Artemis 1 (EM-1)

Vše, co souvisí s raketami SLS a loděmi Orion
Odpovědět
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: EM-1

Příspěvek od Jardax »

Dugi píše:Zdaleka nejde jen o roury. Když pominu jejich vedení skrz věž, tak pořád potřebuješ nějaké rameno, které by propojilo věž s raketou. A stačí si vzpomenout, jak dlouho trvá taková akce u ramen pro SLS.
Vlastne by to musela byt dve nebo tri ramena (kyslik, vodik, elektricke a pomocne systemy Orionu - a to si nejsem jist jak je to s tlakovanim ISPC), a navic mnohem vyse nez je dnes vrchol obsluzne veze, takze by se musela protahnout...
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3881
Reputace: 3041
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: EM-1

Příspěvek od petrsida »

A k tomu nejspíš nutná vertikální integrace na rampě, coz by sice bylo řešitelné, ale rozhodně by to nebylo jednoduché
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3881
Reputace: 3041
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: EM-1

Příspěvek od petrsida »

Jardax píše:
Dugi píše:Zdaleka nejde jen o roury. Když pominu jejich vedení skrz věž, tak pořád potřebuješ nějaké rameno, které by propojilo věž s raketou. A stačí si vzpomenout, jak dlouho trvá taková akce u ramen pro SLS.
Vlastne by to musela byt dve nebo tri ramena (kyslik, vodik, elektricke a pomocne systemy Orionu - a to si nejsem jist jak je to s tlakovanim ISPC), a navic mnohem vyse nez je dnes vrchol obsluzne veze, takze by se musela protahnout...
A k Orionu by musel být další extra přístupový tunel
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: EM-1

Příspěvek od Pospíšil »

Suma sumárum, stihnout všechny tyto úpravy, pokud jsou technicky možné, během 1 roku, by bylo téměř na úrovni zázraku z říše sci-fi. Dávám tomu 10% šanci. :|
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: EM-1

Příspěvek od Jardax »

Na druhou stranu modifikovat 2nd stage FH na vetsi prumer pro integraci Orionu a vetsi dV by mohlo relativne jednoduse umoznit posilat Orion na cislunarni drahu... zvetsil by se castecne prumer, zvetsily by se nadrze, zvysila by se strukturalni integrita a najednou by SX melo moznost startovat i s 5m krytem. Jen ten tunel by byl vetsi zasah do rampy. Stavajici umbilical ramena by po modifikaci asi nebyl problem zachovat.
To by se asi stihnout dalo...
(teda bez letovych testu, to by se asi nestihlo :) )
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3881
Reputace: 3041
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: EM-1

Příspěvek od petrsida »

Jardax píše:Na druhou stranu modifikovat 2nd stage FH na vetsi prumer pro integraci Orionu a vetsi dV by mohlo relativne jednoduse umoznit posilat Orion na cislunarni drahu... zvetsil by se castecne prumer, zvetsily by se nadrze, zvysila by se strukturalni integrita a najednou by SX melo moznost startovat i s 5m krytem. Jen ten tunel by byl vetsi zasah do rampy. Stavajici umbilical ramena by po modifikaci asi nebyl problem zachovat.
To by se asi stihnout dalo...
(teda bez letovych testu, to by se asi nestihlo :) )

Teoreticky asi jo, prakticky ne, musela by se úplně změnit logistika, protože by to nešlo vozit po silnici, takže výroba jinde ....
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2102
Reputace: 1307
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: EM-1

Příspěvek od Samo »

petrsida píše: Teoreticky asi jo, prakticky ne, musela by se úplně změnit logistika, protože by to nešlo vozit po silnici, takže výroba jinde ....

Prečo? Už teraz občas vozia aerodynamické kryty z Hawthorne na Cape pomocou AN-124 Ruslan, myslím že 5m horný stupeň by problém nebol.
Edit: Ruslan je malý, náklad môže mať iba 4 m ale sú aj iné nakladné lietadlá.
Naposledy upravil(a) Samo dne 5.4.2019 12:17, celkem upraveno 1 x.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Peter
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 774
Reputace: 291
Registrován: 26.8.2018 17:23
Re: EM-1

Příspěvek od Peter »

To koukam, ze huz by se SpaceX vyplatilo si koupit vlastniho Ruslana.
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3881
Reputace: 3041
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: EM-1

Příspěvek od petrsida »

Samo píše:
petrsida píše: Teoreticky asi jo, prakticky ne, musela by se úplně změnit logistika, protože by to nešlo vozit po silnici, takže výroba jinde ....

Prečo? Už teraz občas vozia aerodynamické kryty z Hawthorne na Cape pomocou AN-124 Ruslan, myslím že 5m horný stupeň by problém nebol.
Edit: Ruslan je malý, náklad môže mať iba 4 m ale sú aj iné nakladné lietadlá.

Myslím, že jsi si odpověděl sám
JHošek
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 843
Reputace: 725
Registrován: 18.1.2014 12:35
Re: EM-1

Příspěvek od JHošek »

Přední sestava centrálního stupně CS-1 pro let EM-1 byla 15. dubna vyjmuta z integrační buňky D ve výškové budově 110 v MAF a převezena do prostoru konečné montáže v oblasti 47/48 v budově 103. Zde má být ve druhé polovině května spojena v horizontální poloze s vodíkovou nádrží. Jako poslední velký díl má být v létě připojena motorová sekce. Očekává se, že v prosinci bude stupeň dodán do Stennisova střediska pro zážehový test Green Run.
(na prvních třech fotografiích je v pozadí v buňce A vidět kyslíková nádrž pro centrální stupeň CS-2, určený pro let EM-2)




Vodíková nádrž v oblasti 47/48 budovy 103


Model továrny MAF. Vpravo v popředí oblast finální montáže 47/48 budovy 103, v pozadí výšková budova 110 (v ní se nachází vertikální svařovací zařízení VAC, mycí a integrační buňky).
Naposledy upravil(a) JHošek dne 3.5.2019 14:29, celkem upraveno 2 x.

Odpovědět

Zpět na „Program Artemis“