtv
SuperHeavy bude taky lesklý jako SS, tedy bude taky asi z nerez oceli.
Viz Twitter: https://twitter.com/elonmusk/status/1083252590689820672

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 23.1.2019 21:44
od Geo
Jsem rád, že jsem v předešlé diskuzi trefil, že SpaceX použije relativně obyčejnou slitinu z důvodu ceny a nikoli nějaké tajné zázračné. Cash is king a tak skutečnost je ještě prostší :-D
Geo píše:Předpokládám využití ocelové slitiny DIN 1.4571 (AISI 316Ti) lépe řečeno budou z ní zřejmě vycházet a pohrají si s podílem molybdenu a titanu pro potřebné vlastnosti, tedy odolnost vůči vysokému teplu a současnému tahu.
Současně jim slitina podobné třídy dává vysokou odolnost proti kyselému organickému prostředí . A oni chtějí využívat metan.
Elon zde :https://www.popularmechanics.com/space/ ... cialflowTW

mluví o ceně 3 dolarů za kg, a oceli tříd 301 AISI , její složení dle DIN X12CrNi17-7 nebo X10CrNi 18-8 .
Takže si ji můžeme osahat skoro doma v kuchyni to je třída 304 :-D

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 10.2.2019 12:02
od Pospíšil
Zatím asi nejbližší podoba toho, jak by měl SS/SH vypadat podle posledních kousků informací od Elona.


Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 22.2.2019 21:52
od todtv
Dle článku ze 16.2. na Teslarati to pro mě vypadá, že alespoň kompletace i Super Heavy bude v Texasu:
https://www.teslarati.com/spacex-job-op ... roduction/

Pokud tomu tak bude, tak budou potřebovat opravdu velký stan. :o

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 21.3.2019 16:07
od Pospíšil
SpX sešrotovala formu na výrobu kompozitních nádrží SS/SH i nosnou konstrukci stanu, pod kterým se měly nádrže vyrábět. Evidentně teď sází vše na nerezovou konstrukci.
https://www.teslarati.com/spacex-all-in ... per-heavy/






Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 21.3.2019 16:37
od Samo
Ževraj aspoň čo som čítal a pochopil bol problém najmä v tom že prístav na daný pozemok chcel SpaceX vnútiť horšiu zmluvu tak sa od tiaľ zdekovali.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 21.3.2019 16:47
od Amper
husty, cekal bych ze stan rozeberou a postavi jinde

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.7.2019 12:58
od Pospíšil
Další prezentace nejnovější podoby SS/SH do dvou týdnů, nebo tak nějak... v Elonově čase... :-D
https://twitter.com/elonmusk/status/115 ... 69024?s=20