Amos-6 - ověřené informace
Re: Amos-6 - ověřené informace
Zdá se mi že to není nic moc nového. Že to je led mezi uhlíkovým ovinem se vědělo už dlouho ne?
Řešení je teda teplejší helium, změna konfigurace COPV a pomalé tankování.
Řešení je teda teplejší helium, změna konfigurace COPV a pomalé tankování.
Re: Amos-6 - ověřené informace
Jasně, základního původce jsme znali už dřív, ale tady jde spíše o zpřesnění těch informací. Jo a nejde o led, ale ztuhlý kyslík, který tam zatekl.
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Amos-6 - ověřené informace
Ano to že podstata problému byla ve tvorbě pevného kyslíku (SOX) mezi uhlíkovým vinutím už bylo známo od Elonova projevu v NRO, ale teď je to teprve oficiálně. Každopádně poměrně nová informace je o výskytu promáčklin na vnitřní hliníkové nádrži.
Změněna je tankovací procedura nejen co se týče rychlosti tankování, ale určitě i tak aby COPV byly již částečně natlakované před tankováním LOX a vyrovnaly se veškeré promáčkliny vnitřní hliníkové nádrže. Tyto promáčkliny totiž vznikají v důsledku vyššího modulu pružnosti uhlíkového obalu oproti hliníkové nádrži. Nejčastěji nastává při dekompresi po autofretáži COPV, kdy se uhlík.vlákna smršťují a tlačí na plasticky expandovanou hliníkovou nádrž. Roli ale může hrát i vyšší teplotní roztažnost hliníku oproti uhlíkovému obalu.
Aplikace konstrukčních změn COPV systému, které zamezí promáčklinám na vnitřní hliníkové nádrž bude asi součástí nějaké další F9 verze (Block 4,5). Už dříve se ale vyjádřil jeden zaměstnanec, že by změna neměla být úplně přímo na úrovni COPV nádrže.
Další změnou je pak zřejmě dočasný návrat ke konfiguraci čtyř kusů COPV, umožňující plnění helia o vyšší teplotě, jelikož He bude pochopitelně mít při vyšší teplotě a daném tlaku také vyšší objem. Při posledních startech byly totiž v druhém stupni použity pouze tři nádrže, nicméně se čtyřmi kusy se např. létalo ještě na začátku roku 2015.
4 kusy COPV (F9-014)
3 kusy COPV (F9-016)
S vyšší teplotou plněného He nebude docházet ke tvorbě kyslíkové námrazy (SOX) na hliníkové nádrži a to hlavně v kritických místech oné případné promáčkliny pod uhlíkovými vlákny. Pro kapalný kyslík totiž v podstatě není žádný problém se z tohoto prostoru při dotlakování COPV dostat, ale pro zmrzlý kyslík už ano, čili se na něho přímo přenese tlak v COPV (až 380 bar), což spolehlivě poškodí vlákennou vrstvu a zažehne problém.
A ještě perlička.. jakkoliv byla exploze nosiče Amos-6 ničivá, motory prvního stupně přežily v lepším stavu, než bychom si představovali. Onen zaměstnanec podotýká dokonce i to, že není vyloučeno že se mohou objevit i při některém z dalších letů.
Změněna je tankovací procedura nejen co se týče rychlosti tankování, ale určitě i tak aby COPV byly již částečně natlakované před tankováním LOX a vyrovnaly se veškeré promáčkliny vnitřní hliníkové nádrže. Tyto promáčkliny totiž vznikají v důsledku vyššího modulu pružnosti uhlíkového obalu oproti hliníkové nádrži. Nejčastěji nastává při dekompresi po autofretáži COPV, kdy se uhlík.vlákna smršťují a tlačí na plasticky expandovanou hliníkovou nádrž. Roli ale může hrát i vyšší teplotní roztažnost hliníku oproti uhlíkovému obalu.
Aplikace konstrukčních změn COPV systému, které zamezí promáčklinám na vnitřní hliníkové nádrž bude asi součástí nějaké další F9 verze (Block 4,5). Už dříve se ale vyjádřil jeden zaměstnanec, že by změna neměla být úplně přímo na úrovni COPV nádrže.
Další změnou je pak zřejmě dočasný návrat ke konfiguraci čtyř kusů COPV, umožňující plnění helia o vyšší teplotě, jelikož He bude pochopitelně mít při vyšší teplotě a daném tlaku také vyšší objem. Při posledních startech byly totiž v druhém stupni použity pouze tři nádrže, nicméně se čtyřmi kusy se např. létalo ještě na začátku roku 2015.
4 kusy COPV (F9-014)
3 kusy COPV (F9-016)
S vyšší teplotou plněného He nebude docházet ke tvorbě kyslíkové námrazy (SOX) na hliníkové nádrži a to hlavně v kritických místech oné případné promáčkliny pod uhlíkovými vlákny. Pro kapalný kyslík totiž v podstatě není žádný problém se z tohoto prostoru při dotlakování COPV dostat, ale pro zmrzlý kyslík už ano, čili se na něho přímo přenese tlak v COPV (až 380 bar), což spolehlivě poškodí vlákennou vrstvu a zažehne problém.
A ještě perlička.. jakkoliv byla exploze nosiče Amos-6 ničivá, motory prvního stupně přežily v lepším stavu, než bychom si představovali. Onen zaměstnanec podotýká dokonce i to, že není vyloučeno že se mohou objevit i při některém z dalších letů.
Re: Amos-6 - ověřené informace
...tak to by bylo nemýlím-li se další prvenství... K prvnímu přistání 1. st. na zemi, prvnímu přistání 1. st. na moři, k očekávanému prvnímu startu již letěného 1. st. by přibyl první operační start motorů rakety která vybouchla při startu
Pod stromečkem letos nic nepotřebuju, stejně se tam už nic nevleze. Je tam očouzený válec vysoký 41 metrů...
Re: Amos-6 - ověřené informace
To nebolo pri štarte ale pri tankovaní pred statickým zažihomRiMr píše:...tak to by bylo nemýlím-li se další prvenství... K prvnímu přistání 1. st. na zemi, prvnímu přistání 1. st. na moři, k očekávanému prvnímu startu již letěného 1. st. by přibyl první operační start motorů rakety která vybouchla při startu
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Amos-6 - ověřené informace
no, bral bych to fakt jako joke. Maximalne si dovedu predstavit ze by to nacpali do nejakeho test flightu ve vlastni reziji ale nejak si nedovedu predstavit soudneho zakaznika/pojistovnu ktery by do toho sel.
I kdyz ted me napada - pokud to daj za cenu blizkou nule tak jim tymy soutezici o Lunar X Prize urvou ruce. Predpokladam ze spousta z nich by to riskla i nepojistene.
I kdyz ted me napada - pokud to daj za cenu blizkou nule tak jim tymy soutezici o Lunar X Prize urvou ruce. Predpokladam ze spousta z nich by to riskla i nepojistene.
Re: Amos-6 - ověřené informace
Tak jasně, bral jsem to "zhruba", jako součást předstartovních příprav.Samo píše:To nebolo pri štarte ale pri tankovaní pred statickým zažihom
Pod stromečkem letos nic nepotřebuju, stejně se tam už nic nevleze. Je tam očouzený válec vysoký 41 metrů...
Re: Amos-6 - ověřené informace
Oficiální povolení od FAA k návratu SpaceX do služby!
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10832
- Reputace: 10279
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Amos-6 - ověřené informace
Good!Dugi píše:Oficiální povolení od FAA[/url] k návratu SpaceX do služby!
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Amos-6 - ověřené informace
Hááálelůůůjáááá!!!
Pod stromečkem letos nic nepotřebuju, stejně se tam už nic nevleze. Je tam očouzený válec vysoký 41 metrů...