Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Vše, co souvisí se stroji, které nás dostanou na oběžnou dráhu
Odpovědět
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Raketa SLS

Příspěvek od Agamemnon »

23M je cena, ktorú platí ula rd-amrossu... to je medziprvok medzi ula a výrobcom...
orbital platí 16M za rd-181... ak urobíme postupku... rd-170 vyjde na povedzme 30-35M...
na cenu si pôvodne žiadne limity nedal... tak nepridávaj neskôr, keď ti nevyhovujú fakty...

takže životnosť rovnaká... aha... takže f-1 nemá lepšiu životnosť...

k tým +30t saturnu si sa nevyjadril... nesedí do ideológie alebo tak? som myslel, že chceš vyniesť čo najviac na orbitu a dostať čo najviac výkonu bez nejakej zmeny ceny a tak...

@jednoduchý a lacný -
- áno je to (GG) také úžasné, až spacex prechádza z jednouchých a lacných GG kerolox merlinov na SC raptor... lebo im chýba výkon a isp...
- takisto jednoduchý (GG, od začiatku tak navrhovaný, s cieľom čo najjednoduchšje výroby, etc) motor rs-68 je tak lacný, až ula vynecháva deltu kde môže, len aby znížila cenu použitím podstatne lacnejšieho atlasu

btw -
to s tými elektrickými pohonmi, čo si tu napísal, pred pár dňami je nezmysel...
elektrické pohony máme aj v súčasnosti... ak sa nestane zázrak, tak v najbližších pár rokoch žiadne lepšie nebudú (a nie, vasimr nie je lepší ako súčasne elektrické pohony - má isté parametre lepšie, isté horšie... problém je, že viac-menej neexistuje zdroj energie pre neho)
Per aspera ad astra [42]
jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: Raketa SLS

Příspěvek od jakubh »

Tak k tomu tématu mohu říci jen, že

1) Měli použít F-1, a

2) ostatně soudím, že SLS by měla být zrušena. :lol:
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Raketa SLS

Příspěvek od Agamemnon »

tvoj príklad s atlasom napr. presne ukazuje, že nevieš, čo píšeš :)
viac-menej nasledovné - cena prvého stupňa atlasu a falconu je cca rovnaká... rozdiel je v druhom stupni (kde špeciálne centaur je šialene drahá vec, hlavne kvôli motoru)
takisto... je celkom mýtus, že atlas je nejak neskutočne drahý nosič... áno, je drahší ako falcon 9... ale cena pre komerčných zákazníkov nie je až taká šialená ako je pre americkú vládu (btw - niekto na nsf prepočítal cenu f9 pre americkú vládu a dostal sa na cca 160-200M usd, kvôli všetkým bezpečnostným opatreniam, pravidlám usaf a pod. blbostiam)

to, o koľko je orsc výkonovo lepšie, ukazuje ten príklad so saturnom, čo som tu dal...

@dugi:
sorry za off-topic... len odpoveď
Per aspera ad astra [42]
jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: Raketa SLS

Příspěvek od jakubh »

Přesunul bych tuhle diskusi jinam, ale nevím kam. (A jak...to by musel zařídit dugi? Já nemůžu přenést jiné příspěvky než svoje vlastní.)
Agamemnon píše:23M je cena, ktorú platí ula rd-amrossu... to je medziprvok medzi ula a výrobcom...
orbital platí 16M za rd-181... ak urobíme postupku... rd-170 vyjde na povedzme 30-35M...
Dvojnásobek ceny za čtyřnásobný motor? To vidím dost skepticky. Zbožné přání? O politické neprůchodnosti nemluvě.
Agamemnon píše:na cenu si pôvodne žiadne limity nedal... tak nepridávaj neskôr, keď ti nevyhovujú fakty...
To je absurdní, o cenu tu přeci šlo od samého začátku. Kdyby o ni nešlo, tak se nestavějí nové typy raket.
Agamemnon píše:takže životnosť rovnaká... aha... takže f-1 nemá lepšiu životnosť...
Samozřejmě že má.
Agamemnon píše:k tým +30t saturnu si sa nevyjadril... nesedí do ideológie alebo tak? som myslel, že chceš vyniesť čo najviac na orbitu a dostať čo najviac výkonu bez nejakej zmeny ceny a tak...
Chci vynést na orbitu kumulativně co nejvíc nákladu za kumulativně co nejméně peněz. Absolutní nosnost jednoho nosiče logicky není jediným faktorem, jenom jedním z mnoha, což snad každý ihned pochopí.
Agamemnon píše:- áno je to (GG) také úžasné, až spacex prechádza z jednouchých a lacných GG kerolox merlinov na SC raptor... lebo im chýba výkon a isp...
Přecházejí na FFSC kvůli životnosti, což ovšem není argument ve prospěch budoucí životaschopnosti RD-1xx.
Agamemnon píše:- takisto jednoduchý (GG, od začiatku tak navrhovaný, s cieľom čo najjednoduchšje výroby, etc) motor rs-68 je tak lacný, až ula vynecháva deltu kde môže, len aby znížila cenu použitím podstatne lacnejšieho atlasu
Hydrolox a Rocketdyne. Co více k tomu dodat? A SLS na to zase dojede. Pamatujte, že jsem to tu řekl...
Agamemnon píše:btw - to s tými elektrickými pohonmi, čo si tu napísal, pred pár dňami je nezmysel...
elektrické pohony máme aj v súčasnosti... ak sa nestane zázrak, tak v najbližších pár rokoch žiadne lepšie nebudú (a nie, vasimr nie je lepší ako súčasne elektrické pohony - má isté parametre lepšie, isté horšie... problém je, že viac-menej neexistuje zdroj energie pre neho)
Že MegaFlex a XR-12/20 je pro dálkové sondy dostatečná kombinace, za tím si stojím, protože čísla sedí. A to jsem ještě ani nezapočítal koncentrátory. To není "nesmysl", to jsou obyčejné počty. SLS opravdu nemá smysl pro dálkové sondy, jak to někteří navrhovali, jen pro velké náklady na LEO. Dálkovou sondu do několika tun jako je Uranus orbiter nebo interstellar precursor lze takhle poslat mnohem levněji, a elektrická pohonná jednotka bude mnohem levnější než miliardový rozdíl v ceně nosiče. Ono se stačí podívat na http://www.boeing.com/assets/pdf/defens ... n_2014.pdf, aby člověk uviděl, jak naprosto zoufale v Boeingu vymýšlejí nesmyslná použití, aby SLS "prodali".
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26963
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Příspěvek od Dugi »

Přesunul jsme sem všechny příspěvky, které nesouvisí s raketou SLS - debata v jejím vlákně nakynula do výrazně mimotématických úrovní. Tady můžete v diskusi pokračovat, jen nezapomínejte na slušné chování. ;-)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Příspěvek od jakubh »

Díky!

Já se pustím do výpočtů ohledně S-V, jak že by to vlastně dopadlo. Ale že náhrada Atlasu V nosičem s jedním F-1A/B (bez SRB!) by vynesla asi 35 mt na LEO, tedy mnohem více než jakýkoli Atlas V, to už jsem zmiňoval...

Bez domácí výroby motorů by ale pro "flagship" nosič byly ruské konstrukce absolutně neprůchodné, obzvláště v dnešním světě.
Uživatelský avatar
fretka323
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1034
Reputace: 3
Bydliště: Orlová
Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Příspěvek od fretka323 »

Já v téhle debatě prostě nevidím smysl... vysvětlí mi někdo, co se tady vůbec řeší? Jsem asi totálně mimo...
Klidně mne oslovujte Radim.
jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Příspěvek od jakubh »

Začalo to poznámkou o možném evolučním vývoji Saturnů. ;)
Uživatelský avatar
fretka323
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1034
Reputace: 3
Bydliště: Orlová
Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Příspěvek od fretka323 »

A jak ses s tím dostal k Atlasu V? A ještě, proč si myslíš, že motor s Isp 263 by měl vynést více než s Isp 339?
Klidně mne oslovujte Radim.
jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: Raketové motory a vše, co s nimi souvisí

Příspěvek od jakubh »

Já jsem Atlas pokud vím po technické stránce vůbec nevytahoval, jen kvůli srovnání ceny. Ostatně jsem zmiňoval také Deltu IV Heavy, která by co do nosnosti na LEO byla s tou "tužkou" s jedním F-1 srovnatelná.

A tahle dvě čísla jsou nesmyslná, protože nepoměřitelná. Nemá smysl srovnávat F-1 na hladině moře s RD-180 ve vakuu, to dá rozum.

Odpovědět

Zpět na „Rakety a raketové motory“