Stránka 4 z 65

Re: SpX DM-2

Napsal: 2.10.2019 10:08
od Amper
Nevidime uplne do zakulisi ale skoro bych rekl ze se JB snazi politicky ukazat SpX kde je jejich misto a dela maximum proto aby americkou vlajecku z ISS dovezla lod toho "spravneho" vyrobce a ne nejakej podezrelej typek z Jizni Afriky co chce na duchod na Mars i bez SLS.

Ale bez konspiracnich teorii - pokud se nepletu tak probehli zpravy ze posledni padakovy test probehl v poradku. A ten jsem bral jako pozadovany "navic" kvuli predchozimu problemu pri testu nestandardni konfigurace. Nebo on s tim poslednim testem byl nejaky problem ?

Otazka ovsem je co se mysli slovem "prokazal", vubec by mne neprekvapilo kdyby se jednalo jen o splneni papirovych smernic/reviews coz je to co Elon zminoval. A je mozne ze ne kazdy v NASA se v tomdle pripade muze pretrhnout.

Re: SpX DM-2

Napsal: 2.10.2019 13:09
od Pospíšil
JB zřejmě ztrácí půdu pod nohama, protože možná skutečně bude muset nakoupit další sedadla v Sojuzech, se kterými se už nepočítalo a to pro něj a NASA bude poměrně trapná situace. Nevím, jakou část politických tanečků tímto veřejným obviňování chce rozehrát, ale jedno je celkem jisté: pokud doje na lámání chleba a kongres se bude otevřeně ptát (při veřejném slyšení) po příčinách zpožďování CCP, SpX může pěkně veřejně vyjmenovat konkrétní případy z minulých 5-ti let, kdy NASA:

1) nedostala od Kongresu požadované finance na CPP a neměla kontraktorům jak zaplatit za jejich práci - splněné milníky, takže ti ji v daných letech omezovali/pozastavili
2) dodatečně měnila požadavky zadání a odmítala určitá technická řešení komerčního dodavatele v různých fázích vývoje
3) Neměla dostatek interních kapacit na to, aby zpracovala od komerčních partnerů dodané výsledky analýz, výpočtů, simulací a měření, což vedlo k odkladům letových testů.
4) vyžadovala po SpX (a Boeingu?) zkoumat a dokazovat něco, co nikdo před tím u pilotovaných lodí nezkoumal a nedokazoval (např. chování vícečetného padákového systému v nových extrémních situacích).

Re: SpX DM-2

Napsal: 2.10.2019 14:10
od Amper
5) prachy navic pro Boeing ktere se neprojevili v tom ze by Boeing byl rychlejsi nebo dodal lod ktera by mela vyrazne lepsi vlastnosti oproti SpX

Re: SpX DM-2

Napsal: 2.10.2019 17:18
od todtv
Ale no tak! Nebuďte tak uhrančiví vůči Boeingu. Vždyť jim nyní budou zkoumat další řadu letadel a ještě vy si na ně přisazujete. Chudáci malí v boardu Boeingu. :x :lol:

Re: SpX DM-2

Napsal: 2.10.2019 20:40
od Squierik
Ad financie: nemá náhodou Boeing viac preto, lebo SpaceX dostali za vývoj cargo Dragona a mali "len" vytvoriť verziu pre pasažierov?

Re: SpX DM-2

Napsal: 2.10.2019 21:21
od Samo
Z časti áno, no "len" úprva znamenala kompletné prekopanie. Dragony majú spoločnú len pretlakovu kabínu (aj tá je značne upravená), motorčeky Draco a veľmi podobnú TPS. Zvyšok je úplne nový a to padáky, palivový systém avionika, podpora života, chladenie, energetický systém, dokovanie/priblíženie a podobne. Jediné čo SpaceX odpadlo oproti Boeingu je v podstate pretlaková kabína, korekčné motorčeky a TPS mal boeing už dávno tiež. SpaceX vytvrárala aj zázemie pre riadenie letu a kontrolu predá SpaceX nasa až po spojení. Boeing to spraví rovno po navedení na obežnú dráhu.

Opravte ma ak sa mýlim, vychádzam len z mojich znalostí.

Re: SpX DM-2

Napsal: 3.10.2019 7:52
od Amper
jen pro info - prvni velky CRS kontrakt byl za 1.6 miliardy. Coz je presne to kolik dela rozdil mezi Boeingem a SpaceX v ramci CCDev. Akorat ze krome vyvoje je v te cene i 12 letu Dragonu na ISS.

Oficialne to bylo tak ze firmy poslali svoje nabidky s fix price a NASA vybrala. Takze se da spekulovat o tom ze SpX byly hloupi a rekli si mene nez mohli. Ale uplne pravda to nebyla protoze oficialne byla duvode pro volbu SpX pred Sierrou prave cena + zkusenosti. Takze kdyby si SpX reklo o miliardu vic tak mozna mohl vybrat Dream Chaser.

To ze Boeing vyhral i s cenou o cca 40% vyssi (2.6 vs 4.2 miliardy) ma z meho pohledu jasne duvody :
- NASA zna Boeing a Boeing zna NASA
- Boeing ma dlouhodobeji a tudiz lepe podchyceny lobbismus v politice(v US to neni nadavka ale bezna obchodni praktika kterou SpX vyuziva taky) a vedeni NASA je primarne politicka organizace
- NASA chtelo mit jednoho "solidniho" partnera. V dobe pridelovani CCDev byla urcite vyssi sance na krach/nedokonceni projektu u SpX nez u Boeingu.

Takze bych neresil ze Boeing dostal o 1.6 miliardy vic. Aspon tim dali SpX do ruky velky klacek kterym muze odhanet vlky v pripade diskuse o dodrzovani ci nedodrzovani terminu :-D :-D :-D

Re: SpX DM-2

Napsal: 3.10.2019 8:48
od Pospíšil
Amper píše:Oficialne to bylo tak ze firmy poslali svoje nabidky s fix price a NASA vybrala. Takze se da spekulovat o tom ze SpX byly hloupi a rekli si mene nez mohli.
Nemyslím si, že se to dá brát zrovna takto, že by "SpX byli hloupí" a měli si říct víc. Řekli si tolik, na kolik vypočetli své náklady na požadovanou službu a přiměřenou marži. Nabídkové ceny jsou před zveřejněním jedny z nejstřeženějších obchodních tajemství a nikdo netuší, kolik nabídne konkurence. Pokud chcete ve výběru uspět a nemáte u zákazníka interního lobbystu, dáte většinou férovou nabídku, abyste měli reálnou šanci uspět.
Amper píše:Ale uplne pravda to nebyla protoze oficialne byla duvode pro volbu SpX pred Sierrou prave cena + zkusenosti. Takze kdyby si SpX reklo o miliardu vic tak mozna mohl vybrat Dream Chaser.
Tak s tou cenou to není moc pravda. NASA zdůvodnila výběr SpX na úkor SNC tím, že u Dream Chaseru vyhodnotila příliš velké technické a termínové riziko - koncept DC s escape motory na TPL byl pro okřídlenou loď zcela neodzkoušený a vývojový a testovací program byl příliš velkou neznámou s reálným rizikem konce ve slepé uličce. Připomenu, že se bavíme se o letech 2013-14.

A nižší nabídková cena SpX oproti Boeingu byla také z velké míry dána tím, že SpX v té době předpokládala, že už má téměř hotový man-rated nosič. To že ve 2015 a 16 přišly dvě havárie, které potřebou nové konstrukce a certifikace COPV zvýšily náklady na certifikaci, v době nabídky nevěděli. Totéž platí pro později zjištěné mikrotrhliny v použitých turbočerpadlech Merlinu 1D.

Re: SpX DM-2

Napsal: 3.10.2019 10:53
od Amper
Pospíšil píše:Totéž platí pro později zjištěné mikrotrhliny v použitých turbočerpadlech Merlinu 1D.
Dost by me zajimalo zda by na tendle problem prisli v okamziku kdy by ten motor zahodili po kazdem letu. Nevis zda to detekovali na standech nebo na pouzitych motorech ?

Re: SpX DM-2

Napsal: 3.10.2019 11:08
od Pospíšil
Amper píše:
Pospíšil píše:Totéž platí pro později zjištěné mikrotrhliny v použitých turbočerpadlech Merlinu 1D.
Dost by me zajimalo zda by na tendle problem prisli v okamziku kdy by ten motor zahodili po kazdem letu. Nevis zda to detekovali na standech nebo na pouzitych motorech ?
Na použitých motorech obecně, tedy na obou skupinách. Na F9 absolvuje nejvíce zážehů centrální motor prvního stupně. Důležitý je celkový kumulovaný čas zážehů a počet spuštění / teplotních cyklů.
Mikrotrhlinky na některých turbinových lopatkách byly detekovány už před CCP programem, ale jelikož se nerozšiřovaly, nebyly vyhodnoceny jako nebezpečné. Zatím není známo přesně v jakém místě, ani v jakém směru a velikosti se tyto trhlinky objevovaly.
NASA to ale pro man-rated nosič viděla jinak a požadovala tento fenomén zcela eliminovat, i když pro každou pilotovanou misi (zatím) vyžaduje nový nosič a novou loď.