Artemis 1 (EM-1)
Re: EM-1
Vlastne by to musela byt dve nebo tri ramena (kyslik, vodik, elektricke a pomocne systemy Orionu - a to si nejsem jist jak je to s tlakovanim ISPC), a navic mnohem vyse nez je dnes vrchol obsluzne veze, takze by se musela protahnout...Dugi píše:Zdaleka nejde jen o roury. Když pominu jejich vedení skrz věž, tak pořád potřebuješ nějaké rameno, které by propojilo věž s raketou. A stačí si vzpomenout, jak dlouho trvá taková akce u ramen pro SLS.
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: EM-1
A k Orionu by musel být další extra přístupový tunelJardax píše:Vlastne by to musela byt dve nebo tri ramena (kyslik, vodik, elektricke a pomocne systemy Orionu - a to si nejsem jist jak je to s tlakovanim ISPC), a navic mnohem vyse nez je dnes vrchol obsluzne veze, takze by se musela protahnout...Dugi píše:Zdaleka nejde jen o roury. Když pominu jejich vedení skrz věž, tak pořád potřebuješ nějaké rameno, které by propojilo věž s raketou. A stačí si vzpomenout, jak dlouho trvá taková akce u ramen pro SLS.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10835
- Reputace: 10290
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: EM-1
Suma sumárum, stihnout všechny tyto úpravy, pokud jsou technicky možné, během 1 roku, by bylo téměř na úrovni zázraku z říše sci-fi. Dávám tomu 10% šanci.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: EM-1
Na druhou stranu modifikovat 2nd stage FH na vetsi prumer pro integraci Orionu a vetsi dV by mohlo relativne jednoduse umoznit posilat Orion na cislunarni drahu... zvetsil by se castecne prumer, zvetsily by se nadrze, zvysila by se strukturalni integrita a najednou by SX melo moznost startovat i s 5m krytem. Jen ten tunel by byl vetsi zasah do rampy. Stavajici umbilical ramena by po modifikaci asi nebyl problem zachovat.
To by se asi stihnout dalo...
(teda bez letovych testu, to by se asi nestihlo )
To by se asi stihnout dalo...
(teda bez letovych testu, to by se asi nestihlo )
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: EM-1
Jardax píše:Na druhou stranu modifikovat 2nd stage FH na vetsi prumer pro integraci Orionu a vetsi dV by mohlo relativne jednoduse umoznit posilat Orion na cislunarni drahu... zvetsil by se castecne prumer, zvetsily by se nadrze, zvysila by se strukturalni integrita a najednou by SX melo moznost startovat i s 5m krytem. Jen ten tunel by byl vetsi zasah do rampy. Stavajici umbilical ramena by po modifikaci asi nebyl problem zachovat.
To by se asi stihnout dalo...
(teda bez letovych testu, to by se asi nestihlo )
Teoreticky asi jo, prakticky ne, musela by se úplně změnit logistika, protože by to nešlo vozit po silnici, takže výroba jinde ....
Re: EM-1
petrsida píše: Teoreticky asi jo, prakticky ne, musela by se úplně změnit logistika, protože by to nešlo vozit po silnici, takže výroba jinde ....
Prečo? Už teraz občas vozia aerodynamické kryty z Hawthorne na Cape pomocou AN-124 Ruslan, myslím že 5m horný stupeň by problém nebol.
Edit: Ruslan je malý, náklad môže mať iba 4 m ale sú aj iné nakladné lietadlá.
Naposledy upravil(a) Samo dne 5.4.2019 12:17, celkem upraveno 1 x.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Re: EM-1
To koukam, ze huz by se SpaceX vyplatilo si koupit vlastniho Ruslana.
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: EM-1
Samo píše:petrsida píše: Teoreticky asi jo, prakticky ne, musela by se úplně změnit logistika, protože by to nešlo vozit po silnici, takže výroba jinde ....
Prečo? Už teraz občas vozia aerodynamické kryty z Hawthorne na Cape pomocou AN-124 Ruslan, myslím že 5m horný stupeň by problém nebol.
Edit: Ruslan je malý, náklad môže mať iba 4 m ale sú aj iné nakladné lietadlá.
Myslím, že jsi si odpověděl sám
Re: EM-1
Přední sestava centrálního stupně CS-1 pro let EM-1 byla 15. dubna vyjmuta z integrační buňky D ve výškové budově 110 v MAF a převezena do prostoru konečné montáže v oblasti 47/48 v budově 103. Zde má být ve druhé polovině května spojena v horizontální poloze s vodíkovou nádrží. Jako poslední velký díl má být v létě připojena motorová sekce. Očekává se, že v prosinci bude stupeň dodán do Stennisova střediska pro zážehový test Green Run.
(na prvních třech fotografiích je v pozadí v buňce A vidět kyslíková nádrž pro centrální stupeň CS-2, určený pro let EM-2)
Vodíková nádrž v oblasti 47/48 budovy 103
Model továrny MAF. Vpravo v popředí oblast finální montáže 47/48 budovy 103, v pozadí výšková budova 110 (v ní se nachází vertikální svařovací zařízení VAC, mycí a integrační buňky).
(na prvních třech fotografiích je v pozadí v buňce A vidět kyslíková nádrž pro centrální stupeň CS-2, určený pro let EM-2)
Vodíková nádrž v oblasti 47/48 budovy 103
Model továrny MAF. Vpravo v popředí oblast finální montáže 47/48 budovy 103, v pozadí výšková budova 110 (v ní se nachází vertikální svařovací zařízení VAC, mycí a integrační buňky).
Naposledy upravil(a) JHošek dne 3.5.2019 14:29, celkem upraveno 2 x.