Orion poprvé poletí asi na nejsilnější raketě
Napsal: 30.11.2010 21:58
Podle všeho to vypadá, že společnost Lockheed Martin Space Systems, která vyvíjí Orion využije k prvnímu letovému testu této nové kosmické lodi nejsilnější existující raketu, její veličenstvo Deltu IV Heavy (nosnost 25 800 kg na LEO a 10 843 kg na geostacionární dráhu).
NASA sice zatím firmě Lockheed nepřislíbila finance na tento letový test, ale zástupci firmy jasně argumentují – pokud má Orion jít do provozu v roce 2016, pak je nutné aby tři roky předtím absolvoval letový test.
Na první pohled možná vypadá zbytečně použít nejsilnější nosnou raketu, která existuje, ale všechno má svůj důvod. Jelikož má být loď Orion využívána i k letům za hranici zemské gravitace, dosáhne návratová kapsle při vstupu do atmosféry mnohem větší rychlosti, než když se vrací z nízké oběžné dráhy. Testovací Orion proto bude vypuštěn na oběžnou dráhu ve výšce 17 000 kilometrů nad Zemí a na to už je opravdu zapotřebí silný nosič. Při návratu z této výšky se už dá dosáhnout rychlostí srovnatelných s těmi, kterých by měla kabina dosáhnout při návratu z hlubšího kosmu.
Raketa by měla být vybavena i atrapou systém LAS, která bude plnit pouze aerodynamický účel. Samotné lodi budou zase chybět solární panely.
Ukazuje se jak moc NASA potřebuje nosič nové generace. Pro bezpilotní testovací let se Delta IV hodí, ale pokud by měla projít schvalovacím a úpravným procesem, který by ji homologoval na lety s posádkou, vyžádalo by si to jednorázové náklady v hodnotě 500 milionů dolarů plus 300 milionů dolarů za start. Což je vskutku velká cena, ale pokud NASA dokáže vyvinout nový typ nosiče, měly by jít ceny dolů.
NASA sice zatím firmě Lockheed nepřislíbila finance na tento letový test, ale zástupci firmy jasně argumentují – pokud má Orion jít do provozu v roce 2016, pak je nutné aby tři roky předtím absolvoval letový test.
Na první pohled možná vypadá zbytečně použít nejsilnější nosnou raketu, která existuje, ale všechno má svůj důvod. Jelikož má být loď Orion využívána i k letům za hranici zemské gravitace, dosáhne návratová kapsle při vstupu do atmosféry mnohem větší rychlosti, než když se vrací z nízké oběžné dráhy. Testovací Orion proto bude vypuštěn na oběžnou dráhu ve výšce 17 000 kilometrů nad Zemí a na to už je opravdu zapotřebí silný nosič. Při návratu z této výšky se už dá dosáhnout rychlostí srovnatelných s těmi, kterých by měla kabina dosáhnout při návratu z hlubšího kosmu.
Raketa by měla být vybavena i atrapou systém LAS, která bude plnit pouze aerodynamický účel. Samotné lodi budou zase chybět solární panely.
Ukazuje se jak moc NASA potřebuje nosič nové generace. Pro bezpilotní testovací let se Delta IV hodí, ale pokud by měla projít schvalovacím a úpravným procesem, který by ji homologoval na lety s posádkou, vyžádalo by si to jednorázové náklady v hodnotě 500 milionů dolarů plus 300 milionů dolarů za start. Což je vskutku velká cena, ale pokud NASA dokáže vyvinout nový typ nosiče, měly by jít ceny dolů.