Stránka 46 z 54

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 09 pro 2018, 08:29
od Ketivab
Elon na Twitteru poodhalil některé změny, kterými si Super Heavy a Starship během posledních týdnů prošly. Vypadá to, že SpaceX opouští uhlíkové kompozity (CF) a raketu a loď vytvoří pouze z kovu, který bude docela těžký, ale silnější než CF. První Starship pro suborbitální skoky je již ve výrobě a hardware pro Super Heavy se začne stavět na jaře příštího roku. (Zdroj) Fotky prvního exempláře Starship nám prý ukáže cca za 4 týdny.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 09 pro 2018, 10:02
od Pospíšil
Ketivab píše: Vypadá to, že SpaceX opouští uhlíkové kompozity (CF) a raketu a loď vytvoří pouze z kovu, který bude docela těžký, ale silnější než CF.

Silnější než CC a zároveň odolné vůči kryogenním podmínkám jsou vysokopevnostní zušlechtěné chromniklové oceli, v podstatě nerez oceli. Jednu takovou si v SpX nedávno vyvinuli pro turbočerpadlo Raptoru. Jsem zvědav, jak budou testovat únavovou životnost takové konstrukce, když hodlají obě části opakovaně používat 20-30 let.
To je výzva. :)

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 09 pro 2018, 10:24
od laik
Naměří se velký množství vzorků, získaný data se nacpou do simulace, vše se ověří zrychleným únavovým cyklem celé věci nebo její části a analýza se eventuálně zkoriguje, aby nadále odpovídala. Jako u aut, letadel... Živím se tím.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 09 pro 2018, 10:44
od Pospíšil
Plus mínus vím jak se počítá a testuje únavová životnost leteckých konstrukcí, nicméně žádná z nich doposud nefungovala za podmínek, jako se má provozovat bfr/bfs - 9m samonosné nádrže se stovkami tun paliva, podchlazeného na "stovky" záporných stupňů, během startu brutální namáhání všeho druhu, pak vakuum, návrat a brzdění z hypersoniky na nulu spojené s ohřevem a to vše desítky až stovky cyklů za sebou... to na svařovanou ocelovou konstrukci budou vskutku náročné podmínky.
Takže jako vždy u SpX inovací: držím jim palce, fandím moc a čekám, jak se to vyvine. 8-) :arrow:

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 09 pro 2018, 11:31
od petrsida
Nějaká data do modelovani mají už z Falconu, respektive postupy jejich verifikace


Konstrukce bude vzhledem k materiálu Falconu velmi podobná

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 09 pro 2018, 11:37
od Pospíšil
petrsida píše:Nějaká data do modelovani mají už z Falconu, respektive postupy jejich verifikace
Konstrukce bude vzhledem k materiálu Falconu velmi podobná

Hmm, Falcony jsou převážně z Al-Li slitin, průměr trupu 3,7m, trochu tepelného štítu na motorové sekci.
Bfr/bfs má být z vysokopevnostní oceli, průměr 9 metrů, TPS pro brzdění z 2.kosmické na >50% trupu.
Trošku rozdíly tam vidím... :-D

... ale OK, je jasné, že z EDL Falconů mají taková data, jako žádný jiný výrobce raket.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 09 pro 2018, 11:51
od petrsida
Pospíšil píše:
petrsida píše:Nějaká data do modelovani mají už z Falconu, respektive postupy jejich verifikace
Konstrukce bude vzhledem k materiálu Falconu velmi podobná

Hmm, Falcony jsou převážně z Al-Li slitin, průměr trupu 3,7m, trochu tepelného štítu na motorové sekci.
Bfr/bfs má být z vysokopevnostní oceli, průměr 9 metrů, TPS pro brzdění z 2.kosmické na >50% trupu.
Trošku rozdíly tam vidím... :-D

... ale OK, je jasné, že z EDL Falconů mají taková data, jako žádný jiný výrobce raket.



Jasně, ale myslel jsem spíš na postupy verifikace model, versus reálná data, tam je víceméně jedno, že BFR bude větší a z jiného materiálu, jde o to, jak ty modely nastavit

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 09 pro 2018, 16:58
od todtv
No to jsem zvědav co počátkem ledna uvidíme. Oni to nyní doslova "pušují". Je vidět přesun sil a focusu z F9 a ještě až doladí CD směrem k SH/SS. A to to stále lepí na koleně pod tím stanem? Asi zkušenosti z nouzového zrychlení výroby v Tesle nebo Gigafactory (použití "obřích stanů").
To musí být dost nadšení celých týmů a vedení, když takto jedou. Tak když děláte se zkušenostmi za zadkem na nosiči a lodi, kde už nemusíte řešit chytání krytů a návrat 2. stupně a ještě s tím jde přistát na Měsíci a odletět a vrátit se s tím celým zpět, tak se jim ani nedivím. :o
Zajímali by mě interní diskuse v NASA - viz i ono jednání kde padala slova o znovu použitelnosti apod.
Také zda např. po roce 2025, pokud bude SH/SS v prostoru Země - Měsíc funkční + vystrkující růžky Blue Originu, budou silnější diskuse ohledně SLS a případně určitých úprav nebo navržena nová koncepce, aby byla k dispozici "státní" raketa, ale aby to nebyl styl na vystřelení barelu s pár lidmy za 2 milirady USD za start versus komerční nosiče s desítkami lidí za cenu 100 - 200 mil. USD za start. Viz i poznámka o 3 kosmonautech NASA na Měsíci namačkaných v Orionu, kolem kterých proletí a o kus dál přistane loď z které vyleze 20 turistů s palubním personálem a budou si tam fotit selfíčka na Instagram a udělají si měsíční "piknik", projedou se elektromobilem po povrchu a pak si v lodi poslechnout koncert a odfrčí zpět i se suvenýrem 5 tun kamení z povrchu.

EDIT: Tak už se množí podhoubí pro diskuze, že rychlost stavby a testování pušuje i možnost rel. levně vynášet hodně statelitů pro Starlink v dalších vlnách spíše s SH/SS než na F9.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 10 pro 2018, 11:51
od laik
Na kolik nám asi úkrok od kompozitu ke kovu ovlivní nosnost?

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

PříspěvekNapsal: 10 pro 2018, 12:30
od RiMr
...to by určitě zajímalo spoustu lidí.
Takže ty obří kompozitové díly co mají prostě zahodí? Co bylo asi příčinou změny - zjištění při výrobě prvních komp. dílů, že je to "překvapivě" složitější než se zdálo, nebo v průběhu výroby prvních komp. dílů objevení nové technologie, možností natolik výhodných, že stálo opustit cestu kompozitu?

Todtv - co je to to "pušování" a "focus"?