Thaicom 6
Re: Falcon 9 v1.1
Jasně, to dává smysl - u Cassiope se dělal zpomalovací zážeh, protože se letělo jen na LEO - tzn. v nádržích mohla zůstat rezerva pro brzdící zážeh. Ale u SES-8 a teď i Thaicomu šlo o let na GTO, kde jede raketa na maximum. Tzn. že další pokus o brzdící zážeh by mohl přijít při startu Dragonu.
- Wopat
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4729
- Reputace: 643
- Bydliště: Sluneční soustava
- Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: Falcon 9 v1.1
Znamená to, že až bude mít v budoucnu SpaceX k dispozici znovupoužitelnou raketu, respektive první stupeň, bude znovupoužitelný pouze při startech na LEO?
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Re: Falcon 9 v1.1
Je to možné. Ale na druhou stranu jsou teď jen opatrnější, protože jde zatím jen o zkoušky a nechtějí jít úplně na krev. V dalších letech možná zkusí i restart po letu na GTO.
Na druhou stranu by to bylo docela logické, protožedo budoucna by mohl na LEO létat jen F9, zatímco na GTO, nebo ještě spíše GEO by měl létat FH. U něj se budou postranní motory oddělovat při nižší rychlosti a v nižší výšce než je tomu u Falconu.
Na druhou stranu by to bylo docela logické, protožedo budoucna by mohl na LEO létat jen F9, zatímco na GTO, nebo ještě spíše GEO by měl létat FH. U něj se budou postranní motory oddělovat při nižší rychlosti a v nižší výšce než je tomu u Falconu.
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Falcon 9 v1.1
f9 pri starte 3t satelitu na gto rtls neurobi... pretoze na to nema vykon...
@dugi: napr. spacex sa samo vyjadrilo, ze pri startoch ses aj thaicomu, ide nosic na hranu
takze rtls stupna pri starte na gto najskor az fh...
@dugi: napr. spacex sa samo vyjadrilo, ze pri startoch ses aj thaicomu, ide nosic na hranu
takze rtls stupna pri starte na gto najskor az fh...
Per aspera ad astra [42]
Re: Falcon 9 v1.1
Takže to, co jsem psal ve 12:55 je potvrzené. Děkuju
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v1.1
Aga, můžeš na takové vyjádření SpX dát nějaký link?Agamemnon píše:f9 pri starte 3t satelitu na gto rtls neurobi... pretoze na to nema vykon...
@dugi: napr. spacex sa samo vyjadrilo, ze pri startoch ses aj thaicomu, ide nosic na hranu
Moc se mi to totiž nezdá, jelikož na SpX webu pro F9 v1.1 inzerují nosnost na GTO 4850 kg.
http://www.spacex.com/falcon9
Spoléhat se na to 100% nedá, ale přece jen je to mnohem víc, než "na hraně možností"..
Thaicom 6 vážil při startu, podle presskitu SpX 3016 kg, podle výrobce (Orbital) měl 3330 kg.
Tzn teoretická rezerva nosnosti na GTO 1520 - 1834 kg!
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Falcon 9 v1.1
Ale uvedom si že GTO je relatívny pojem. Zvyšné palivo mohli použiť, aby družicu dostali na vyššiu dráhu, z ktorej už prechod na GEO nebude vyžadovať toľko paliva. GTO môže byť 23 000 km s inklináciou 30 stupňov alebo aj 100 000 km s inklináciou 5 stupňov.
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Falcon 9 v1.1
4,8 t na webe spacex je na gto = geo - 1800 m/s (tj. satelit musí dodať 1800 m/s vlastným palivom) - gto s inklináciou 27 st. (na starom webe to bolo inak priamo takto napísané)...
všetci ostatní (ariane, proton, zenit) lietajú (a aj nosnosť majú udávanú) na geo-1500...
takisto aj oba satelity, ktoré vynášal f9 (ses aj thaicom) boli vynášané na geo-1500 (preto aj tá "zvláštna" orbita - ssto - ktorá svojím vysokým apogeom umožňuje satelitu ušetriť palivo/delta-v pri zmene inklinácie aj pri zvýšení perigea)
skúsim pohľadať link na to vyjadrenie spacex, niekde na nsf bol
edit:
teda... tá teoretická rezerva 1,5 t... sa stratí, ak falcon letí na orbitu porovnateľnú s konkurenciou (predĺžuje to život satelitu, etc.)
všetci ostatní (ariane, proton, zenit) lietajú (a aj nosnosť majú udávanú) na geo-1500...
takisto aj oba satelity, ktoré vynášal f9 (ses aj thaicom) boli vynášané na geo-1500 (preto aj tá "zvláštna" orbita - ssto - ktorá svojím vysokým apogeom umožňuje satelitu ušetriť palivo/delta-v pri zmene inklinácie aj pri zvýšení perigea)
skúsim pohľadať link na to vyjadrenie spacex, niekde na nsf bol
edit:
teda... tá teoretická rezerva 1,5 t... sa stratí, ak falcon letí na orbitu porovnateľnú s konkurenciou (predĺžuje to život satelitu, etc.)
Per aspera ad astra [42]
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Falcon 9 v1.1
ok, tak tu:
tu je to spomenuté na l2:
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... msg1103409
potom je to spomínané v threadoch ku obom štartom - aj ses aj thaicom
tu je prepis tlačovky priamo:
http://shitelonsays.com/transcript/spac ... 2013-09-29
"The next two launches but we are not going to attempt to recover it because we committed to give the customers on the next two flights maximum performance of the rocket."
edit:
btw, ešte stará verzia webu spacex (z marca 2013), kde sa píše, že 4,8 t je na 27 st. gto
http://web.archive.org/web/201303270823 ... alcon9.php
tu je to spomenuté na l2:
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... msg1103409
potom je to spomínané v threadoch ku obom štartom - aj ses aj thaicom
tu je prepis tlačovky priamo:
http://shitelonsays.com/transcript/spac ... 2013-09-29
"The next two launches but we are not going to attempt to recover it because we committed to give the customers on the next two flights maximum performance of the rocket."
edit:
btw, ešte stará verzia webu spacex (z marca 2013), kde sa píše, že 4,8 t je na 27 st. gto
http://web.archive.org/web/201303270823 ... alcon9.php
Per aspera ad astra [42]
Re: Falcon 9 v1.1
Super, díky moc!
Taky jsem si myslel, že v tom možná bude hrát roli ta GTO s apogeem ve výšce 90 000 km.
Taky jsem si myslel, že v tom možná bude hrát roli ta GTO s apogeem ve výšce 90 000 km.