Crew Dragon

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX

Re: Crew Dragon

Příspěvekod jakubv » 30 dub 2019, 11:34

Elon / SX dávali videa z havárií většinou až se značným odstupem.
Tenhle incident je navíc bude stát velké zpoždění, takže z toho není nikdo nadšený..
a oficiální video bych brzo nečekal
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
jakubv
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 399
Registrován: 05 úno 2017, 00:23

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Dugi » 02 kvě 2019, 17:13

V rámci tiskovky před zítřejším startem přišla řeč i na anomálii Crew Dragonu.
Podařilo se nasbírat velké množství dat, ale je brzy na spekulace o příčině. Podle všeho k anomálii došlo při aktivaci motorů SuperDraco. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by chyba byla v samotných motorech.
Zdroj
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 22759
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Pospíšil » 02 kvě 2019, 22:00

Dugi píše:Podle všeho k anomálii došlo při aktivaci motorů SuperDraco. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by chyba byla v samotných motorech.


- anomálie během aktivace SD nastala cca 0,5 s před jejich zážehem
- SD byly v minulosti během testování podrobeny cca 600 zážehům
- COPV s palivem v době před zážehem nebyly tlakovány, naopak tlak v nich byl mírně snižován

Z mého pohledu na základě těchto informací by to zatím mohlo vypadat na závadu ve ventilech a rozvodech mezi COPV tlakovacího He a nádržemi paliva, nebo problém ventilů mezi nádržemi paliva a motory SuperDraco. Někde se něco (ne)otevřelo v pravou chvíli, když mělo. Uvidíme.

Další info v Hansových odpovědích během dnešní tiskovky.

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5405
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Crew Dragon

Příspěvekod milantos » 02 kvě 2019, 23:42

Pospíšil píše:- COPV s palivem v době před zážehem nebyly tlakovány, naopak tlak v nich byl mírně snižován

Téhle formulaci nějak nerozumím
milantos
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 133
Registrován: 27 říj 2018, 15:01

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Raul » 03 kvě 2019, 02:06

milantos píše:
Pospíšil píše:- COPV s palivem v době před zážehem nebyly tlakovány, naopak tlak v nich byl mírně snižován

Téhle formulaci nějak nerozumím

Takto to logiku opravdu nemá.
Hans totiž vyloženě nezmiňoval "COPV s palivem".
Vzhledem k tomu že dotaz směřoval na roli COPV při aktivaci tlakovacího systému SuperDraco, tak měl pravděpodobně na mysli COPV tlakovacího Helia.
Tj. v podstatě sdělil, že při tlakování systému, tlak z COPV ve skutečnosti uniká. COPV jsou samozřejmě natlakované Heliem už dlouho předtím.
Obrázek

Co je ale před zážehem nutné natlakovat budou právě nádrže s hypergolickými pohonnými látkami.
Např. vlivem chybné funkce tlakového regulátoru by k takové anomálii asi mohlo dojít.
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 777
Registrován: 11 čer 2012, 09:41
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: r.kubrt@seznam.cz

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Pospíšil » 03 kvě 2019, 09:23

Raul píše:
milantos píše:
Pospíšil píše:- COPV s palivem v době před zážehem nebyly tlakovány, naopak tlak v nich byl mírně snižován

Téhle formulaci nějak nerozumím

Takto to logiku opravdu nemá.

Proč by to nemělo mít logiku? Ty máš nějaké podrobné informace o konstrukci palivového systému CD a nebo o přesném průběhu testu? Pokud ano, proč se s námi o ně nepodělíš?

CD má COPV nádrže jak pro He tak pro palivo. Pokud šlo o simulovaný test abortu, předpokládám, že loď byla oddělena od vnějších zdrojů provozních látek = COPV s heliem i palivem nebylyv inkriminované době odnikud doplňovány.

Podle mě při ostrém vzletu nejsou nádrže s palivem v pohotovostním stavu nějak extrémně natlakovány kvůli redukci jejich dlouhodobého namáhání. Pod tlakem jsou hlavně nádrže helia. Ty by měly být konstruovány na nejvyšší tlaky v celém palivovém systému. V okamžiku abortu se v rychlém sledu na maximum otvírají ventily COPV helia a tlakovací medium proudí do nádrží s palivem. O pár milisekund později se otevírají ventily COPV paliva a to je hnáno do spalovacích komor SD, kde dojde k zážehu.
Ten zmíněný pokles tlaku v COPV před anomálií si vysvětluji tak, že palivo je ještě před abortem vpouštěno do vedení a tím mírně poklesne tlak v COPV paliva. To je celé.
Hansův popis na tiskovce nebyl úplně jednoznačný a dá se pochopit více způsoby.



Btw, Raule, moc bych ocenil, pokud by ses mohl trochu méně zabývat neustálými opravami informací z mých příspěvků a trochu více vkládat vlastní příspěvky s novými informacemi. Na jiných fórech jsi toho schopen, třeba tvoje SpaceX mapy jsou skvělé a určitě by to šlo i tady. Zatím mám bohužel pocit, že se na kosmonautixu bavíš velmi často sledováním toho co napíše Pospíšil a pokud najdeš libovolnou nepřesnost, ihned přispěcháš se suchou korekcí.
Nikdy jsem netvrdil, že co napíšu je vždycky na 100% pravda, kvalita většinou závisí na dostupném času pro přípravu příspěvku, ale trochu mě otravuje mít za sebou neustále něčí stín, který číhá až šlápnu vedle a hned mě pokaždé klepne přes prsty. Trochu mi to připomíná uživatele Jima na NSF, který má jako insider velmi mnoho přesných informací z americké kosmonautiky, ale sdílí je takovým způsobem (That's wrong!), že tím už hodně lidí otrávil.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5405
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Crew Dragon

Příspěvekod milantos » 03 kvě 2019, 10:07

Moc mě nedává logiku to, že nádrže, když nejsou tlakovány, tak z nich lze ten tlak vypustit. Zrovna tak mi nedává smysl, že by si pouštěli hydrazin do potrubí/motoru před tím, než má dojít k zážehu. Že tam bude nějaká sekvence otvírání ventilů v řádu milisekund chápu, ale k výbuchu mělo dojít 0,5s před startem motorů. To se při reálném abortu v tu dobu nemá nic díl, ta reakce má být rychlejší.
P.S. tu reakci na uživatele Raul jste si opravdu mohl odpustit.
milantos
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 133
Registrován: 27 říj 2018, 15:01

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Jardax » 03 kvě 2019, 10:24

milantos píše:Moc mě nedává logiku to, že nádrže, když nejsou tlakovány, tak z nich lze ten tlak vypustit. Zrovna tak mi nedává smysl, že by si pouštěli hydrazin do potrubí/motoru před tím, než má dojít k zážehu. Že tam bude nějaká sekvence otvírání ventilů v řádu milisekund chápu, ale k výbuchu mělo dojít 0,5s před startem motorů. To se při reálném abortu v tu dobu nemá nic díl, ta reakce má být rychlejší.
P.S. tu reakci na uživatele Raul jste si opravdu mohl odpustit.


Hydrazinove nadrze (mimo jine) jsou balonove, musi fungovat bez zrychleni a v jakekoliv pozici. Tlakuje se prostor mezi tlakovou nadobou nadrze a vnitrnim palivovym vakem. A tenhle tlak lze samozrejem snizit i zvysit.
0,5s pred zazehem tak nejak odpovida tlakovani palivovove nadrze. Jak je soustava ventilu tlakovani a odvetravani zapojena netusim, ale umim si predstavit nekolik scenaru jak to cele znicit...

Jo a predpokladam, ze v dobe predpokladaneho pouziti jsou nadrze natlakovane, coz je pripad startu a pripadneho abortu. Pak se tlak vypusti, dokud neni SD zase potreba...
Jardax
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 759
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Crew Dragon

Příspěvekod milantos » 03 kvě 2019, 10:27

V případě skutečného abortu nemáte k dispozici 0,5s , takže bych tento scénář nepředpokládal ani u testu.
milantos
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 133
Registrován: 27 říj 2018, 15:01

Re: Crew Dragon

Příspěvekod Pospíšil » 03 kvě 2019, 11:38

milantos píše:Moc mě nedává logiku to, že nádrže, když nejsou tlakovány, tak z nich lze ten tlak vypustit.

Psal jsem, že v pohotovostním režimu před abortem nejsou "extrémně tlakovány", ne že v nich není vůbec žádný tlak.
COPV paliva je v plném stavu vyplněná dejme tomu z 95% palivem a z 5% tlakovacím plynem, odděleny od sebe membránou. Tlak toho plynu je během pohotovosti dejme tomu na 20-30% abort tlaku. Když COPV paliva otevřeš, aby proudilo do potrubí a zastavilo se na posledním ventilu nebo regulátoru před spalovací komorou, objem paliva v COPV trochu klesne, tlakovací plyn zaujme větší objem a mírně klesne i jeho tlak. Tak jsem si vysvětlil Hansův popis.

Ve chvíli abort signálu se pouští helium plným průtokem do COPV paliva, kde naroste tlak skokově na maximum.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5405
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

PředchozíDalší

Zpět na Rakety a lodě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků