Zkoušky a testování

Vše, co souvisí s raketami SLS a loděmi Orion
Odpovědět
indian22
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 958
Reputace: 3
Bydliště: Sušice
Registrován: 7.10.2011 10:25
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od indian22 »

JJ taky mě napadlo, že nemusí jít ani tak o samotný transportér, ale o podklad po kterém jede. :-)
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Dugi »

Podle původních informací, které mám k dispozici jde především o eliminaci prachu (jak psal petrsida). Ty pásy přenáší na podklad opravdu silné vibrace, které by jinak silně vířily prach. Ten by pak mohl zalézt do vnitřních systémů a negativně ovlivňoval jejich chod.
Druhý důvod, který jsem slyšel nedávno, je ten, že říční oblázky (ze kterých je svrchní část crawler-way vyrobena) po sobě po namočení lépe kloužou, takže se pak lépe "poskládají" a snáze se po nich jede. Kromě toho se méně opotřebovávají.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
vosik
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 85
Reputace: 0
Registrován: 24.8.2012 17:39
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od vosik »

Zajímavé, děkuji mnohokrát :klaní se: :klaní se: :klaní se:
"Prorok je ten, kdo vidí daleko dopředu, ale zároveň vidí všechno kolem sebe, protože budoucnost zčíná dnes" - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Dugi »

Není vůbec zač. ;)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Dugi »

V hale VAB je poměrně živo. Testují se zde různé způsoby a postupy při montáži záchranného systému LAS na loď Orion.







Celou galerii najdete na Facebooku zde.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Dugi »

Motor J-2X má za sebou kompletní zkušební zážeh, který trval 550 sekund. Došlo k němu 27. února ve Stennisově středisku. Zkoušela se hlavně stabilita motoru a také chování prodloužené trysky.

Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Dugi »

J-2X absolvoval další dlouhodobý (560 sekundový) zážeh.

Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Dugi »

Pokud si vzpomeneme na start raketoplánu, tak se vždycky krátce před startem z několika chrličů na rampě vyvalilo množství vody. Její úkol nebyl jen chladit, ale hlavně omezit zvukové vlny, které běsnící motory vydávají a které by mohly poškodit konstrukci.
Inženýři, kteří pracují na vývoji rakety SLS proto postavili zmenšený model jejích motorů, na kterém simulují skutečný start. Kolem modelu je rozmístěno několik mikrofonů, které snímají všechny frekvence zvuku. Hluboké tóny mohou působit ničivě na konstrukci rakety a zdraví posádky, vysoké frekvence zase mohou poškodit menší systémy. Je proto potřeba dobře zmapovat, jaké zvuky budou při startu vznikat a naměřená data využít k drobným změnám v konstrukci. Ty by zvuky buďto omezily, nebo by jim alespoň lépe čelily.
Pokud se testy provádí na zmenšených modelech, šetří se peníze, které se budou hodit při stavbě větších kusů.

Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Gubarev
Zkušený kosmonaut
Zkušený kosmonaut
Příspěvky: 6684
Reputace: 9
Bydliště: Praha Letná
Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Gubarev »

Presne tak. Ackoli si vetsina lidi myslela, ze slo o haseni horkych plynu pri expanzi, slo o to
rozbit akusticky odraz od betonovych ploch a zabranit tak poskozeni stroje / posadky / nakladu.
Ze stejneho duvodu jsou treba vnitrky nakladovych prostoru raket vybaveny akustickymi difuzory
(viz obrazek). Akusticke hladiny jsou tak vysoke, ze udajne az 1km od rampy pri startu Shuttlu
by cloveka zabily. (samozrejme, ze v daleko vetsi vzdalenosti by to udelaly rozptylene chemikalie).

Obrázek
"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od JosVerstapen »

GUBAREV píše:Presne tak. Ackoli si vetsina lidi myslela, ze slo o haseni horkych plynu pri expanzi, slo o to
rozbit akusticky odraz od betonovych ploch a zabranit tak poskozeni stroje / posadky / nakladu.
Ze stejneho duvodu jsou treba vnitrky nakladovych prostoru raket vybaveny akustickymi difuzory
(viz obrazek). Akusticke hladiny jsou tak vysoke, ze udajne az 1km od rampy pri startu Shuttlu
by cloveka zabily. (samozrejme, ze v daleko vetsi vzdalenosti by to udelaly rozptylene chemikalie).

Obrázek
Ono by teoreticky nebylo naškodu vnitřek nákladového prostoru vybavit generátorem stejné zvukové vlnové délky tak aby zvuková impedance,která se snaží proniknout materiálem byla vyrušena.
Každopádně to opravdu generuje neuvěritelný tlak a vibrace. Je otázka jakou efektivitu ty difuzory na obrázku mají.
Zvuková akustika to je alchimie.

Odpovědět

Zpět na „Program Artemis“