Raketa SLS

Vše, co souvisí s novou érou americké pilotované kosmonautiky

Raketa SLS

Příspěvekod Dugi » 14 říj 2010, 18:33

Informací o nové supertěžké raketě, která má startovat nejpozději do 31.12.2016 je stále jen velmi málo. Přesto se začínají objevovat různé útržkovité zprávy. Pokusil jsem se je sestavit jako puzzle, proto nemusí být vše stoprocentní.
Často se skloňují dva názvy projektů, oba mají zatím pouze pracovní funkci. První je Space Launch Systém a druhý nese název SDHLV (Shuttle-Derived Heavy Lift Launch Vehicle). Zda tyto dva názvy zastřešují jediný projekt, nebo zda se jedná o dva vývojové směry jsem se nedopátral. Každopádně je jistá, že nová supertěžká raketa má mít opravdu úctyhodnou nosnost. Bez horního stupně má na nízkou oběžnou dráhu vynést 70 – 100 tun. Přičemž verze s druhým stupněm si má poradit i se 130 tunami (to je o 11 tun víc než legendární SaturnV!).
Ať tak či jinak, více informací je k dispozici o projektu SDHLV. Zajímavé je, že jeho označení je velmi podobné zkratce SDLV (i slova jsou stejná, chybí jen Heavy), která původně označovala projekt zabývající se vývojem raket Ares. Při pohledu na umělecké ztvárnění podoby SDHLV asi každého vyloženě „bouchne do očí“ podobnost s projektem Shuttle-C, který měli inženýři v hlavách už před třiceti lety na úsvitu raketoplánů a který se nikdy neuskutečnil. Místo SDHLV se někdy používají názvy "High Confidence Heavy Lift Launch Vehicle", "Side Mount Launch Vehicle", "HLV", nebo "Not-Shuttle C".

Obrázek

Očekává se, že vývoj tohoto nosiče by měl stát pouze pětinu toho, co by spolkly rakety Ares. A přitom se využijí výrobní linky používané pro raketoplány. Stejně jako Space Shuttle i SDHLV využívá externí nádrž a pomocné startovací motory SRB. Návrh údajně pochází od Augustinovy komise, kterou ustanovil Barack Obama a která v podstatě pohřbila program Constellation.
Celá sestava SDHLV má vážit asi 2 090 tun a při startu má vyvíjet tah 26.2 MN přepočteno na hladinu moře. Pro srovnání – raketoplánová sestava váží o 60 tun méně a vyvíjí tah zhruba 18 MN. Důležité je, že takto je nová raketa schopná startu, tedy, že nutně nepotřebuje horní stupeň. Jediná část rakety, která se musí vyrobit je postranní „nákladový prostor“, který se k nádrži připojí na místě současného raketoplánu. Jako druhý stupeň (jak jsme si řekli výše, není nutný) má být použit motor J2-X původně vyvíjený pro rakety Ares.

Obrázek

Znovu upozorňuji, že existuje možnost, že ne všechny informace jsou správné, protože jich k dispozici mnoho není a ani informační zdroje nejsou jednotné. Dalo by se to považovat za první „nástřel“, který má ukázat hrubé obrysy. Na přesnější informace si ale budeme muset ještě pár měsíců počkat.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 21697
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Nová éra?

Příspěvekod Lakely » 15 říj 2010, 15:49

130 tun na oběžnou dráhu... To vůbec nezní špatně. Velice zajímavý projekt, který recykluje mnoho z programu shuttle a přináší celkem zajímavé možnosti. Předpokládám, že to bude rychlejší vývoj, než by byla doba potřebná k vývoji Ares V., že? No, hlavně aby to vyšlo. Pokud by vynášení kosmonautů měla zajišťovat Orion na Deltě, tak to vypadá, že celé by to mohlo být funkční dříve, než se očekávalo s kompletním vývojem nových raket?
Vesmír je nekonečný a realita překoná veškeré naše představy.
A. C. Clarke
Uživatelský avatar
Lakely
Správce profilu na FB a G+
Správce profilu na FB a G+
 
Příspěvky: 975
Registrován: 11 úno 2010, 22:50
Bydliště: Plzeň

Re: Nová éra?

Příspěvekod Dugi » 15 říj 2010, 15:55

Máš v podstatě pravdu. Sice i rakety Ares vycházely konstručně z raketoplánů, ale SDHLV jde ještě dál. Však má jeho vývoj stát jen pětinu toho na kolik měl vyjít Ares V.
Co se Orionu na Deltě týče tak k jeho realizaci stačí jediný krok (pokud tedy pominu samotnou stavbu lodi Orion). Jak Atlas tak Delta byly od začátku konstruované pro vynášení nákladů a s jejich využitím pro pilotované lety se nepočítalo. Nosiče proto budou muset projít řadou testů a homologací aby mohly být využity pro vynášení Orionu. Dá se očekávat, že se vybraná raketa dočká pár vylepšení (např systém tlumící vibrace apod.).
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 21697
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Nová éra?

Příspěvekod Lakely » 15 říj 2010, 16:36

Díky za odpověď. :) Občas zapomínám, že i Ares V. vychází z komponent určených na raketoplány. Každopádně s vizuální podobností, tohle prostě vítězí. A co si budeme říkat... 130 tun čistého nákladu, to je konečně pokrok oproti raketoplánům. Já dlouho bojoval s tím, že Orion a Ares je vlastně krok zpět, ale po všech informacích a finančním hodnocení a pod tíhou posledního faktu, musím připustit, že se vývoj přeci jen nezastavil.
S tou Deltou, to je vlastně pravda. Nakonec, stále je ve hře Ares 1. Test prvního stupně má úspěšně za sebou, zajímalo by mě, jak velký rozdíl by byl mezi doladěním Delty a dokončením Ares 1. To je asi na dýl ale, nakonec konstrukční úpravy Delty by zase měly trvat kratší dobu, než vývoj druhého stupně Ares 1. Uvidíme.
Vesmír je nekonečný a realita překoná veškeré naše představy.
A. C. Clarke
Uživatelský avatar
Lakely
Správce profilu na FB a G+
Správce profilu na FB a G+
 
Příspěvky: 975
Registrován: 11 úno 2010, 22:50
Bydliště: Plzeň

"Nová" raketa?

Příspěvekod Dugi » 13 led 2011, 00:49

Tak trošku mi z toho jde hlava kolem, protože nevím, co přesně si o tom mám myslet, ale pokusím se zde napsat nejnovější informace ohledně plánované americké supertěžké rakety.
NASA oznámila, že by měla raketa na prvním stupni používat pětici motorů SSME ! ! ! A tady je první otazník. Původně plánovaná raketa Ares V měla být vybavena pěti nebo šesti motory RS-68B. Zajímavé ale je, že původně se počítalo s použitím právě SSME, ale tato koncepce byla kvůli velkým nákladům nakonec zavržena. Proto se ptám – Proč chce NASA podruhé vstoupit do stejné řeky? Před několika lety byly SSME moc drahé, ale teď už nejsou? :shock:
Další věc, která mi údivem nadzvihla obočí je to, že po stranách mají být umístěny dva pětisegmentové pomocné motory SRB a na druhém stupni má být použitý motor J-2X. Nepřipomíná vám to nic? Vždyť přesně stejně měl být vybavený Ares V! Jak jsem říkal, jsem z rozhodnutí NASA hodně překvapený. Nabízí se mi několik teorií. Ta první je, že NASA jen zkouší trpělivost kongresu. Zkrátka chce raketu Ares prosadit stůj co stůj a to i za cenu toho, že projekt jen přejmenuje. Další možností je, že NASA čelí tlaku ze strany dodavatelů, kteří se starají o provoz raketoplánů a následně se měli starat i rakety Ares. Možná NASA pod jejich nátlakem prezentovala okopírovanou raketu Ares V. A konečně poslední možnost, která mne napadá – NASA někdy v dalších měsících prezentuje jiný nápad, který bude oproti tomuhle více inovativní. Vzpomeňme na Obamovu řeč, kde sliboval, že nová raketa bude využívat nových technologií, ale že současně využije to nejlepší z programu STS a vývoje Constellation. Což o to, ta druhá část by byla splněná bezezbytku, ovšem jaksi tu inovativnost hledám marně. :hlavou proti zdi
Důležité ale je, že NASA sama přiznává, že tuto raketu pravděpodobně nezvládne postavit, byla by příliš drahá. Pak ovšem vyvstává otázka proč do jejího projektu a prezentace NASA investovala? Vždyť je to přece okopírovaný Ares V, který byl zrušen právě proto, že byl moc drahý. A teď NASA informuje o tom, že jeho kopie bude taky drahá? No to je mi ale překvapení. :roll:
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 21697
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Osud SRB

Příspěvekod Dugi » 19 kvě 2011, 22:18

Pomocné urychlovací motory na tuhá paliva, známé jako SRB jsou znovupoužitelné a po vylovení z oceánu a následné inspekci znovu použít pro lety do vesmíru. Možná jste si také položili otázku, co bude vlastně s motory z posledních raketoplánových misí. Na přiloženém obrázku je vidět loď, která táhne do přístavu motor SRB z mise STS-134.

Obrázek

NASA všechny tyto bloky uskladní, aby mohly být v budoucnu využity. Možnosti jsou vlastně dvě - buďto je využije plánovaná raketa Liberty, nebo poslouží jako urychlovací motory u nově vyvíjeného supertěžkého nosiče.

Obrázek
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 21697
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Info o superraketě SLS

Příspěvekod Dugi » 17 čer 2011, 13:11

Podle dnešního článku na webu Tomáše Přibyla by měl administrátor NASA, Charles Bolden, 8. července, tedy v den kdy se na svou poslední cestu vydá americký raketoplán, představit definitivní podobu nové superrakety známé pod zkratkou SLS (Space Launch System).
Podle článku to vypadá, že se jedná o další variaci na zavržený systém Ares V. Ať už je to průměr těla shodný s externí nádrží raketoplánu, motory prvního stupně na vodík a kyslík odvozené ze SSME a konečně i dvojice urychlovacích motorů SRB, to vše evokuje Ares V.
Co mne ale zaujalo, je zmínka o tom, že NASA nebude bloky SRB zachraňovat, že levnější bude výroba nových (modernějších např. na kapalná paliva). To je pro mne docela nová myšlenka, protože zatím vždy se uvažovalo o tom, že právě díky několikanásobnému použití je možné snížit ceny. Na druhou stranu má NASA v současné době k dispozici dost motorů SRB, takže nouzí o ně rozhodně netrpí. Moudřejší budeme 8. července.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 21697
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Statický zážeh motoru J-2X

Příspěvekod Dugi » 16 črc 2011, 23:06

NASA včera ve Stennisově testovacím středisku provedla 1,9 sekundy trvající statický zážeh motoru J-2X, který by měl být použitý při cestách "mimo nízkou oběžnou dráhu Země", neboli, jak Američané říkají "beyond lower Earth orbit".

http://www.nasa.gov/images/content/570541main_SSC-2011-01042_800-600.jpg
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 21697
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Kdy poletí SLS?

Příspěvekod Dugi » 28 črc 2011, 11:41

Dnes jsem se dostal ke článku, který nastiňuje očekávaný vývoj americké superrakety SLS. Důležité je říct, že všechny následující termíny nejsou stoprocentně jisté. Jedná se o jakousi "nejhorší variantu" v případě nedostatku peněz (který je ovšem bohužel docela reálný).
Když jsem ty termíny viděl, skoro jsem zaplakal. Posuďte sami. Poprvé SLS poletí až v prosinci 2017! Už jen to je odklad o rok oproti původním předpokladům. Náplní této mise bude bezpilotní průlet okolo Měsíce. Dovolím si upozornit, že SpaceX plánuje podobnou misi o 3-4 roky dříve s pomocí rakety Falcon Heavy. Ale zpět k SLS a roku 2017. Na další start této rakety bychom totiž měli čekat další 4 roky do srpna 2021! Mise má být už pilotovaná a znovu půjde o oblet okolo Měsíce. A stejné to bude i v srpnu 2022 a srpnu 2023. Ano, jednotlivé starty SLS bude od sebe dělit rok. V srpnu 2024 poletí SLS znovu, tentokrát se mají testovat nové pomocné motory na kapalná paliva a mise bude bezpilotní. Nechci rýpat, ale to bude vývoj kapalinových urychlovacích bloků trvat celých 13 let?! :o V roce 2025 poletí SLS znovu. Tentokrát vynese lidskou posádku k asteroidu (Hurá! Konečně!).
Kdo ještě z předchozích řádků nedostal infarkt, ať čte dál, ale jen na vlastní nebezpečí. Po roce 2025 nás čeká pauza. V roce 2026 se mají testovat nové motory RS-25E. Předchozí stroje totiž využijí SSME z vyřazených raketoplánů. Vývoj motorů RS-25E bude trvat 15 let? Zajímavé! V letech 2027, 2028 a 2029 by měla každý rok startovat jedna raketa, zatím se ale neví, kam bude co vynášet. Je tu rok 2030 a další přerušení. Bude se testovat raketa s pěticí motorů RS-25E. Do této doby se při každém startu budou používat pouze tři. Jen upozorňuji, že tento krok má přijít celé čtyři roky po prvním testu RS-25E. Tomu říkám rychlost! V roce 2031 můžeme očekávat pilotovanou misi k asteroidu a konečně (prosím fanfáry ... řekl jsem fanfáry, ne pohřební pochod!) máme tu rok 2032 a testuje se nový horní stupeň rakety se třemi motory J-2X. Raketa dosáhla plánované nosnosti 130 tun na LEO a v rámci testu provede bezpilotní let! Jsme v roce 2032!
Asi jsem byl hodně velkým snílkem, když jsem čekal, že v roce 2016 tu budeme mít supertěžkou raketu schopnou vynášet 130 tun na LEO. Přiznám se, že jsem čekal drobné odklady, jak už to u velkých projektů bývá, ale aby tu byla definitivní verze rakety až za 21 let?! To mi přijde trochu moc.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 21697
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Nová éra?

Příspěvekod Lakely » 28 črc 2011, 20:32

Tak to je tedy něco. Občas se stane, že za dvacet let je vyvinuto několik rodin raket, od skromných počátků k první družici, pilotovanému letu, prvnímu přistání na Měsíci a občas se holt stane, že za 21 let postaví jednu raketu. A provedou kolik? Pět pilotovaných misí, s ještě nedokončenou raketou. Zajímavé. Ještě, že je tu SpaceX se svými plány, reálnými odhady a velkou chutí něco budovat a připravovat.
Je tedy alespoň nějakým uklidňujícím faktem, že tohle jsou ty nejpozdější termíny, ale když vidím financování NASA, finanční problémy celých USA, tak raději nedomýšlet...
Vesmír je nekonečný a realita překoná veškeré naše představy.
A. C. Clarke
Uživatelský avatar
Lakely
Správce profilu na FB a G+
Správce profilu na FB a G+
 
Příspěvky: 975
Registrován: 11 úno 2010, 22:50
Bydliště: Plzeň

Další

Zpět na Nová éra

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník