Stránka 8 z 12

Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Napsal: 31.3.2018 18:59
od Pospíšil
Moc pěkné informační video plné technických detailů ohledně zážehu a prvních sekund chodu různých typů raketových motorů. Je to sice anglicky a navíc se silným francouzským přízvukem :) , ale snad se bude líbit i neangličtinářům. Autor už pracuje na pokračování, kde probere chod motorů v dalších fázích letu.
Za mně Dost Dobrá Práce! :palec nahoru:


Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Napsal: 1.4.2018 9:24
od Edemski
Pospíšil píše:Moc pěkné informační video plné technických detailů ohledně zážehu a prvních sekund chodu různých typů raketových motorů. Je to sice anglicky a navíc se silným francouzským přízvukem :) , ale snad se bude líbit i neangličtinářům. Autor už pracuje na pokračování, kde probere chod motorů v dalších fázích letu.
Za mně Dost Dobrá Práce! :palec nahoru:
BOMBA! :o
BTW, nevysvětloval někdo v jiném videu, že ta tmavá část jsou jen ochlazené plyny o trysku? To mi dávalo větší smysl, než (co jsem si do té doby taky říkal) ještě nespálené palivo... :Drbe se na hlavě:

Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Napsal: 1.4.2018 10:04
od Pospíšil
Edemski píše: ještě nespálené palivo... :Drbe se na hlavě:
Ještě nespálené "studené" palivo z generátoru plynů, vypouštěné na vnitřní stranu spalovací komory/trysky, jako ochlazovací film. Valí to ven takovou rychlostí, že se nestihne uvnitř dokonale spálit a povede se mu to až venku, pár decimetrů pod tryskou.

Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Napsal: 1.4.2018 11:36
od Amper
super video. Do ted jsem si treba myslel ze TEA-TEB nepotrebuji kyslik

Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Napsal: 1.4.2018 11:38
od Amper
Pospíšil píše:Ještě nespálené "studené" palivo z generátoru plynů, vypouštěné na vnitřní stranu spalovací komory/trysky, jako ochlazovací film. Valí to ven takovou rychlostí, že se nestihne uvnitř dokonale spálit a povede se mu to až venku, pár decimetrů pod tryskou.

Tak todle zavisi na typu motoru ne ? Nektere maji vystup generatoroveho plynu bokem (treba Merlin) nebo i v tomdle pripade jde neco do trysky ?

Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Napsal: 1.4.2018 11:51
od Pospíšil
Amper píše:Tak todle zavisi na typu motoru ne ? Nektere maji vystup generatoroveho plynu bokem (treba Merlin) nebo i v tomdle pripade jde neco do trysky ?
Ano, přesně ty dvě varianty jsou ve videu popsány taky. Do trysky šel výstup z GG například u motoru rakety V2, taky u F1 na 1.stupni Saturnuu V.

Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Napsal: 3.4.2018 17:27
od Alchymista
Edemski píše:BOMBA! :o
BTW, nevysvětloval někdo v jiném videu, že ta tmavá část jsou jen ochlazené plyny o trysku? To mi dávalo větší smysl, než (co jsem si do té doby taky říkal) ještě nespálené palivo... :Drbe se na hlavě:
Ani jedno...
Ale tiež nie celkom triviálna záležitosť: lokálne nadzvukový prúd spalín proste "nesvieti"
Obrázek
https://www.youtube.com/watch?v=[youtube]KeGidtk6t2Y[/youtube]

Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Napsal: 3.4.2018 17:39
od Alchymista
Amper píše:super video. Do ted jsem si treba myslel ze TEA-TEB nepotrebuji kyslik
a ako potom štartuje motory vo vakuu alebo v atmosfere blízkej vakuu?? :Drbe se na hlavě:
Pokiaľ by to bola pravda, tak oneskorenie štartu spalovacej komory motoru by na vrchole dráhy boli až sekundy. A detto motory druhého stupňa...

A zasa - pokiaľ by k TEA+TEB musel byť vo vakuu vstrekovaný ešte aj kyslík, prečo sa to neuvádza - a nepoužíva aj v malých výškach? Pri zásobách kyslíku, aké raketa nesie, je pár kilogramov doslova zanedbateľné množstvo.

Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Napsal: 3.4.2018 17:43
od Samo
Alchy tu sa nehovorí o machových diamantoch ale o tmavom pruhu spalín tesne pri konci trysky ako napríklad pri F-1 alebo som ťa nesprávne pochopil? :Drbe se na hlavě: A TEA-TEB nereaguje s atmosférickým kyslíkom ale hlavne kyslíkom vháňaným z nadrží.

Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Napsal: 3.4.2018 18:10
od Jardax
Motory s uzavrenym cyklem vhaneji spaliny z turbocerpadel do hlavni trysky. Obvykle se to vyuziva zaroven jako chlazeni, manifold rozvede generatorove spaliny (resp. smes ktera odchazi z turbocerpadla) okolo trysky, tudiz pak oddeluji teleso trysky a horici smes vystupujici z komory. Pokud je smes z turbocerpadel presycena palivem, pak to palivo shori az po vystupu z trysky. Plus to pridava samozrejem trochu na vykonu.
Typicky je F1, tam je ten mohutny manifold skvele videt.