Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí
Napsal: 3.4.2018 18:23
Rázové diamanty sú len jeden z prejavov - ale ten tmavý (nesvietiaci) pruh je z veľkej časti práve tohoto pôvodu.
Palivo (alebo silne redukčný a tým aj relatívne chladný plyn z plynového generátora) vstrekované pred kritický prierez ako ochrana kritického prierezu alebo vstrekovaný do expanznej časti trysky ako ochrana proti prehriatiu - takmer okamžite sa tepelne rozkladá (v motore F-1 na dĺžke "menej ako dve stopy") za vzniku "sadzí". Množstvo tohoto paliva je však v porovnaní s množstvom paliva (a okysličovadla) prúdiacim cez kritický prierez od vstrekovacej hlavy veľmi malé a uvidieť ho možno práve len pre malé vyžarovanie z nadzvukového prúdu.
Ostatne - hranica medzi žiariacou a nežiariacou časťou prúdu by sa mala pohybovať vpred a vzad pri zmenách ťahu/prietočného množstva, aj pri zmenách tlakových a rýchlostných pomerov v okolí prúdu (a tým aj v prúde samotnom).
Jardax - F-1 je motor s otvoreným cyklom, nie s uzavretým cyklom.
Využitie výstupu generátorového plynu na ochranu trysky je len malé vylepšenie. F-1 má trysku chaldenú dvomi spôsobmi - v hornej časti, bližšie ku kritickému prierezu regeneratívne, v dolnej časti, pod "manifoldom" vrstvou chladného plynu.
U motoru s uzavretým cyklom sa vedie generátorový plyn spolu s jednou zložkou paliva do tryskovej hlavy spalovacej komory - nie je tam osobitný výstup, alebo osobitný rozvod generátorového plynu
edit:
U motoru F-1 má vstrekovanie generátorového plynu do expanznej časti trysky ešte jednu dôležitú funkciu - vrstva chladného plynu funguje ako tlmič akustických vibrácií a turbolencií v prúde spalín a umožňuje postaviť "dlhšiu" trysku.
V jednej sovietskej publikácii bolo uvedené, že riešenie použité na motore F-1 - kombinácia regeneratívneho chladenia a ochrannej vrstvy chladného generátorového plynu je pravdepodobne vynútené - logickejšie by bolo regeneratívne chladenie celej trysky, nie len "hornej polovice". Lenže akustické vibrácie a turbolencie v prúde boli zrejme v spodnej časti trysky tak silné, že hrozili praskliny a deštrukcia zvarenca trysky pre regeneratívne chladenie, takže sa muselo použiť iné riešenie
Palivo (alebo silne redukčný a tým aj relatívne chladný plyn z plynového generátora) vstrekované pred kritický prierez ako ochrana kritického prierezu alebo vstrekovaný do expanznej časti trysky ako ochrana proti prehriatiu - takmer okamžite sa tepelne rozkladá (v motore F-1 na dĺžke "menej ako dve stopy") za vzniku "sadzí". Množstvo tohoto paliva je však v porovnaní s množstvom paliva (a okysličovadla) prúdiacim cez kritický prierez od vstrekovacej hlavy veľmi malé a uvidieť ho možno práve len pre malé vyžarovanie z nadzvukového prúdu.
Ostatne - hranica medzi žiariacou a nežiariacou časťou prúdu by sa mala pohybovať vpred a vzad pri zmenách ťahu/prietočného množstva, aj pri zmenách tlakových a rýchlostných pomerov v okolí prúdu (a tým aj v prúde samotnom).
Jardax - F-1 je motor s otvoreným cyklom, nie s uzavretým cyklom.
Využitie výstupu generátorového plynu na ochranu trysky je len malé vylepšenie. F-1 má trysku chaldenú dvomi spôsobmi - v hornej časti, bližšie ku kritickému prierezu regeneratívne, v dolnej časti, pod "manifoldom" vrstvou chladného plynu.
U motoru s uzavretým cyklom sa vedie generátorový plyn spolu s jednou zložkou paliva do tryskovej hlavy spalovacej komory - nie je tam osobitný výstup, alebo osobitný rozvod generátorového plynu
edit:
U motoru F-1 má vstrekovanie generátorového plynu do expanznej časti trysky ešte jednu dôležitú funkciu - vrstva chladného plynu funguje ako tlmič akustických vibrácií a turbolencií v prúde spalín a umožňuje postaviť "dlhšiu" trysku.
V jednej sovietskej publikácii bolo uvedené, že riešenie použité na motore F-1 - kombinácia regeneratívneho chladenia a ochrannej vrstvy chladného generátorového plynu je pravdepodobne vynútené - logickejšie by bolo regeneratívne chladenie celej trysky, nie len "hornej polovice". Lenže akustické vibrácie a turbolencie v prúde boli zrejme v spodnej časti trysky tak silné, že hrozili praskliny a deštrukcia zvarenca trysky pre regeneratívne chladenie, takže sa muselo použiť iné riešenie