systém s "rozbaleným" padákom zaveseným pod balonom (resp. s padákom ako súčasťou nosného systému) je výrazne spoľahlivejší ako akýkoľvek systém výmetu zbaleného padáku z obalu/púzdra/kontajneru.
Treba zobrať do úvahy, že balonová sonda pravdepodobne nemá žiadnym spôsobom určený presný okamih roztrhnutia balonu a začatia činnosti padákového systému. Balon tiež môže kľudne prasknúť i predčasne, sonda môže prísť o energetické zdroje a napájanie atď. Proste akýkoľvek systém, ktorý by "strážil" balón a jeho dostatočný vztlak môže zlyhať. Rovnako komplikované a nespoľahlivé je i rozbalenie padáku vloženého do nejakého obalu - rozbalenie prebieha vo veľkej výške a teda v riedkej atmosfére, kde nemusí byť "rýchlostný nápor" dostatočný na rozbalenie padáku. Navyše pri veľmi nízkej teplote, čo tiež ochote zloženého padáku rozbaliť sa nepridá. Súčasne - po vystrelení padáku z obalu sa vedľa seba pohybujú dve šnúry s približne rovnakými objektami na konci - šnúra so zbaleným padákom a šnúra so zvyškom balonu. Nie je nič jednoduchšie, než aby sa šnúry do seba zamotali...
Pri padáku ako súčasti nosného systému / časti "nosnej šnúry" je pravdepodobnosť zamotania sa padákových šnúr nízka, rovnako aj riziko zamotania sa zvyšku balonu do padaku alebo padakových šnúr je nízke. Padák je trvale rozbalený a musí sa len nafúknuť - odpadajú komplikácie s rozloženín zbaleného padáku a padákových šnúr.
Padák a zvyšky balonu vždy pôsobia aerodynamicky v rovnakom smere, zvyšky balonu sú zavesené na vrchole vrchlíku padáku, takže orientujú padák so zavesenou balonovou sondou "do správneho smeru".
nafúknutie padáku je tak vlastne "automatické" - keď je nápor vzduchu dostatočný, padák sa nafúkne, a ak dostatočný nie je, spolu so zvyškami balonu funguje aspoň ako brzdiaci streamer
Tvar padáku - záleží hlavne od počtu nosných padákových šnúr a počtu upevňovacích bodov na "krabici"
Kruh je teoreticky najvýhodnejší aerodynamicky i pevnostne, ale pre malé priemery a malé počty šnúr na tom vlastne vôbec nezáleží - pokiaľ sa nejde do transsonickej oblasti rýchlostí, rezerva pevnosti je dostatočná a hlavnú rolu hrá skôr jednoduchá vyrobiteľnosť a teda nízka cena. Takže spoľahlivo vyhrá štvorec alebo osemuholník. (Alebo je poruke padák už hotový a prispôsobí sa sonda)
Sonda samotná je zrejme tvorená krabicou z penového polystyrénu "nezanedbateľných rozmerov" - už samotná takáto krabica funguje ako "brzdiace zariadenie", s výrazne obmedzenou stabilizovanou rýchlosťou voľného pádu. Dopad z nejakých desiatich metrov by taká krabica vydržať mala (=dopadová rýchlosť ~15m/s).
Jetstream - existujú celkom spoľahlivé predpovede výškového vetru naríklad
http://www.netweather.tv/index.cgi?acti ... ream;sess=
takže toto by problém byť nemal.
tak ma napadá....
Ak by bola taká polystyrénová krabica vybavená navyše ešte "vložkou" z pevnejšiho igelitu s nejakým "prepážkovým systémom" z igelitových a polystyrénových stien, tak sa bude pri dopade chovať skoro ako nafukovacia plážová lopta.
Polystyrénová krabica, ktorá tvorí "vonkajší obal", sa pri nebrzdenom dopade rozbije/rozláme, ale "igelitová" vložka jednak napomôže ztlmiť náraz a jednak udrží "obsah" pohromade a zabráni mu rozsypať sa po okolí
Nemusí to byť vôbec tlakované/nafúkané, dokonca je vhodné urobiť do igelitových stien zopár otvorov ~5mm na ľahšie vyrovnanie tlaku a prevlečenie kablov (alebo zataviť do otvorov hustú vodoodpudivú, ale priedyšnú tkaninu, napríklad kúsky "goratexu").
nj. - lenže čo na to letecký dispečing? bolo by to potom ešte "ťahko roztrieštiteťné"?