Dragon XL

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
MartinH
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 66
Reputace: 5
Registrován: 26.4.2016 23:06
Kontaktovat uživatele:
Re: Dragon XL

Příspěvek od MartinH »

Wopat píše:
MartinH píše:Ale já nemyslel letět celou cestu kolmo k zemi, ale normálně to stáčet k východu jak se lítá běžně, jen nemusíš zakulacovat dráhu, nejnižší bod necháš klidně v atmosféře (či úplně pod zemí).
Ano, to jsem pochopil. Jenže tady nejde pouze o "matematické" výhody týkající se nosnosti, ale také o operační záležitosti, jako je např. získání přesných parametrů parkovací oběžné dráhy pro aktualizaci dat pro TLI. S přímým letem bude přesnost nepochybně horší. A to je jen jedno negativum. Ne všechno se točí okolo delta-v.
Zrovna tohle by takový problém být nemusel, pomocí GPS určíte polohu s přesností na 1cm v reálném čase a než vystoupáte mimo dosah signálu máte už dráhu slušně určenou. Navíc můžete provést během cesty korekční zážeh. Jiné nevýhody to má, třeba ze Země je startovací okno jednou za den, z LEO je zhruba každou hodinu.
Wopat píše:
MartinH píše:Navíc v nejvyšším bodě stačí jen malý brzdicí zážeh na poslání 2. stupně rovnou do atmosféry.
To ano, jenže na tak protáhlé dráze už druhý stupeň nemusí v apogeu vůbec fungovat. Jaká je jeho papírová životnost? 6 hodin? (Nevím) Navíc si troufám tvrdit, že při tak důležité misi jako je zásobování stanice Gateway bude úklid druhého stupně tím posledním, co bude NASA i SpaceX zajímat. Budou tam stovky jiných důležitějších faktorů, kterým se bude mise podřizovat.
Ano to je celkem pravděpodobné. Jenže pokud startujete z hodně nízké dráhy tak se ten stupeň při každém oběhu dostane na chvíli nízko nad Zem a trošku ho přibrzdí zbytky atmosféry, takže stejně nakonec shoří. Nato aby se dostal do cislunárního prostoru natrvalo a pak následně na heliocentrickou dráhu jak tu někteří spekulovali by musel provést zážeh naopak v apogeu za nemálo deltaV a nebo naopak u Země v perigeu za málo deltaV a vydat se rovnou na heliocentrickou dráhu. Já tím jen chtěl říct že zlikvidovat druhý není vůbec žádný problém jak tu někteří spekulovali. Naproti tomu Dragon XL, to bude něco jiného, ten už do atmosféry jen tak nedostanete.

Wopat píše:
MartinH píše:To hlavní co se snažím celou dobu říct, že nejsme zas až tak omezeni papírovou nosností FH k Měsíci. O něco se může postarat sám Dragon XL. Získáme tím úklid 2. stupně do atmosféry a potom buď větší nosnost nebo možnost záchrany všech tří prvních stupňů. (Možná by šlo zachránit první stupně i trochu navýšit nosnost)
Tady už se opakujeme a tohle jsem komentoval na začátku. Pokud FH poletí po strmější trajektorii, první stupně se budou vracet vyšší rychlostí a především jejich tepelné a aerodynamické namáhání bude mnohem vyšší, což stupně nevydrží.
Pokud poletí po strmnější trajektorii tak pak ano, ale o tom jsem nemluvil. Já předpokládal běžnou trajektorii ve svých úvahách. I když strmnější by možná mohla být efektivnější, ale do diskuze o efktivitě strmnější trajektorie se nehodlám pouštět. Naopak čím bude Dragon FX těžší tím menší zrychlení mu FH dokáže udělit a tím menší bude návratová rychlost. -> menší namáhání při vstupu do atmosféry.
Wopat píše:
MartinH píše:Stěžejní je to o přenechání části práce na Dragona XL, což si myslím že není vůbec špatný postup a třeba to i tak bude fungovat. Ostatně Boeing to tak taky má při cestě na ISS.
Osobně se domnívám, že raketa bude (jak je při podobných misích zvykem) vyždímána na maximum a zbytek už bude na lodi. Loď se nebude podřizovat přistání prvních stupňů ani úklidu druhého stupně ani ničemu jinému. Primární je bezpečná a jistá doprava maximálního množství nákladu na stanici.
S tím tak úplně nesouhlasím, SpaceX běžně obětuje část nosnosti kvůli znovupoužitelnosti a pokud to vyjde tak že stačí zvětšit nádrže Dragona XL a zachovat znovupoužitelnost, tak proč by to neudělali. Nevidím problém v bezpečnosti že máte větší nádrže a pokus o přistání prvních stupňů už nijak druhý stupeň s Dragonem neohrozí.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10820
Reputace: 10245
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Dragon XL

Příspěvek od Pospíšil »

K tématu setkání "expertů" a sebevědomých "laiků" existuje jedno povedené video. :-D
Jsou tam CZ titulky, jen se molouvám za mírný OT :oops: https://youtu.be/BKorP55Aqvg
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2102
Reputace: 1307
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: Dragon XL

Příspěvek od Samo »

MartinH odporúčam hru Kerbal Space Program (dá sa aj free orbiter ale to je harcore na experimentovanie s dráhami) tam človek veľmi rýchlo pochopí že čo je výhodné a čo už nie. :-D
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
MartinH
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 66
Reputace: 5
Registrován: 26.4.2016 23:06
Kontaktovat uživatele:
Re: Dragon XL

Příspěvek od MartinH »

petrsida píše:...
Ale já nepopírám že zaparkování na LEO má své výhody, některé tu uváděl Wopat některé já v reakci na jeho příspěvek. U Apolla šlo hlavně o bezpečnost, parkovací dráha dávala možnost přerušit misi a vrátit kosmonauty na Zem. Teď se poletí s nákladem, navíc v lodi bez tepelného štítu, takže vrátit se nepřipadá v úvahu. A protože letíte s nákladem není nutné tak velká bezpečnost a můžete některé kroky vynechat.

Děkuji za poučení v oblasti orbitální mechaniky, ale já jí rozumím celkem slušně. Navíc jsem i hrával KSP což je asi nejlepší způsob jak ji (orbitální mechaniku) dostat takříkajíc pod kůži. Energeticky nejefektivnější je měnit dráhu v apogeu nebo v perigeu, pokud jde jen o zvyšování dráhy tak se provádí ve směru letu. Gravitační ztráty nejsou nic jiného než to, že ty změny orbit provádíte někde jinde a ještě k tomu ne ve směru letu (Raketa stojící na rampě je díky rotaci Země z pohledu orbitální mechaniky těleso pohybující se ve vodorovném východním směru a nachází se v apogeu. Kdyby se Země najednou smrskla do hmotného bodu, tak ta raketa kolem toho bodu bude kroužit po krásné protáhlé elipse sahající asi až do zemského jádra. Když startuje raketa, tak zrychluje kolmo na svou dráhu a zvedá apogeum z apogea, což je energeticky blbost - právě to jsou ty gravitační ztráty, ale jinak to nejde (pokud neuděláte orbitální supersonický letoun) a tak nám nic jiného nezbývá). Tím že to točíte na východ sice zvedáte periapsis, ale nic vás nenutí k tomu jí zvednout nad atmosféru. a dosáhnout tím orbity. K Měsíci se pak vydáte po eliptické dráze která ale vede skrz atmosféru Země. Ušetříte výkon tím že nemusíte zvedat periapsis nad atmosféru ale zase ztrácíte tím že k měsíci protahujete dráhu mimo periapsis (gravitační ztráty), jde jen o to které z těch čísel je větší (nepočítal jsem to byl to jen nápad a rozhodně netvrdím že to je výhodnější), ale rozhodně to není nemožné.

K tomu amatérovi jsem se už nechtěl vracet ale ono to v kontextu vyznělo spíš urážlivě než pochvalně, proto jsem se proti tomu ohradil a snad už se k tomu nikdo vracet nebude.

Já rozhodně netvrdím že se nepletu, v původním přizpěvku jsem se zmínil jestli nebude třeba zesílit 2. stupeň. Kdysi se to tu řešilo. Nevěděl jsem že už je známé že stupeň je OK a jen by se musel zesílit adaptér, jenže to tam někdo napsal až později ale předtím se tam vedla diskuze jaká to je blbost bez relevantních argumentů. Stačilo to napsat hned.

Pak tu bylo evidentní nepochopení co jsem psal, bylo poznat z reakcí že každý myslíme něco jiného, tak jsem se to snažil vysvětlit a upozorňoval jsem že jsme se jen nepochopili. Možná se mi to jen zdálo ale z reakcí jsem cítil nepřátelskou atmosféru a přitom spoustu lidí co tu kritiku psalo asi to ani pořádně nepřečetlo jinak si nemůžu vysvětlit že když jsem psal že FH by slušel silnější 2. stupeň, ale měnit ho kvůli 2 startům je asi blbost. Tak reakce byla že to je nesmysl zasahovat do konstrukce certifikované rakety, že poletí tak jak je - což jsem přesně psal i já. Evidentně tam někdo nedočetl ani větu. Také jsem nikdy nechtěl druhý stupeň FH nahrazovat Dragonem XL jak mi bylo přiřčeno. Takže se jen snažím vysvětlovat jak to bylo myšleno, protože spousta kritiky je jen nepochopení.
Uživatelský avatar
laik
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 720
Registrován: 19.6.2016 8:52
Re: Dragon XL

Příspěvek od laik »

Doufám, že to tu už někde nebylo. Zde je zpráva posuzující předložené návrhy jednotlivých uchazečů. Zajímavé čtení. Perličkou je, že autorem zprávy je Kenneth Bowersox, svého času odpovědný za bezpečnost astronautů při letech s pasažéry u SpaceX.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26963
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Dragon XL

Příspěvek od Dugi »

Anatolij Zak vytvořil tuhle neoficiální vizualizaci lodi Dragon XL.

Obrázek
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10820
Reputace: 10245
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Dragon XL

Příspěvek od Pospíšil »

Relativně slušně se shoduje s tou oficiální vizualizací, co máme na první stránce. :)

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10820
Reputace: 10245
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Dragon XL

Příspěvek od Pospíšil »

NASA uvolnila nové rendery Dragonu XL s Gateway.
Dragon XL nebude jenom přivážet náklad, ale má sloužit částečně i jako ubytovací kapacita a toaleta pro posádku. Na povrchu Dragonu jsou i úchytné body pro CanadArm 3, aby dokázala vykládat externí náklad na zádi lodi.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2102
Reputace: 1307
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: Dragon XL

Příspěvek od Samo »

Všimnite si ako je v zadnej časti niečo čo vyzerá ako hallove motorčeky, pravdepodobne "ukradnuté" zo Starlinku. Rovnako tie otázky sú v 3D (Anaglyph 3D) črveno modré okuliare. 😁
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10820
Reputace: 10245
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Dragon XL

Příspěvek od Pospíšil »

NASA dne 1.4. 2022 uvolnila další RFI (požadavek na informace), ve kterém se v 8 otázkách v podstatě dotazuje SpX, jaký bude další osud Dragonu XL.
Zda bude tento stroj schopen větších výkonů ohledně přepravní kapacity, rychlosti realizace mise, atd. což velice připomíná uvolnění možnosti nahrazeni D XL lodí Starship.
https://www.teslarati.com/nasa-spacex-d ... craft-rfi/
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“