Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 16.11.2014 17:34
Merlin 1D je relativně jednoduchý raketový motor střední velikosti s otevřeným cyklem, spalujíci LOX a RP-1. Finální verzí D se zřejmě dostali na hranici jeho možností a další verzi již vyvijet nebudou (pracují na Raptoru s uzavřeným cyklem, spalujícím LOX+metan). Isp je 282 s, tah 654 kN, vše u hladiny moře, ovšem také velmi vysoké konstrukční číslo T/W = 150 až 155, také díky velmi nízkému počtu součástek - nízké pracnosti výroby.Pajos píše:Dobré čtení info k těm motorům by bylo taky?Pospíšil píše: Motory Merlin jsou kapitola sama pro sebe, o elektronice bez radiačně zodolněných součástek jsme se tady myslím už bavili a vývoj SW v SpX má také svá specifika.
Musk má ze své druhé firmy (Tesla Motors) bohaté zkušenosti se sériovou výrobou, kde se počty součástek pohybují v řádech desítek až stovek tisíc kusů ročne. To mu a jeho technologům dalo dobré základy pro vyladění sériové výroby raketových motorů, kterých bude potřebovat cca 250 - 400 za rok. Na každý Falcon 9 jich potřebuje 10 ks, na jeden Falcon Heavy je nutno vyrobit 28 kusů. Momentálně jsou v taktu 4 motory týdně, do konce tohoto roku by měli být na 5 ks/týden.
Pokud nějaký celek (motor) vyrábíte v řádu stovek ks ročně, optimalizujete jeho konstrukci a výrobní technologi na tyto počty. U raketového motoru na KPH jsou to hlavně dva konstrukční celky, které tvoří gró jeho ceny a musíte se zaměřit na jejich efektivní výrobu. Je to spalovací komora se vstřikovací hlavou a turbočerpadla pohonných látek. Pokud je mi známo, tak konstrukci a vývoj turbočerpadla svěřili externí firmě (Barber-Nichols). Spalovaci komoru s regenerativním chlazením mají vlastní konstrukce a výroby. A zde je ta úspora. Vnitřní strana spalovací komory včetně hrdla trysky je z mědi. To proto, že je velmi dobrý vodič tepla a regenerativní chlazení palivem je nejefektivňejší. Vnější plášť je z oceli, aby udržela tlak ve spalovací komoře a motor neexplodoval. A teď jak efektivně/rychle/levně vyrobit dvojitou stěnu s kanálky, kterými proudí chladicí médium? SpX vezme měděnou rouru a tu výbuchem vytvaruje do tvaru hrdla trysky, válcové části komory, nebo horního víka spalovací komory. Pak na CNC stroji vyfrézuje z vnějši strany drážky pro chlazení. Na takový kus nasadí válcový ocelový plášť a ten vytvaruje a spojí s měděným jádrem opět výbuchem ve vodní lázni. Podle muskových slov se tím proces výroby spalovací komory zrychlil 5x.
A takto bychom mohli pokračovat dál a dál. SpX je zkrátka inovační firma, zaměstnávajíci mnoho mladých a erudovaných inženýrů, kterým je dovoleno přicházet s novými nápady, postupy a ty testovat a implementovat. Nikdy neustávají v průběžných inovacích a posunují se stále vpřed.