Pospíšil píše:Supe, nemá smysl, abychom se tu spolu hádali o tom co vydrži Tesla Roadster 2008, která má základní konstrukci z Lotusu Elise. Z tvého příspěvku taky vyplývá, že o zatížení a testování konstrukcí kosmických sond moc nevíš. Přetížení, vibrace, akustické namáhaní, vakuum, radiace, atd...
Doporučím ti pro začátek, prostuduj si pár zdejších vláken o meziplanetarních sondách, obzvlášť ťech k Marsu a pak se můžeme k tématu vrátit.
Pospíšil: Tak bych poprosil o zdržení se nad hodnocením kvalit někoho jiného. To bychom tu za chvilku měli zcela zbytečný flame. Odesílání mne ke čtení zdejších vláken zavání arogancí. Je to velmi nekomfortní stav do které jsi tuto diskuzi posunul. Nemyslím si že je právě toto žádoucí pro klidný a věcný průběh diskuze.
Proč mi podsouváte, že nevím nic o radiační ochraně elektroniky, kterou jsem zmínil formou vyloučení z porovnávání elektroniky auta a družice? Že jste chtěl jen ten seznam věcí o kterých nic nevím prodloužit?
Jen pro zajímavost:
Tesla S snesla při testech přetížení 4G. Více to testovací zařízení NHTSA nezvládlo a porouchalo se. zdroj:
https://www.thecarconnection.com/news/1 ... -equipment +
https://www.csmonitor.com/Business/In-G ... -the-NHTSA
Ony se auta navrhují a testují na opravdu velmi velká zatížení. A to jak mechanického, tak EMC charakteru. Testovaní aut typicky vychází z norem CISPR 25, UNECE Regulation 10, SAE J1113-41, ISO 11452-4 (BCI), SAE J1113-2, SAE J1113-3, SAE J1113-4 , ISO 11452-2, SAE J1113-21, SAE J1113-26, ISO 7637, SAE J1113-11
, ISO 16750, SAE J1455, ESD - SAE J1113-13 a samozřejmě i z interních norem výrobců. Ono u těch aut se to testuje, tak aby to zajistilo dlouhodobou funkčnost v prostředí, která jsou velmi agresivní. Ona například i pouhá voda je jedno z nejagresivnějších rozpouštědel. Ale ano automobil není výrobcem testován ve vakuové komoře a není testován pro tak rozsáhlý režim teplotních gradientů. Ale to v tomto případě není potřeba. Snad by mne velmi zajímalo co běžný automobilní lak zvládne při dlouhodobé expozici podmínkám ve vesmíru. 5 kilo šupinek barvy poletujících na oběžné dráze Marsu by mne zneklidnilo. Předpokládám ale, že orbita kolem Marsu bude vysoká a tedy nevznikne problém s případným ohrožením kolizí s těmito šupinkami.
Předpokládám, že Elon již nejezdí starým, ale novým Roadsterem. Zatím nepřišla informace o tom jaký ročník roadsteru poletí. Vzhledem k logice reklamní kampaně považuji za optimální volbu právě ten nový. A zrovna nový roadster vás při zrychlení z 0km/h na 96kmh vystaví zrychlení cca 5G! Zdroj:
https://rechneronline.de/g-acceleration/ Také se dá předpokládat, že profil nárustu zrychlení je strmější než je tomu při startu rakety. A tedy i nároky na strukturní a dynamickou pevnost celého stroje. Také kumulativní doba, kterou Tesla Roadster stráví při přetížení bude za životnost automobilu výrazně větší než tomu je u družice, která startuje pouze jednou. Typická družice stráví v režimy zvýšeného přetížení cca stejný čas jako Tesla roadster při 100 rozjezdech 0-60mph při plné akceleraci. Když o tom uvažuji, tak jediné o co bych měl obavu budou oscilace vzniklé akustickým namáháním při startu.
A znova zopakuji mojí tezi: "skutečně si myslíte, že Elon naloží na FH něco co by tu misi mohlo ohrozit? Jako vážně?"