X-37
Další model X-37
Americká armáda dnes oznámila, že na jaro příštího roku chystá start dalšího miniraketoplánu X-37. I tentokrát by měl stroj startovat s pomocí rakety Atlas V. Další informace zatím nejsou k dispozici.
X-37 je v hangáru
Miniraketoplán X-37 byl převezen do Astrotech satellite processing facility, kde prochází důkladnými testy. Inženýři z firmy Boeing a z americké armády vyhodnocují výsledky, které zužitkují při dalším startu, ke kterému by mělo dojít během první čtvrtletí příštího roku. Práce na tomto stroji již v Jižní Karolíně finišují a již brzy by ml lodí zamířit na Floridu. I tentokrát by měla být nosičem raketa Atlas V.
Samotná první mise přinesla několik rekordů. Předně se jednalo o první automatické přistání amerického okřídleného kosmického letounu v historii a navíc 225 dní je nový rekord v délce pobytu okřídlené kosmické lodi na oběžné dráze Země.
Další fotky najdete zde.
Samotná první mise přinesla několik rekordů. Předně se jednalo o první automatické přistání amerického okřídleného kosmického letounu v historii a navíc 225 dní je nový rekord v délce pobytu okřídlené kosmické lodi na oběžné dráze Země.
Další fotky najdete zde.
X-37B připojen k raketě
Druhý letový exemplář miniraketoplánu X-37B, který je známý i pod zkratkou OTV se dnes podařilo připojit k nosné raketě Atlas V. Stejný nosič použil vloni první X-37, který se v prosinci vrátil na Zemi.
Se startem se počítá na 4. března, ovšem armáda, pod kterou celý projekt spadá se snaží tutlat přesný termín startu. Nevím, asi mi chybí strategické myšlení dnešních vojevůdců, ale opravdu nechápu, proč kolem toho nadělají takové tajnosti. Stejně start rakety neutají, během pár dnů nadšenci odhalí dráhu stroje tak proč zbytečně mlžit? Třeba se generálové bojí, že by mohl jejich startující raketu někdo sestřelit. Jinak si ten jejich bezdůvodný strach vysvětlit nedovedu.
Se startem se počítá na 4. března, ovšem armáda, pod kterou celý projekt spadá se snaží tutlat přesný termín startu. Nevím, asi mi chybí strategické myšlení dnešních vojevůdců, ale opravdu nechápu, proč kolem toho nadělají takové tajnosti. Stejně start rakety neutají, během pár dnů nadšenci odhalí dráhu stroje tak proč zbytečně mlžit? Třeba se generálové bojí, že by mohl jejich startující raketu někdo sestřelit. Jinak si ten jejich bezdůvodný strach vysvětlit nedovedu.
X-37 online
Tak to vypadá, že armáda aspoň trochu pochopila co je to PR. Uvedla, že druhý exeplář X-37 odstartuje v pátek a pozor - start bude možné sledovat online na této adrese. Za tohle rozhodnutí dávám alespoň za sebe
Čas startu X-37
Podle nejnovějších informací by se mělo startovací okno otevřít v pátek v 15:39 EST (22:39 SEČ).
Fotky X-37
Blíží se termín startu a na internetu se objevilo několik fotek z předstartovních příprav.
X-37 - odklad
První termín startu musel být odvolán kvůli přeháňkám, které vydatně zkropily okolí kosmodromu. Druhé dnešní okno se otevře 27 minut po středoevropské půlnoci.
X-37 - další odklad
Už teď je jasné, že se nestihne ani druhé startovací okno. Důvodem je velká oblačnost. Start se tedy odkládá na zítřejší odpoledne.
Start X-37
Dneska už všechno vyšlo podle plánu a ve 23:46 SEČ se nosná raketa Atlas V vydala na cestu. Druhý letový exemplář X-37 se dostal na oběžnou dráhu. Dalších informací ale bude dozajista poskrovnu.
Re: X-37
Druhá mise bezpilotního raketoplánu má za sebou již přes 200 dní. Momentálně se vojáci rozhodují zda misi ukončí nebo zkusí, zda raketoplán opravdu dokáže vydržet plánovaných 270 dní na oběžné dráze. Připomínám, že předchozí mise trvala 225 dní. To ovšem není to nejzajímavější.
Daleko víc by nás mohla zajímat skutečnost, že výrobce tohoto stroje, firma Boeing po úspěšném nasazení X-37B do vojenského užívání, uvažuje i o adaptaci raketoplánu pro civilní použití. Jednalo by se o cargo pro ISS a to jak s hermetizovaným tak i nehermetizovaným prostorem.
Další varianta, která zatím nese označení X-37C by dokonce mohla dopravovat k ISS až 7 astronautů.
Tím, že by měla raketa Atlas V dostat certifikaci na Human rated, nestálo by tomuto cíli nic zásadního v cestě.
zdroj: space.com
Daleko víc by nás mohla zajímat skutečnost, že výrobce tohoto stroje, firma Boeing po úspěšném nasazení X-37B do vojenského užívání, uvažuje i o adaptaci raketoplánu pro civilní použití. Jednalo by se o cargo pro ISS a to jak s hermetizovaným tak i nehermetizovaným prostorem.
Další varianta, která zatím nese označení X-37C by dokonce mohla dopravovat k ISS až 7 astronautů.
Tím, že by měla raketa Atlas V dostat certifikaci na Human rated, nestálo by tomuto cíli nic zásadního v cestě.
zdroj: space.com