Dream Chaser

Sem patří debata o všech vesmírných projektech, které vyvíjí firma Sierra Nevada Corporation

Re: Dream Chaser

Příspěvekod vosik » 20 lis 2012, 20:55

A co ta ližina vpředu, proč by nebylo lepší normání kolečko??
"Prorok je ten, kdo vidí daleko dopředu, ale zároveň vidí všechno kolem sebe, protože budoucnost zčíná dnes" - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
vosik
Zájemce o vesmír
Zájemce o vesmír
 
Příspěvky: 85
Registrován: 24 srp 2012, 17:39

Re: Dream Chaser

Příspěvekod Dugi » 20 lis 2012, 21:08

Ta lyže je pro mne taky trochu nepochopitelná, ale zřejmě je o proto, že je to jednodušší. Oni se s tím kolem nepotřebují rozjíždět, chtějí jen zastavit. A na to lyže poslouží dostatečně.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 23461
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Dream Chaser

Příspěvekod vosik » 20 lis 2012, 21:34

To jsem si taky říkal, ale taky si řikám, že kolo je upně jiný princip a na té lyžině bude vznikat mnohonásobně větší tření, než na nějakém kole. Asi hádám, že to bude možná i dražší, protože to musí být z materiálu, co to tření o rampu přežije. :Drbe se na hlavě:
Ale je to taky zajímavý způsob a jestli se to osvědčí tak :klaní se: :klaní se: :klaní se: .
"Prorok je ten, kdo vidí daleko dopředu, ale zároveň vidí všechno kolem sebe, protože budoucnost zčíná dnes" - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
vosik
Zájemce o vesmír
Zájemce o vesmír
 
Příspěvky: 85
Registrován: 24 srp 2012, 17:39

Re: Dream Chaser

Příspěvekod mager42 » 20 lis 2012, 22:06

Lyze se osvedcily uz na X-15, ten Mig105-11 ze ktereho vychazi Dream Chaser mel dokonce jen lyze. Ta usetrena vaha a jednodussi/spolehlivejsi/ konstrukce za to zrejme stoji.
mager42
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 131
Registrován: 12 kvě 2012, 08:46

Re: Dream Chaser

Příspěvekod Snoopy » 20 lis 2012, 22:08

Pozor! Ta lyže není žádná novinka. Na lyžích přistával i X-15. Ten je měl dokonce místo hlavního podvozku, příďový pak byl kolový. Matně si vybavuju, že s ohledem na parametry letu/přistání byly lyže bezpečnější než kola. Teď to ale nemám po ruce. Stejné důvody budou nejspíš platit i pro Dream Chaser.
Uživatelský avatar
Snoopy
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 355
Registrován: 05 srp 2012, 11:23

Re: Dream Chaser

Příspěvekod indian22 » 20 lis 2012, 22:15

Ono vyrobit kolečko, hlavně pneumatiku, která vydrží poněkud nešetrné zacházení během přistání taky není jen tak. Co já vím, tak u podobných aplikací bývá velký problém odstředivá síla, která může pneumatiku roztrhat, když k tomu přidáme jednorázové zahřátí třením než se srovná rychlost otáčení s pohybem povrchu pod kolem a proti STS miniaturní rozměry, ani bych se nedivil kdyby za použití moderních materiálů byla ližina jednodušší řešení.

Pro zajímavost, u rekordních automobilů bylo jedno z možných řešení maximální ztenčení pneumatiky. Ano ztenčení, odstředivá síla totiž narůstá s druhou mocninou rychlosti a hmotnosti, zatímco pevnost materiálu se mění pouze lineárně s namáhaným průřezem. S rychlostí se nedá nic dělat (zvlášť u rekordního automobilu :-) ), ale snížením hmotnosti lze dosáhnout bodu kdy materiál sám sebe udrží pohromadě. Lze očekávat, že to bylo na úkor životnosti, ale každá sranda něco stojí.
indian22
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 956
Registrován: 07 říj 2011, 10:25
Bydliště: Sušice

Re: Dream Chaser

Příspěvekod JosVerstapen » 20 lis 2012, 22:51

No ablativní systém odvodu tepla ani nejde s ničím jiným kombinovat, než s vícevrstvou kompozicí kdy vrchní vrstva tzv. fenolová pryskyřice začně při určité teplotě se tavit a dosáhne pyrolýzy-tedy uhelnatět a plyny unikající do okolí odvádí teplo z tepelného štítu. Technicky řečeno se jedná o ablativní děj.
Samozřejmě že tyto syntetické pryskyřice jsou vyztuženy buď uhlíkovými nebo křemennými vlákny....toto je v současné době nejefektivnější a nejlevnější způsob ochrany a hlavně nejbezpečnější, protože homogenita štítu byla při tavení pryskyřice-pyrolýzy absolutně neporušitelná.
Jedinou nevýhodou byla výměna celého štítu, protože se tepelný štít opotřebovával.
Proto i Dream Chaser bude tento systém používat, akorát můžou použít jiný kompozit-efektivnější,lehčí, ale tímpádem i dražší!

U raketoplánů se používaly systémy teplo vyzařující, tzn. systém skladby destiček na místech, kde bylo potřeba raketoplán nejvíce chránit....tam se používali tzv. kysličníky jako: ZrO2, keramický materiál (třeba karbidu křemíku) nebo grafit. Teplota při vstupu do atmosféry se pohybovala od 400°C až po nosové části a hran křídel do 1.400°C.
Tento systém je velmi komplikovaný, extrémně drahý a taky bohužel jak víme z minulosti i nebezpečný :(

Takže dle mého soudu je jasné co se bude používat, ale nevíme skladbu kompozitního ablativního systému, to jsem totiž nevěděl....tam je totiž velký prostor co se použije a jak se bude vyměňovat!
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 187
Registrován: 12 zář 2012, 15:40
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Dream Chaser

Příspěvekod petrsida » 21 lis 2012, 01:54

K té lyžině, vůbec to není nová záležitost, používal ji už za války raketový Me 163

podle toho, co si o tom pamatuju šlo jednak o váhu a prostor a také o to, že se přistávalo při mnohem větších rychlostech, než normálně, takže pneumatiky by musely vydržet mnohonásobně větší zatížení, v té době prostě takové nebyly a i podvozek by musel být neúměrně robustní, Me 163 měl jednu lyžinu pod trupem

lyžina je prostě lehčí, jednodušší a nemůže selhat


V příadě Dream Chaseru to vidím tak, že jde jednak o hmotnost a jednak o bezpečnost, prasknutí příďového kola ve vysoké rychlosti, na jakou se bude přistávat, by totiž zcela takřka najisto znamenalo ztrátu stroje (prasklá pneumatika vede k asymetrickému tahu, takže stroj začne nekontrolovatelně zatáčet, v kombinaci s vysokou rychlostí je to vražedná záležitost, vyjetí z dráhy je to nejmenší, co by hrozilo, spíš by stroj šel do kotrmelců)

když se vhodně udělá výklopný mechanismus (tak aby se v případě poruchy hydrauliky mohla vyklopit vlastní vahou), pak je to systém, který takřka nemůže selhat

a taky bud jednodušší konstrukce štítu
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1717
Registrován: 27 led 2012, 23:17

Re: Dream Chaser

Příspěvekod Amper » 21 lis 2012, 11:32

DreamChaser bude mit ablativni stit ktery bude z nekolika vetsich kusu a budou menitelne jen casti. Podobne reseny (skladany stit) ma i Dragon (ale jiny material). Ma to dost vyhod - napr. cast ktera bude dostavat nejvetsi zatez se bude menit casteji nez dalsi.

RCC (reinforced carbon-carbon) material ktery se pouzival pro nabezne hrany je jednak pekelne drahy a druhak se dost dlouho vyrabi. I novy X-37 pouziva jiny material (a to je to vojensky stroj kde se na nejakou kacku nehledi). Dokonce i v dokumentu o vysetrovani ztraty Columbie bylo zmineno jak velky problem byl se ziskanim RCC panelu pro test prurazu vzduchovym delem)

Zajimava informace je ohledne znovupouzitelnosti - nekde jsem cetl ze stykovaci modul se bude menit pro kazdy start protoze se nevyplatilo ho chranit aerodynamickou klapkou (u raketoplanu je pouzita pod motorama na jejich ochranu)


Jo a k tomu podvozku - lyze ma velkou vyhodu v tom ze je to reseni 2 v 1 - u kolecka totiz musite resit jeste brzdy. U lyze je brzdeni dane z principu a bez potreby nejakych dalsich zarizeni/hydraulik atd.... SpaceShip 1 pouzivala taky predni lyzi.

Lyze ma jedinou nevyhodu - je neoperativni po pristani, stroj se musi nejak nezdvihnout a pod lyzi vlozit kolo/podvalnik. U Dreamchaseru to ale neni zasadni problem vzhledem k jeho hmotnosti
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1755
Registrován: 20 črc 2012, 12:53
Bydliště: Plzeň

Re: Dream Chaser

Příspěvekod Dugi » 21 lis 2012, 12:13

Stykovací adaptér se bude před vstupem do atmosféry odhazovat. Je to pěkně vidět v tom dokumentu, který je na předchozí stránce.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 23461
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

PředchozíDalší

Zpět na Sierra Nevada Corporation

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník