Falcon 9 v1.1
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
Súhlasím snáď so všetkým čo si napísal. A5 je jednoznačne lepšia vo všetkých smeroch, ale to porovnávame dve rozličné technológie. Ak by mali nejaký tretí stupeň na LOX/LH2, tak by to bolo o inom.
Každopádne Musk už toho nakecal až príliš veľa, čím si úplne zničil moje sympatie.
Ja som hlavne zvedavý na FH, čo bude veľký krok vpred. A ak chcú uspieť v komerčných štartoch, mali by porozmýšľať nad kúpou kryogeniky, ak sa im to nechce vyvíjať od piky.
Čo sa týka Protonov, tak tam by som sa zdržal toho ospevovania, aké majú úžasné ceny. Protony sú síce lacné, ale sú neekologické a hlavne Briz-M je dosť nespoľahlivý, aj keď v poslednom čase to nejakým zázrakom šlape na 100 %. Napriek tomu je poistka predpokladám dosť vysoká, takže to si žiada ďalšie peniažky.
Na trhu je aj jeden úžasný indický nosič. PSLV už veľmi dlho drží šnúru úspechov. Problém je však mizerná nosnosť. Ale pre ľahšie družice je to skôr výhoda.
Tak či tak, Spacex má pred sebou veľmi ťažkú budúcnosť. Hlavne ak teraz nebudú schopní do niekoľkých mesiacov úspešne odpáliť nový Falcon, tak pôjdu pekne dole. O prípadnom zlyhaní už ani nehovorím.
Každopádne Musk už toho nakecal až príliš veľa, čím si úplne zničil moje sympatie.
Ja som hlavne zvedavý na FH, čo bude veľký krok vpred. A ak chcú uspieť v komerčných štartoch, mali by porozmýšľať nad kúpou kryogeniky, ak sa im to nechce vyvíjať od piky.
Čo sa týka Protonov, tak tam by som sa zdržal toho ospevovania, aké majú úžasné ceny. Protony sú síce lacné, ale sú neekologické a hlavne Briz-M je dosť nespoľahlivý, aj keď v poslednom čase to nejakým zázrakom šlape na 100 %. Napriek tomu je poistka predpokladám dosť vysoká, takže to si žiada ďalšie peniažky.
Na trhu je aj jeden úžasný indický nosič. PSLV už veľmi dlho drží šnúru úspechov. Problém je však mizerná nosnosť. Ale pre ľahšie družice je to skôr výhoda.
Tak či tak, Spacex má pred sebou veľmi ťažkú budúcnosť. Hlavne ak teraz nebudú schopní do niekoľkých mesiacov úspešne odpáliť nový Falcon, tak pôjdu pekne dole. O prípadnom zlyhaní už ani nehovorím.
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
to zase tiez nieSamo1995 píše:Súhlasím snáď so všetkým čo si napísal. A5 je jednoznačne lepšia vo všetkých smeroch, ale to porovnávame dve rozličné technológie. Ak by mali nejaký tretí stupeň na LOX/LH2, tak by to bolo o inom.
ak by som potreboval vyniest 10 t na leo, a nezalezalo by mi na tom, ci to bude v nejakom danom termine, tak by som si vybral falcon a urcite nie ariane
samozrejme, su to odlisne nosice, s uplne odlisnymi ulohami, a teda aj uplne odlisnym vynokom
ano, falcon 9 ma slaby horny stupen, ktory im sice zarucuje, ze na vsetko maju rovnake palivo a velmi podobny motor, ale vo vysledku im vdaka nemu velmi rychlo klesa nosnost na vysokoenergeticke drahy...
toto je inak velmi vidiet na falcone heavy - fh ma teoretickych 53 t na leo, ale uz len 12 t na gto (kym delta iv heavy ma 23 t na leo, ale az 13 t na gto; ariane 5 me ma teoreticky nejakych 20-22 t na leo, a 12 t na gto)
kryo je drahe...Samo1995 píše:Ja som hlavne zvedavý na FH, čo bude veľký krok vpred. A ak chcú uspieť v komerčných štartoch, mali by porozmýšľať nad kúpou kryogeniky, ak sa im to nechce vyvíjať od piky.
spacex rozmysla smerom na methalox, co im pomoze na vysokoenergeticke drahy, ale ako velmi, to uvidime...
rusi z methaloxu dostali Isp nejakych 380 s... co je celkom dost rozdiel voci keroloxu (najlepsi kerolox ma 359 s, spacex m1c vac ma Isp = 342 s)
jop, ja viem... ja som pisal len o cene... proton je sice sam o sebe uzasne spolahlivy, ale ten na gto nelieta...Samo1995 píše:Čo sa týka Protonov, tak tam by som sa zdržal toho ospevovania, aké majú úžasné ceny. Protony sú síce lacné, ale sú neekologické a hlavne Briz-M je dosť nespoľahlivý, aj keď v poslednom čase to nejakým zázrakom šlape na 100 %. Napriek tomu je poistka predpokladám dosť vysoká, takže to si žiada ďalšie peniažky.
co sa tyka briz-m... oni robili nejake zmeny na nom po poslednych niekolkych problemoch... zatial im to funguje, ale ja mam stale pocit, ze je len otazka casu, kedy sa opat jeden dalsi pokazi
pslv na gto nelieta... na to nema vykon...Samo1995 píše:Na trhu je aj jeden úžasný indický nosič. PSLV už veľmi dlho drží šnúru úspechov. Problém je však mizerná nosnosť. Ale pre ľahšie družice je to skôr výhoda.
on to ma aj v mene inak... polar satellite launch vehicle
posledny kvalifikacny test motorov na prvom stupni im uz presiel uspesne (uskutocnil sa v stredu, sprava je zo vcerajsej noci)...Tak či tak, Spacex má pred sebou veľmi ťažkú budúcnosť. Hlavne ak teraz nebudú schopní do niekoľkých mesiacov úspešne odpáliť nový Falcon, tak pôjdu pekne dole. O prípadnom zlyhaní už ani nehovorím.
teraz musia pokracovat akceptacnym testom letoveho stupna pre cassiope a dalsimi vecami, kde mali problemy...
ale pokrocili uz dalej aspon
Per aspera ad astra [42]
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
Prijde me ze u raket je to s porovnavanim jeste horsi nez u aut
Kazda je trochu (nebo uplne) jina a ma jine pouziti. Napr. to ze Ariane 5 je na soucasnou dobu dost predimenzovana je relativne obecny nazor. Da se to resit dualnim startem ale parovani zatizeni je dost pakec. I proto se mluvi o Ariane 6 a i proto lita Sojuz z Korou.
V kazdem pripade se asi vsichni schodneme na tom ze je jenom dobre ze se na poli nosicu neco deje. Od rozsirovani moznosti stavajicich stroju az po vyvoj novych - i kdyz to je dost relativni. SpX sedi v archivech, OSC zase slozi nosic z toho co kde najde ve skladu (obrazne receno, samozrejme)
Osobne je me mnohem sympatictejsi pristup SpX protoze Grasshoper i Dragon urcite posunuji kosmonautiku o neco dal nez Cygnus ktery je slozeny z veci ktere letaji prakticky bez uprav. Ono totiz i ty veci z archivu jsou potreba promyslet - napr. tepelny stit pouziva archivni material po vylepseni takze vysledek je lehci a lepsi. Stit na Dragonu je navic optimalizovany na zatizeni (vsimnete si rozlozeni bloku stitu na fotkach) da se pouzit opakovane a i material sam je lehci nez original. O Grasshoperu ani nemluve, neuvedomuju si ze by kdokoliv jiny (vcetne sovetskeho svazu) byl s pripravou na znovupouziti prvniho stupne takto daleko)
Kazda je trochu (nebo uplne) jina a ma jine pouziti. Napr. to ze Ariane 5 je na soucasnou dobu dost predimenzovana je relativne obecny nazor. Da se to resit dualnim startem ale parovani zatizeni je dost pakec. I proto se mluvi o Ariane 6 a i proto lita Sojuz z Korou.
V kazdem pripade se asi vsichni schodneme na tom ze je jenom dobre ze se na poli nosicu neco deje. Od rozsirovani moznosti stavajicich stroju az po vyvoj novych - i kdyz to je dost relativni. SpX sedi v archivech, OSC zase slozi nosic z toho co kde najde ve skladu (obrazne receno, samozrejme)
Osobne je me mnohem sympatictejsi pristup SpX protoze Grasshoper i Dragon urcite posunuji kosmonautiku o neco dal nez Cygnus ktery je slozeny z veci ktere letaji prakticky bez uprav. Ono totiz i ty veci z archivu jsou potreba promyslet - napr. tepelny stit pouziva archivni material po vylepseni takze vysledek je lehci a lepsi. Stit na Dragonu je navic optimalizovany na zatizeni (vsimnete si rozlozeni bloku stitu na fotkach) da se pouzit opakovane a i material sam je lehci nez original. O Grasshoperu ani nemluve, neuvedomuju si ze by kdokoliv jiny (vcetne sovetskeho svazu) byl s pripravou na znovupouziti prvniho stupne takto daleko)
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
lock mart dc-x mal testy, ktore robi gh teraz, o dost dalej, co som videl...Amper píše:O Grasshoperu ani nemluve, neuvedomuju si ze by kdokoliv jiny (vcetne sovetskeho svazu) byl s pripravou na znovupouziti prvniho stupne takto daleko)
aj ked ich cielom bolo nieco ine, ako znovupouzitelny prvy stupen... oni chceli znovupouzitelny cely nosic (snazili sa o ssto)
btw -
znovupouzitelnost... analyzy, co boli... tak to zavrhli ako ekonomicky nevyhodne...
prve info, co bolo o cenach pre f9-r s odkazom na vyjadrenia z vnutra spacex, ukazuje, ze aj f9r bude ekonomicky nevyhodne (je to nepotvrdene info dalsou stranou, zverejnil to len jeden magazin, aj ked s odkazom a citaciami z vnutra spacex)...
co sa tyka prevratu v kosmonautike...
dost ludi si mysli, ze bez vyrazneho techn. skoku, sa ziaden vyrazny pokrok nebude konat (hlavne, co sa tyka cien za start, co je urcujuci faktor v tom, kolko ludi danu sluzbu vyuziva)... to v podstate znamena, ze chem. pohony ako ich dnes pozname, su na hrane znizovania cien/vykonu (napr. keroloxovy rd-0124 je na hornej hrane teoretickej hodnoty pre isp pre kerolox motor, tj. v podstate sa tam uz neda velmi zvysit efektivnost motora)
tieto posuny v cenach o par % tu alebo tam ziadnu vyraznu rolu nezohraju... tam by bolo treba znizit cenu aspon o 1 rad, lepsie o viac
edit:
ja celkom suhlasim s tym, ze ten techn. skok je potrebny... a preto som pomerne pesimisticky ohladom toho, co ako a v akom mnozstve bude v blizkej (povedzme 50 r) buducnosti lietat do vesmiru... tiez som pesimisticky, co sa tyka znizovania ceny startu...
istu (velmi velmi malu) nadej dava kombo skylon + jadrovy reaktor pre vesmirne pouzitie, co maju rusi vo vyvoji... co by umoznilo lacny start na leo a potom moznost vyuzit silne elektricke pohony smerom od leo...
lenze u oboch tychto systemoch je problem s tym, ze velmi lahko sa moze stat, ze ani jeden z nich sa nedokonci, alebo nebude fungovat tak, ako by jeho autori chceli...
takze toto je tiez velmi pesimisticka vyhliadka, v podstate
btw, s tymto uplne suhlasim zvycajne ide o matematicke cvicenie bezo zmysluPrijde me ze u raket je to s porovnavanim jeste horsi nez u aut
Per aspera ad astra [42]
-
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 171
- Reputace: 0
- Bydliště: Rožnov pod Radhoštěm
- Registrován: 2.5.2013 20:46
- Kontaktovat uživatele:
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
to je dobrá fotografie DugiDugi píše:Merlin 1D v celé své kráse.
Naposledy upravil(a) tomas dne 28.6.2013 10:39, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplněn ukončovací tag
Důvod: doplněn ukončovací tag
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10800
- Reputace: 10176
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
No, celá krása to ještě není ... kompletní motory Merlin 1D vypadají takto:Dugi píše:Merlin 1D v celé své kráse.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
Díky. Jsou to krasavci.
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
První stupeň Falconu 9 má za sebou kompletní, nepřerušený 3 minutový zážeh.
Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Mirek Pospíšil
Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Mirek Pospíšil
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Falcon 9 v1.1
cela sada fotiek na upravenom webe spacex:
http://www.spacex.com/
http://www.spacex.com/
Per aspera ad astra [42]