Raketa SLS
Napsal: 14.10.2010 18:33
Informací o nové supertěžké raketě, která má startovat nejpozději do 31.12.2016 je stále jen velmi málo. Přesto se začínají objevovat různé útržkovité zprávy. Pokusil jsem se je sestavit jako puzzle, proto nemusí být vše stoprocentní.
Často se skloňují dva názvy projektů, oba mají zatím pouze pracovní funkci. První je Space Launch Systém a druhý nese název SDHLV (Shuttle-Derived Heavy Lift Launch Vehicle). Zda tyto dva názvy zastřešují jediný projekt, nebo zda se jedná o dva vývojové směry jsem se nedopátral. Každopádně je jistá, že nová supertěžká raketa má mít opravdu úctyhodnou nosnost. Bez horního stupně má na nízkou oběžnou dráhu vynést 70 – 100 tun. Přičemž verze s druhým stupněm si má poradit i se 130 tunami (to je o 11 tun víc než legendární SaturnV!).
Ať tak či jinak, více informací je k dispozici o projektu SDHLV. Zajímavé je, že jeho označení je velmi podobné zkratce SDLV (i slova jsou stejná, chybí jen Heavy), která původně označovala projekt zabývající se vývojem raket Ares. Při pohledu na umělecké ztvárnění podoby SDHLV asi každého vyloženě „bouchne do očí“ podobnost s projektem Shuttle-C, který měli inženýři v hlavách už před třiceti lety na úsvitu raketoplánů a který se nikdy neuskutečnil. Místo SDHLV se někdy používají názvy "High Confidence Heavy Lift Launch Vehicle", "Side Mount Launch Vehicle", "HLV", nebo "Not-Shuttle C".
Očekává se, že vývoj tohoto nosiče by měl stát pouze pětinu toho, co by spolkly rakety Ares. A přitom se využijí výrobní linky používané pro raketoplány. Stejně jako Space Shuttle i SDHLV využívá externí nádrž a pomocné startovací motory SRB. Návrh údajně pochází od Augustinovy komise, kterou ustanovil Barack Obama a která v podstatě pohřbila program Constellation.
Celá sestava SDHLV má vážit asi 2 090 tun a při startu má vyvíjet tah 26.2 MN přepočteno na hladinu moře. Pro srovnání – raketoplánová sestava váží o 60 tun méně a vyvíjí tah zhruba 18 MN. Důležité je, že takto je nová raketa schopná startu, tedy, že nutně nepotřebuje horní stupeň. Jediná část rakety, která se musí vyrobit je postranní „nákladový prostor“, který se k nádrži připojí na místě současného raketoplánu. Jako druhý stupeň (jak jsme si řekli výše, není nutný) má být použit motor J2-X původně vyvíjený pro rakety Ares.
Znovu upozorňuji, že existuje možnost, že ne všechny informace jsou správné, protože jich k dispozici mnoho není a ani informační zdroje nejsou jednotné. Dalo by se to považovat za první „nástřel“, který má ukázat hrubé obrysy. Na přesnější informace si ale budeme muset ještě pár měsíců počkat.
Často se skloňují dva názvy projektů, oba mají zatím pouze pracovní funkci. První je Space Launch Systém a druhý nese název SDHLV (Shuttle-Derived Heavy Lift Launch Vehicle). Zda tyto dva názvy zastřešují jediný projekt, nebo zda se jedná o dva vývojové směry jsem se nedopátral. Každopádně je jistá, že nová supertěžká raketa má mít opravdu úctyhodnou nosnost. Bez horního stupně má na nízkou oběžnou dráhu vynést 70 – 100 tun. Přičemž verze s druhým stupněm si má poradit i se 130 tunami (to je o 11 tun víc než legendární SaturnV!).
Ať tak či jinak, více informací je k dispozici o projektu SDHLV. Zajímavé je, že jeho označení je velmi podobné zkratce SDLV (i slova jsou stejná, chybí jen Heavy), která původně označovala projekt zabývající se vývojem raket Ares. Při pohledu na umělecké ztvárnění podoby SDHLV asi každého vyloženě „bouchne do očí“ podobnost s projektem Shuttle-C, který měli inženýři v hlavách už před třiceti lety na úsvitu raketoplánů a který se nikdy neuskutečnil. Místo SDHLV se někdy používají názvy "High Confidence Heavy Lift Launch Vehicle", "Side Mount Launch Vehicle", "HLV", nebo "Not-Shuttle C".
Očekává se, že vývoj tohoto nosiče by měl stát pouze pětinu toho, co by spolkly rakety Ares. A přitom se využijí výrobní linky používané pro raketoplány. Stejně jako Space Shuttle i SDHLV využívá externí nádrž a pomocné startovací motory SRB. Návrh údajně pochází od Augustinovy komise, kterou ustanovil Barack Obama a která v podstatě pohřbila program Constellation.
Celá sestava SDHLV má vážit asi 2 090 tun a při startu má vyvíjet tah 26.2 MN přepočteno na hladinu moře. Pro srovnání – raketoplánová sestava váží o 60 tun méně a vyvíjí tah zhruba 18 MN. Důležité je, že takto je nová raketa schopná startu, tedy, že nutně nepotřebuje horní stupeň. Jediná část rakety, která se musí vyrobit je postranní „nákladový prostor“, který se k nádrži připojí na místě současného raketoplánu. Jako druhý stupeň (jak jsme si řekli výše, není nutný) má být použit motor J2-X původně vyvíjený pro rakety Ares.
Znovu upozorňuji, že existuje možnost, že ne všechny informace jsou správné, protože jich k dispozici mnoho není a ani informační zdroje nejsou jednotné. Dalo by se to považovat za první „nástřel“, který má ukázat hrubé obrysy. Na přesnější informace si ale budeme muset ještě pár měsíců počkat.