Stránka 50 z 54

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 27 pro 2018, 12:14
od Geo
Proč OT ? Když jsem si včera přečetl v odborném armádním zdroji, co vlastně měli rusové testovat, ta podobnost s tím co řeší SpaceX při brždění Starshipu člověka trkne. Nechci sem míchat propagandu ani zbraně, jen říkám, že jde o stejný problém. Jak zbrzdit těleso o atmosféru. Na řešení pracuje několik týmů v různých zemích světa.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 27 pro 2018, 13:41
od jakubv
Uvidíme, Elon slibuje prezentaci v Březnu/Dubnu 2019,
nicméně tím že miluje twitter, tak počítám, že lidi z něj vytáhnou do té doby ještě hodně detailu :-)

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 27 pro 2018, 13:58
od Geo
Jo ! Pod to tahání informací se podepisuji :-D

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 27 pro 2018, 14:13
od petrsida
Geo píše:Proč OT ? Když jsem si včera přečetl v odborném armádním zdroji, co vlastně měli rusové testovat, ta podobnost s tím co řeší SpaceX při brždění Starshipu člověka trkne. Nechci sem míchat propagandu ani zbraně, jen říkám, že jde o stejný problém. Jak zbrzdit těleso o atmosféru. Na řešení pracuje několik týmů v různých zemích světa.


Zkus se zamyslet nad tím, jestli tebou položená otázka je smysluplná, super tajná vojenská technologie ve stádiu zkoušek ...

A jinak souhlas, zbraně tady nikdo řešit nechce.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 27 pro 2018, 15:18
od todtv
Něco na téma energií při vstupu do atmosféry, celkově asi OT, ale k aktuální diskusi o brzdění SS o atmosféru pro představu relevantní pro představu (o meteorech a raketoplánu):
https://www.faa.gov/about/office_org/he ... _Space.pdf

Narychlo jsem tam našel celkové tepelné zatížení plochy dle rychlosti vstupu v řádech 100vek MJ/m2 - je to celkové, tedy toto vydělte počtem sekund brzdící fáze a máte průměrné! nikoliv max na která musí být návrh W/m2.
Pokud by BFS brzdila o atmosféru jako raketoplán 30 min, tedy 1800 s, pak průměrný tepelný "výkon" namáhání povrchu (pokud povrch vše absorbuje a nic neodráží!) by byl v řádech 100vek kW/m2, tedy jsem se se svými 10 kW/m2 sekl o řád dolu.

To jsem na to zvědavý jak to nakonec vyřeší.

Můžete si to pročíst v detailu a třeba tam najdete další zajímavosti. Je tam i porovnání tvarů včetně zmíněného odsunu rázové vlny dále od tělesa při "tupém" tvaru versus ostrá špička apod.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 27 pro 2018, 21:05
od Geo
Díky ! To jsou zajímavé informace, dá se z toho odvodit, že třeba SpaceX při přistání prvního stupně zvládne to samé co raketoplán až za 1/3 času , ano je to jiné těleso, jiná hmotnost, jiný tvar a jiná rychlost opět asi 1/3 ale rychlosti Space Shutle. Chci říci SpaceX umějí přistát z rychlosti kterou měl raketoplán cca ve výšce 45 km oni to umí ze stejné rychlosti ale z výšky přes 100 km , bez tepelného štítu, speciálních materiálů apod. Oni prostě neuvažují mám letadlo potřebuji zbrzdit letadlo, mám raketu zbrzdím raketu. Oni uvažují něco zbrzdíme plachtěním , něco motoricky a kombinují si vše dohromady dle svých potřeb. A stejně budou postupovat i u SpaceShip, což ostatně i naznačují jejich simulace. Když dnes zkouší/zkoušeli např. číňané VVU-14, USA X-51 , HTV-2 a indové Brahmana, žádný z nich nekombinuje různé možnosti brždění motorického a aerodynamyckého to dnes/nyní umí jen SpaceX . A proto si myslím, že nebudou potřebovat nějaké super extra scifi slitiny. Ano ta slitina nebude běžná ale současně bude dostupná ekonomicky.
Prostě nejdříve budou na okraji atmosféry brzdit motoricky , pak loď otočí a budou brzdit aerodynamicky aby loď opět pootočili a dokončili vše á la Falcon-9 motoricky.

P.S. Omlouvám se, dotaz " jestli nevíte co je to za slitinu" byl pokus o vtip.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 27 pro 2018, 22:11
od petrsida
jenom technická

první stupeň Falconu a orbitalní těleso jsou úplně jiné ligy, je to nějakých 5-6000 km za hodinu proti 28000 km za hodinu , to vůbec nemůžeš srovnávat

orbitální brzdění nebude, to je čistá ztráta paliva, pleteš si to asi z deorbitačním zážehem, ten slouží ke snížení perigea a navedení do atmosféry

přistávat motoricky z oběžné dráhy nejde, bylo by extrémně náročné na palivo, de facto jako start, spíš ještě hůř

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 27 pro 2018, 22:54
od Geo
Já vím, že jsou to jiné ligy stejně jako start Falconu-9 s přistáním nebo bez něj, jaký je rozdíl v palivu 1/4, možná víc a přesto to dělají. Proto říkám že přibrzdí motoricky z těch 28 tis. možná na rychlost 15tis. možná víc možná míň , použijí aerodynamické brždění a konec z těch cca 6 tis. opět motoricky. ta čísla samozřejmě nevím, jen uvažuji jak si myslím, že k tomu přistoupí, protože si myslím že to zcela jistě budou kombinovat protože metan si na Marsu doplní. A drožkaření k Měsíci zvládnou i bez tankování někde na orbitu.
Ta kombinace jim umožní to uchladit a materiálově zvládnout, prostě žádné bláznivé sci-fi, ale vyjdou z ( relativně ) dostupných technologií. A palivem šetřit nebudou, to si ho raději vezmou víc a odnesou míň.
A proto jsem psal o těch vojenských technologiích, kde nebrzdí motoricky a vše se snaží udělat aerodynamicky. Evidentně si myslí, že materiál co vydrží teploty nad 1500°C možná výš dnes již mají, a myslí si to čtyři země.
Elon rozhodně ty země zcela následovat nebude, půjde svou cestou , dle mne cestou " trochu více paliva za mnohonásobnou opakovatelnost " , ve fyzice a v přírodě vůbec je vždy něco za něco.
Proto se těším z možnosti takto debatovat a těšit se pomalu na každý další den. Děkuji Vám přátelé.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 28 pro 2018, 00:58
od petrsida
ale ono to není o trochu víc paliva, ono je to o hodně víc, to co popisuješ je velmi podstatná delta v, mnoho set tun, a to by muselo odstartovat z povrchu

v žádném plánu nic takového použito není

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 28 pro 2018, 01:08
od todtv
Pouze poznámka:
Už jsem v diskusích upozorňoval, že hodně lidí si neuvědomuje, že v případě plně motorického přistání by jste spotřebovali srovnatelné množství paliva na přistání jako na start! Viz i přispěvek od předřečníka výše.

(Vzdáleně nepřesně pro laiky by tomu odpovídala excitace elektronu v obalu atomu a při jeho návratu na původní hladinu opětné vyzáření té samé energie - ale toto je jen hrubé přiblížení, ve skutečnosti jde o jiné síly, jde spíše jen o připomenutí pohybu mezi různými energetickými hladinami)