Starship/BFS

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX

Re: Starship/BFS

Příspěvekod Stepan » 25 črc 2019, 13:39

Myslel jsem, že transpirační chlazení je aktuální verze. Takže teď má být štít z keramických destiček? Nebyl to problém raketoplánu?
Stepan
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 146
Registrován: 04 lis 2015, 21:56
Bydliště: Brno

Re: Starship/BFS

Příspěvekod Pospíšil » 25 črc 2019, 13:50

Řekl bych, že SpX paralelně testuje nerezové povrchy i keramiku. Elon píše, že keramické TPS by mohlo nakonec být na "návětrné straně" SS, což je z 80% čistě válcová plocha. Takže vyrobit a připevnit nějaké vetší keramické pláty s jednoduchým válcovým zakřivením by mělo být řádově jednodušší, než na spodní straně a bocích Shuttlu.

Jsou stále ve fázi vývoje a testování. SpX se nedrží jednoho jediného konceptu celou dobu a za každou cenu. To celkem jasně demonstrují na tom, jak průběžně v iteracích mění konstrukci SS/SH i některé technologie podle toho, co se jim v testech osvědčilo a co ne.

EM slíbil zveřejnit další update SS/SH po úspěšném skoku Hopperu = snad brzy. :)
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5771
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Starship/BFS

Příspěvekod Hawk » 25 črc 2019, 14:24

Tak snad nezaziji dejavu ala Columbia. Na Shuttlech se ten problem fatalne projevil az pri Columbii po vice nez 100 startech (vsech raketoplanu).
Hawk
Aktivní nováček
Aktivní nováček
 
Příspěvky: 46
Registrován: 09 lis 2018, 12:04

Re: Starship/BFS

Příspěvekod Pospíšil » 25 črc 2019, 15:23

Hawk píše:Tak snad nezaziji dejavu ala Columbia. Na Shuttlech se ten problem fatalne projevil az pri Columbii po vice nez 100 startech (vsech raketoplanu).

Myslím, že ve srovnání s Columbií by na tom konstrukce SS měla být o dost lépe.

- nad a vedle tepelného štítu SS nebude žádně další těleso jako ET u STS, ze kterého by mohly odpadávat nebezpečně velké kusy ledu a izolačních hmot, které by mohly dlaždice TPS významně poškodit.
- vnější konstrukce SS bude z plného nerezového plechu (tlaková nádoba), ne z hliníkových slitin, nebo dokonce jako u náběžné hrany křídla STS jen z křehké carbon-carbon keramiky a pot tím vzduch.
- keramické dlaždice u SS mají být poměrně tenké - snad budou držet dost pevně a neodpadávat ani při nalomení, nebo jiném lokálním poškození jako tři palce tlusté dlaždice TPS z keramické pěny u STS.

Uvidíme, jak bude nakonec vypadat prototyp č.1 a 2 a jak dopadne jejich testování.

Aktuální článek k tématu: https://www.teslarati.com/spacex-elon-m ... at-shield/
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5771
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Starship/BFS

Příspěvekod todtv » 25 črc 2019, 17:18

Ty testovací destičky Starship je to černé místo vpravo dole na Dragonovi (nepočítám nehermetizovanou část) na hraně tepelného štítu? Přenos jsem nesledoval, bo jsem předpokládal, že se nepoletí. Možná to komentátor říkal.

Transpirační chlazení: Transpirační chlazení metanem má v zemské atmosféře jednu nevýhodu - metan v rázové vlně vzplane, tedy účinnost toho chlazení je nižší o teplo, které z reakce hoření metanu by se přeneslo přes všechna opatření (odraz apod.) na plášť lodě. On v zemské atmosféře na povrchu vzplane i železný meteorit (reakce železa s kyslíkem je exotermická, tedy za vhodných podmínek probíhá ochotně), přece jen kyslíková atmosféra je potvora.
todtv
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 364
Registrován: 19 lis 2018, 00:11

Re: Starship/BFS

Příspěvekod Pospíšil » 11 zář 2019, 14:57

Pad abort scénář se u SS zatím neplánuje, ale Elon to do budoucna nevylučuje.
https://twitter.com/elonmusk/status/1171125683327651840

Not currently planning for pad abort with early Starships, but maybe we should. Vac engines would be dual bell & fixed (no gimbal), which means we can stabilize nozzle against hull.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5771
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Starship/BFS

Příspěvekod petrsida » 11 zář 2019, 18:38

Hawk píše:Tak snad nezaziji dejavu ala Columbia. Na Shuttlech se ten problem fatalne projevil az pri Columbii po vice nez 100 startech (vsech raketoplanu).


Ono je to ještě lepší, ten problém se málem fatálně projevil už při prvním letu, ale neřešili se to

To myslím o SS nehrozí
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1610
Registrován: 27 led 2012, 23:17

Předchozí

Zpět na Rakety a lodě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Bing [Bot] a 2 návštevníků