Orb CRS-3

Sem patří všechny debaty o Northrop Grumman Innovation Systems (dříve Orbital ATK, ještě dříve Orbital Sciences Corporation).

Re: Orb CRS-3

Příspěvekod tomas » 07 lis 2014, 08:31

To je pravda, že je tohle jediná informace oproštěná od spekulací. :-D

Jestli jsem to prohlášení z článku správně pochopil, tak pokud budou představitelé OSC dostatečně přesvědčeni, že další verze AJ-26 jsou v pořádku, tak příští Antares poletí znovu s nimi. K tomu je potřeba uvést do plného provozu testovací stand, který byl před pár měsíci rozmašírovaný jiným exemplářem AJ-26.
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 4797
Registrován: 02 dub 2011, 23:20

Re: Orb CRS-3

Příspěvekod Agamemnon » 07 lis 2014, 13:26

viac-menej...
nepoleti
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
Agamemnon
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1149
Registrován: 10 čer 2013, 18:20
Bydliště: Nemecko

Re: Orb CRS-3

Příspěvekod geal » 09 lis 2014, 13:59

Wopat píše:marekS, Gubarev: Tohle už jsem zmiňoval v článku na blogu ;)

Během pádu rakety byl aktivován autodestrukční systém až těsně před dopadem. Jelikož tento systém není autonomní, záleží na rozhodnutí osoby zodpovědné za bezpečnost v okolí kosmodromu, kdy a zdali vůbec raketu zničí. Jelikož se raketa neodklonila od plánované trajektorie a její pád neohrožoval žádné přilehlé budovy, rozhodl se řídící správně. Destrukce rakety ve větší výšce totiž mohla rozprášit hořlavé trosky do daleko větší vzdálenosti.


Mohl by mi někdo vysvětlit, jaký smysl má aktivovat autodestrukci těsně před dopadem, když dopad provede autodestrukci automaticky? :-) Já jim mj. totiž tak nějak vůbec nevěřím, že k autodestrukci skutečně došlo. V žádném z těch videí jsem neviděl žádné rozpárané nádrže ani nic podobného. Spíš mi přišlo, že jestli ten signál vyslali, tak už bylo pozdě a ten systém už dost dobře mohl být mimo provoz (není přeci žádná záruka, že když v raketě něco vyloženě vybuchne, tak žádná střepina neproletí přijímačem).
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 263
Registrován: 09 lis 2014, 00:53

Re: Orb CRS-3

Příspěvekod Wopat » 09 lis 2014, 14:04

Známo je jen to, že "červené tlačítko" bylo stisknuto. Nevíme ale přesně ve kterém to bylo okamžiku. OCS tvrdí, že před dopadem. Teoreticky je možné, že už to po dopadu. Jestli jsou k tomu nějaké aktualizace a upřesnění, to nevím.
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Uživatelský avatar
Wopat
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 4332
Registrován: 08 srp 2012, 19:37
Bydliště: Ostrava

Re: Orb CRS-3

Příspěvekod Dugi » 09 lis 2014, 14:06

V první řadě tě vítám na našem fóru a doufám, že se ti tu bude líbit.

Jaký smysl měla autodestrukce? Šlo ochranu rampy. Tím, že byla raketa zničena ještě před dopadem došlo k vytvoření ohnivé koule dále od rampy. Pokud by raketa explodovala až po dopadu, byly by škody na rampě zřejmě větší.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 23309
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Orb CRS-3

Příspěvekod geal » 09 lis 2014, 19:36

:-)

No, "dále od rampy..." Ona ta vzdálenost pouhých několik sekund po startu je spíš vertikální, takže ten rozdíl bude mezi pádem hořícího paliva a pádem kompaktního stupně do téhož místa. Bohužel ale ten stupeň tak jako tak podle všech videí dopadl skoro celý (bez vybuchlého zadku), takže i když ta myšlenka má částečný smysl, mám pocit, že jim to stejně nevyšlo. "Počkat" samozřejmě dává perfektní smysl, pokud to letí šejdrem, ale přece letí. Tohle neletělo nikam. :-D

A ještě:

Malky píše:Chápu že jsou levné a (relativně) kvalitní, ale vážně taková technologická velmoc, jako USA, nedokáže vyrábět vlastní motory?

Inženýři určitě dokáží, ale politici ne. To víte, politická korupce. Nezapomeňte, že politická korupce zabila sedm lidí na Challengeru.

Agamemnon píše:rd-193, o ktorom sa v suvislosti s antaresom hovori, je polovica z rd-180

To je spíš RD-191, ne? Já měl za to, že RD-193 má být přímým následovníkem NK-33. Jestli jsem to pochopil správně a nic opravdu zásadního mi neušlo, tak při uřezávání těch komor (RD-171 má čtyři, RD-180 má dvě, RD-191 má jen jedinou) zůstala pumpa v zásadě stejná a má pro jednokomorový motor předimenzovaný výkon (a hmotnost). Proto RD-193 jako odlehčená varianta RD-191. Tedy aspoň pokud si člověk porovná parametry s NK-33, tak to dává smysl.

rexino píše:A odkedy majú lietať cca nové verzie?
Nebude konštrukčne problém dostať tam RD-180? Predsa len je to o 20% výkonnejší motor ako terajšie NK-33, či to zvládne konštrukcia rakety a že či si to nebude vyžadovať vážnejši redesign.


Já sice nevím, do jaké míry je první stupeň Antaresu "nový", ale úplně nový asi nebude. Vyrábí ho z podstatné části (kromě elektroniky) výrobce Zenitu, má stejný průměr jako Zenit... http://uk.mfa.gov.ua/en/press-center/ukraine-digest/10-issue-9-april-25-2013/80-us-ukrainian-antares-rocket-launched-successfully-on-sunday A jestli je blízce odvozený od Zenitu - a Zenit létá s RD-171, který je jako hned dvě RD-180 dohromady! (nebo spíš naopak, RD-180 je RD-171 s "uřízlými" dvěma komorami :-)) - tak asi bude stačit, když zase dají dovnitř některé z těch vzpěr, které kvůli snížení hmotnosti pro OSC vyndali. :-) No, trochu sice žertuji, ale snad zase až tak daleko od pravdy nejsem.

Osobně mám pocit, že budoucnost americké kosmonautiky teď visí na Raptoru. Jestli se opravdu povede podle plánů, půjde RD-1xx do muzea. Samozřejmě pokud to nezhatí materiálová fyzika nebo zase nějaké politické prase.
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 263
Registrován: 09 lis 2014, 00:53

Re: Orb CRS-3

Příspěvekod Agamemnon » 09 lis 2014, 20:02

geal píše:To je spíš RD-191, ne? Já měl za to, že RD-193 má být přímým následovníkem NK-33. Jestli jsem to pochopil správně a nic opravdu zásadního mi neušlo, tak při uřezávání těch komor (RD-171 má čtyři, RD-180 má dvě, RD-191 má jen jedinou) zůstala pumpa v zásadě stejná a má pro jednokomorový motor předimenzovaný výkon (a hmotnost). Proto RD-193 jako odlehčená varianta RD-191. Tedy aspoň pokud si člověk porovná parametry s NK-33, tak to dává smysl.


to nie je také jednoduché...
v podstate - rd-191 aj rd-193 je "polovica" rd-180... rozdiel je napr. taký, že rd-191 má tvc, rd-193 nemá (je teda ľahší)... ale napr. rd-193 je plánovaný pre sojuz, kde tvc nepotrebuje, lebo tam sú verniery...
pre antares by šiel rd-193 - resp. aby som to nazval správne, tak to vyzerá, že sa exportná verzia bude volať rd-181 (sic!)... tj. bol by to kerolox orsc motor bez vektorovania ťahu s jednou komorou... tvc by tam dorobili ale asi američania sami (podobne ako napr. majú na nk-33 vlastné tvc)
a sú tam podobné veci aj ďalej... motorov z rodiny rd-170 existuje veľmi veľa, väčšinou sa ale líšia takýmito drobnosťami

geal píše:Já sice nevím, do jaké míry je první stupeň Antaresu "nový", ale úplně nový asi nebude.


nový bude, ale veľmi asi nie... ak skutočne použijú rd-19x
rd-19x má veľmi podobné isp aj o/f ratio ako nk-33... a tiež je to kerolox... takže v podstate stupeň by sa dal, s trochou preháňania, použiť tak ako je teraz

geal píše:Osobně mám pocit, že budoucnost americké kosmonautiky teď visí na Raptoru. Jestli se opravdu povede podle plánů, půjde RD-1xx do muzea. Samozřejmě pokud to nezhatí materiálová fyzika nebo zase nějaké politické prase.


ťažko... rusi majú metánový motor, ktorý bol testovaný a rd-1xx stále lieta... a ďalej bude (angara, sojuz je v pláne)
ula raptori používať tiež nebude... oni sa napr. dohodli s blue origin na motore be-4 (tiež methalox)
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
Agamemnon
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1149
Registrován: 10 čer 2013, 18:20
Bydliště: Nemecko

Re: Orb CRS-3

Příspěvekod petrsida » 09 lis 2014, 20:18

ke smyslu autodestrukce, při procházení materiálů k havárii jsem na smysl někde narazil, jenom teď nevím kde

při autodestrukci dojde jednak k proražení kupolových závěrů nádrží, druhak k otevření kanálu motoru na tuhá paliva na druhém stupni

první vede k jistějšímu a jednorázovému smíšení paliva s kyslíkem, takže vše vybuchuje naráz na jednom místě

u druhého stupně je to ještě důležitější, při otevřeném kanálu motor nemůže odletět, představte si ten průšvih, kdyby exploze motor iniciovala a ten fungoval - neřízená střela velkého kalibru

vzhledem k průběhu exploze bych jim věřil, že se odpálení provedlo


ještě, proč tak čekali - kdyby iniciaci provedli dřív, tak by výbuch nastal výše a vše by se rozprsklo do mnohem větší vzdálenosti

Edit:

autodestrukce iniciovaná v čase T 20s

je to zde http://www.spaceflight101.com/cygnus-orb-3-mission-updates.html
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1672
Registrován: 27 led 2012, 23:17

Re: Orb CRS-3

Příspěvekod geal » 09 lis 2014, 21:36

Agamemnon píše:to nie je také jednoduché...
v podstate - rd-191 aj rd-193 je "polovica" rd-180... rozdiel je napr. taký, že rd-191 má tvc, rd-193 nemá (je teda ľahší)... ale napr. rd-193 je plánovaný pre sojuz, kde tvc nepotrebuje, lebo tam sú verniery...
pre antares by šiel rd-193 - resp. aby som to nazval správne, tak to vyzerá, že sa exportná verzia bude volať rd-181 (sic!)... tj. bol by to kerolox orsc motor bez vektorovania ťahu s jednou komorou... tvc by tam dorobili ale asi američania sami (podobne ako napr. majú na nk-33 vlastné tvc)
a sú tam podobné veci aj ďalej... motorov z rodiny rd-170 existuje veľmi veľa, väčšinou sa ale líšia takýmito drobnosťami

Jestli tohle jsou jediné rozdíly, znamená to, že pumpa je na všech modelech identická (totožná s tou na RD-17x)? Mně totiž přišlo, že ta 193ková varianta opravdu vypadá na vršku jinak (plus to zkrácení o 80 cm), a určitě nemá smysl na čtvrtinový motor cpát takovou 170MW potvoru, jaká se dává na RD-171.

geal píše:ťažko... rusi majú metánový motor, ktorý bol testovaný a rd-1xx stále lieta... a ďalej bude (angara, sojuz je v pláne)
ula raptori používať tiež nebude... oni sa napr. dohodli s blue origin na motore be-4 (tiež methalox)

"Mají" jako "vyrábějí"? Já vím, že tam byly nějaké koncepty...ale do vesmíru jim stejně pravidelně pořád lítají jen Sojuzy a Proton-M. Dokonce i ty RD-1xx spotřebovává kdo, Ukrajinci a Američané? Atlas s RD-180 a Zenit s RD-171? Lítá s tím vůbec cokoli ruského? O Angaře vím, ale ta teprv bude, zatím není, Rus-M taky zrušili...zjevně nejsou peníze...

A nemůžu si pomoct, ale jako rozený cynik to říct musím: Je "zajímavé", že BE-4 oznámili až nedávno, poté, co SpaceX začalo s Raptorem, i když na něm údajně pracují tři roky. Nemluvě o tom, že i BE-4 má podobně jako RD-1xx pouze staged combustion místo FFSC (odtud ta moje zmínka o muzeu - pokud se to podaří, samozřejmě; sice v to doufám, ale jsem cynik nediskriminující :-)).

Dál si taky nemůžu pomoct v tom, že mi OSC - co do nosičů, za Dawn je rozhodně kárat nebudu! :-) - přijdou mimořádně bezkoncepční. Jak se píše v nedávno vyšlé knížce o SpaceX: (http://books.google.cz/books?id=5VVDAAAAQBAJ&pg=PA70&lpg=PA70)

...Orbital Sciences Corporation ("Orbital") was the latest and greatest spaceflight company in the early 1990s, pronouncing they were going to reduce the cost of going into space but, eventually, they were absorbed into the system and became just another highly priced aerospace company.


Myslím, že to velmi trefně vystihuje dlouhodobou situaci, a vývoj kolem udržitelnosti Antaresu to jen potvrzuje.
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 263
Registrován: 09 lis 2014, 00:53

Re: Orb CRS-3

Příspěvekod geal » 09 lis 2014, 21:59

petrsida píše:Edit: autodestrukce iniciovaná v čase T 20s je to zde http://www.spaceflight101.com/cygnus-orb-3-mission-updates.html


Děkuji za odkaz; v tom místě, na kterém odkazujete, text potvrzuje mou domněnku, že to skutečně bylo úplně k ničemu:

According to officials, the Flight Termination System of Antares was triggered at T+20 seconds, however, in a situation like this the FTS is of absolutely no use since its purpose is to render the vehicle non-propulsive and cause its structural break-up to prevent it from exiting range limits during ascent. In this situation, releasing pressure by puncturing the first stage tank domes and opening a release on the solid-rocket motor of the second stage did not have an effect on reducing the explosive force occurring on impact because there simply was no time for propellants to disperse ahead of impact which occurred just seconds after the FTS Destruct Command was sent.


Takže to máme oficiálně potvrzeno. :-)
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 263
Registrován: 09 lis 2014, 00:53

PředchozíDalší

Zpět na Northrop Grumman Innovation Systems

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků