Crew Dragon

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Sajri » 09 kvě 2019, 14:27

Já jsem třeba taky z příspěvku nepochopil, o jaký test šlo (ono to v něm ani nebylo napsáno a odkaz jsem neotvíral), a předpokládal, že šlo o DM-1.
Sajri
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 188
Registrován: 21 bře 2017, 15:40
Bydliště: Ondřejov

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Meybe » 09 kvě 2019, 14:33

Pospíšil píše:
Meybe píše:Mohu se zeptat proč by po mém příspěveku měla vzniknout nějaká panika?

Když jsem si přečetl první větu tvého příspěvku, lekl jsem se, že se to váže k příspěvku a diskusi nad tím = testu Draco a SuperDraco motorů na kabině z mise DM-1, nebo dokonce k Demo Misi 1 samotné, která byla vyhodnocená jako úspěšná. :)

Nebylo na první pohled zřejmé, že popisuješ problém z úplně jiného dubnového testu - padákového drop testu, o kterém tady poslední diskuse nebyla vedena. Proto jsem napsal více podrobností, aby nedošlo k mýlce. Přece jen, ne každý uživatel dopodrobna a trvale sleduje dění okolo CD a mohl by si ty dva samostatné testy během jednoho měsíce nějak nevhodně spojit.


Díky za upřesnění. Teď už mi to dává smysl. :palec nahoru:
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
Uživatelský avatar
Meybe
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1653
Registrován: 25 srp 2015, 08:46
Bydliště: Chlumec

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Pospíšil » 09 kvě 2019, 15:36

Pospíšil píše:Jen aby nevznikla nějaká panika, jednalo se o další z řady drop-testů padákového systému Crew Dragonu v Nevadské poušti Delamar Dry Lake. Tentokrát šlo o test případu, kdy se jeden ze 4 padáků neotevře a zbývající 3 mají zajistit "měkké" dosednutí testovacího aparátu/saní. Gerstenmaier, na výzvu senátora Brookse, neupřesnil o jakou závadu přesně šlo, zda příčinou "poškození po dopadu" byl způsob provedení testu - shozu z nosného letounu, chybná konstrukce padáků, nebo něco jiného.


Trochu více informací přináší ještě tento článek: https://spacenews.com/crew-dragon-parac ... cent-test/

- SpX včera doplnilo, že zbývající 3 padáky při "single-out" testu v dubnu se neotevřely zcela.
- podobných "single-out" drop testů SpX provedla už 5 z celkových 19 padákových testů pro Crew Dragon.
- Všech 5 předchozích testů se 3 aktivními a 1 neaktivním padákem proběhlo úspěšně.
- před misí DM-2 proběhne podle plánu ještě několik dalších padákových drop testů.

Já ještě doplním, že všechny padákové testy pro "nominální rozsah podmínek" už úspěšně proběhly. To, co se nyní a v následujících měsících testuje jsou všechno off-nominal testy, tj. jak se budou padáky chovat, když něco selže, nebo nastanou podmínky mimo běžného provozu, mimo nominální letovou obálku.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5930
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Crew Dragon

Příspěvekod petrsida » 09 kvě 2019, 15:56

A dá se v takovém případě vůbec mluvit o selhání?, mám off nominal nastavení a sleduju, jak se s tím systém popasuje a na základě toho můžu vylepšovat

v tomhle ohledu je naopak žádoucí, aby se limity objevily, vše se spočítat a nasimulovat nedá, pochopení toho, co se děje vede k vyšší bezpečnosti

politická grilovačka s vlastními postranními úmysly je pak už jenom další level
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1646
Registrován: 27 led 2012, 23:17

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Amper » 10 kvě 2019, 07:42

podle mne je "single-out" scenar legitimni a SpX musi dokazat ze v danem pripade astronauti v pohode preziji. Je to stejna situace jako kdyz u dopravniho letadla testuji let s jednim vypadlym motorem. Neco co neni bezne ale muze nastat.

Samozrejme ale ze pak musi byt nastavene akceptacni limity jinak - napr. se da ocekavat vyssi rychlost dopadu atd... a bez presnych informaci se da tezko odhadnout co bylo uz spatne
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1687
Registrován: 20 črc 2012, 12:53
Bydliště: Plzeň

Re: Crew Dragon

Příspěvekod milantos » 10 kvě 2019, 08:10

Dopadová rychlost, resp. její rozmezí na 3 padáky se asi nasimulovat dá. Špatné ale bylo to, že se ty padáky neotevřely úplně
milantos
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 151
Registrován: 27 říj 2018, 15:01

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Pospíšil » 10 kvě 2019, 09:22

Ano, víme zatím jen to, že se 3 padáky neotevřely úplně. Neviděli jsme video ani fotku, takže zbytek už budou pouze spekulace. Co můžeme asi vyloučit je roztržení nebo zamotání padáků do sebe.

Nevíme, jestli příčinou neúplného naplnění vrchlíků byla závada na zpomalovacím mechanismu, který zajišťuje postupné plnění vrchlíků vzduchem, nebo k otevření došlo v malé výšce, kdy pak už nebylo dost času na kompletní naplnění.

Důležité je, že špatný výsledek nastal až při 6. testu tohoto scénáře, kdy předchozích 5 dopadlo dobře a u tohoto se vyskytla závada. Příčiny se najdou a padákový systém se vylepší pro jeho vyšší spolehlivost.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5930
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Crew Dragon

Příspěvekod CarlJARx » 15 črc 2019, 22:01

Dnes konference o Crew Dragonu a výsledky šetření nehody.
Může k tomu někdo napsat podrobnosti, technická angličtina je opravdu složitá, netroufám si.
https://pbs.twimg.com/media/D_iks3LXUAEotxg.jpg
Zdroj:
https://twitter.com/hashtag/CrewDragon?src=hash
Celá zpráva
https://www.spacex.com/news/2019/07/15/ ... estigation
CarlJARx
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 187
Registrován: 08 kvě 2017, 12:32

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Samo » 15 črc 2019, 22:24

Áno môžem aj keď na amatérskej úrovni. Celý problém bol v tom že do systému hélia sa dostalo počas spracovania lode unikajúce okysličovadlo NTO teda Tetraoxid Dusičitý. Pri inicializácii asi 100 ms pred zážihom sa vpustilo do systému hélium to zo sebou zobralo vo vysokej rýchlosti NTO ktoré bolo v rúrkach héliového systému a po náraze do titánovej spetnej klapky došlo doslova k jej vznieteniu a rozpadu. Čo nasledovalo dalej už vieme.

Zasa dalšia šialená príčina po Amos 6 ktorá sa pravdpodobne nikdy v histórii neobjavila. Inak pre riešenie stačí vynechať spetné klapky, nechať to na tzv. "brust disc" membrány ktoré sa pod tlakom samé pretrhnú a samozrejme zabrániť NTO aby sa dostalo do tlakovacieho systému ak som správne pochopil zo spávy SpaceX. Pre úpnosť v Dragone sú 2 palivové systémy, nízkotlaký pre 12 trysiek Draco a vysokotlaký pre 8 SuperDraco na ktorom sa vyskytla anomália.

https://www.spacex.com/news/2019/07/15/update-flight-abort-static-fire-anomaly-investigation
Naposledy upravil Samo dne 15 črc 2019, 22:54, celkově upraveno 3
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1055
Registrován: 29 srp 2015, 22:52

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Dugi » 15 črc 2019, 22:32

Popsal jsi to velmi dobře, zítra k tomu vyjde na blogu článek. ;-)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 23130
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

PředchozíDalší

Zpět na Rakety a lodě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník