Falcon 9 v1.1

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX

Re: Falcon 9 v1.1

Příspěvekod Pospíšil » 16 lis 2014, 18:34

Pajos píše:
Pospíšil píše: Motory Merlin jsou kapitola sama pro sebe, o elektronice bez radiačně zodolněných součástek jsme se tady myslím už bavili a vývoj SW v SpX má také svá specifika.

Dobré čtení :palec nahoru: info k těm motorům by bylo taky? :slint:

Merlin 1D je relativně jednoduchý raketový motor střední velikosti s otevřeným cyklem, spalujíci LOX a RP-1. Finální verzí D se zřejmě dostali na hranici jeho možností a další verzi již vyvijet nebudou (pracují na Raptoru s uzavřeným cyklem, spalujícím LOX+metan). Isp je 282 s, tah 654 kN, vše u hladiny moře, ovšem také velmi vysoké konstrukční číslo T/W = 150 až 155, také díky velmi nízkému počtu součástek - nízké pracnosti výroby.

Musk má ze své druhé firmy (Tesla Motors) bohaté zkušenosti se sériovou výrobou, kde se počty součástek pohybují v řádech desítek až stovek tisíc kusů ročne. To mu a jeho technologům dalo dobré základy pro vyladění sériové výroby raketových motorů, kterých bude potřebovat cca 250 - 400 za rok. Na každý Falcon 9 jich potřebuje 10 ks, na jeden Falcon Heavy je nutno vyrobit 28 kusů. Momentálně jsou v taktu 4 motory týdně, do konce tohoto roku by měli být na 5 ks/týden.

Pokud nějaký celek (motor) vyrábíte v řádu stovek ks ročně, optimalizujete jeho konstrukci a výrobní technologi na tyto počty. U raketového motoru na KPH jsou to hlavně dva konstrukční celky, které tvoří gró jeho ceny a musíte se zaměřit na jejich efektivní výrobu. Je to spalovací komora se vstřikovací hlavou a turbočerpadla pohonných látek. Pokud je mi známo, tak konstrukci a vývoj turbočerpadla svěřili externí firmě (Barber-Nichols). Spalovaci komoru s regenerativním chlazením mají vlastní konstrukce a výroby. A zde je ta úspora. Vnitřní strana spalovací komory včetně hrdla trysky je z mědi. To proto, že je velmi dobrý vodič tepla a regenerativní chlazení palivem je nejefektivňejší. Vnější plášť je z oceli, aby udržela tlak ve spalovací komoře a motor neexplodoval. A teď jak efektivně/rychle/levně vyrobit dvojitou stěnu s kanálky, kterými proudí chladicí médium? SpX vezme měděnou rouru a tu výbuchem vytvaruje do tvaru hrdla trysky, válcové části komory, nebo horního víka spalovací komory. Pak na CNC stroji vyfrézuje z vnějši strany drážky pro chlazení. Na takový kus nasadí válcový ocelový plášť a ten vytvaruje a spojí s měděným jádrem opět výbuchem ve vodní lázni. Podle muskových slov se tím proces výroby spalovací komory zrychlil 5x.

A takto bychom mohli pokračovat dál a dál. SpX je zkrátka inovační firma, zaměstnávajíci mnoho mladých a erudovaných inženýrů, kterým je dovoleno přicházet s novými nápady, postupy a ty testovat a implementovat. Nikdy neustávají v průběžných inovacích a posunují se stále vpřed.

http://photos1.blogger.com/blogger/1613/496/1600/Merlin1C_HeadEnd.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-XNytk6p2UDk/Up7cbC4ckTI/AAAAAAAAbPQ/ode0klmkBaU/s1600/Captura-de-pantalla-2013-09-29-a-las-20.25.15.png
Naposledy upravil Pospíšil dne 15 úno 2015, 21:13, celkově upraveno 1
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5405
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Falcon 9 v1.1

Příspěvekod geal » 16 lis 2014, 19:27

Pospíšil píše:Finální verzí D se zřejmě dostali na hranici jeho možností a další verzi již vyvijet nebudou


Mno, jak se to vezme - Musk přeci říkal, že 1D ve Falconu 9 v1.1 pracuje na 85% svého potenciálu, nebo ne? Divil bych se, kdyby se aspoň něco málo navíc nepokusili vyždímat, jakmile budou vědět přesněji, jak se to má s jeho životností v praxi.
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 263
Registrován: 09 lis 2014, 00:53

Re: Falcon 9 v1.1

Příspěvekod Pospíšil » 16 lis 2014, 19:38

geal píše:Divil bych se, kdyby se aspoň něco málo navíc nepokusili vyždímat, jakmile budou vědět přesněji...

No, občas se někde něco šustne o M1D+, ale zcela nová verze M1E to nebude.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5405
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Falcon 9 v1.1

Příspěvekod geal » 24 led 2015, 02:39

Falcon 9 v1.1 zřejmě dosud neletěl s plným tahem motorů: https://twitter.com/pbdes/status/558281802641838080

Ten by podle všeho mohl být někde kolem 730-750 kN místo stávajících 650 kN na hladině moře.
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 263
Registrován: 09 lis 2014, 00:53

Re: Falcon 9 v1.1

Příspěvekod Raul » 25 led 2015, 02:48

US AirForce a SpaceX se nakonec dohodly, že v rámci programu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle) budou spolupracovat v certifikačním procesu F9.

http://www.spacex.com/news/2015/01/23/u ... settlement
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 777
Registrován: 11 čer 2012, 09:41
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: r.kubrt@seznam.cz

Re: Falcon 9 v1.1

Příspěvekod geal » 19 úno 2015, 12:44

No a jestli takhle dopadne ocelový kontejner, představte si místo něj hliníkovou raketu. :?
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 263
Registrován: 09 lis 2014, 00:53

Re: Falcon 9 v1.1

Příspěvekod Raul » 02 bře 2015, 08:02

Tweet Elona Muska týkající se zvýšení tahu motorů Merlin.
"Upgrades in the works to allow landing for geo missions: thrust +15%, deep cryo oxygen, upper stage tank vol +10%:"

"Probíhající upgrade dovolí přistání pro GEO mise. Zvýšení tahu o 15%, hluboce zchlazený LOX, nádrž horního stupně zvětšena o 10%."
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 777
Registrován: 11 čer 2012, 09:41
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: r.kubrt@seznam.cz

Re: Falcon 9 v1.1

Příspěvekod Malky » 19 bře 2015, 10:52

SpaceX plánuje záchranu aerodynamických krytů pomocí zachycení ve vzduchu (mid-air recovery).

http://www.reddit.com/r/spacex/comments ... om_future/
"Lidé obvykle věří, že uspokojivá budoucnost vyžaduje návrat k idealizované minulosti, k minulosti, jaká ve skutečnosti nikdy neexistovala."
Frank Herbert - Božský Imperátor Duny
Malky
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 288
Registrován: 28 bře 2014, 22:26

Re: Falcon 9 v1.1

Příspěvekod Raul » 10 dub 2015, 03:49

Máte-li svižnější připojení a slušný monitor/smartTV, doporučuji tento SpaceX sestřih startů F9/F9R/GH až v HD 4K rozlišení.

Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 777
Registrován: 11 čer 2012, 09:41
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: r.kubrt@seznam.cz

Re: Falcon 9 v1.1

Příspěvekod rexino » 06 čer 2015, 09:20

Video z padajúceho aerodynamického krytu :slint:
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Uživatelský avatar
rexino
Znalec vesmíru
Znalec vesmíru
 
Příspěvky: 619
Registrován: 13 kvě 2013, 15:00

PředchozíDalší

Zpět na Rakety a lodě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník