Obecné otázky o kosmonautice

Název mluví za vše
Odpovědět
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1023
Reputace: 338
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Otázky

Příspěvek od Alchymista »

Existuje nejaké pravidelné či polopravidelné výškové tryskové prúdenie - niečo ako jetstream, ale v oblasti 40-60° severnej šírky a predovšetkým vo výškach cca 18-24km?
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3884
Reputace: 3051
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Otázky

Příspěvek od petrsida »

Zkuste knihu K. Bharatdwaj Physical geography, atmosphere

Je celá na googlu, co jsem letmo nahlédl, tak asi ne, jet stream jsou do výšky 14 km
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1023
Reputace: 338
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Otázky

Příspěvek od Alchymista »

Anglicky bohužiaľ nevládnem natoľko, aby som to zvládol.

O čo ide: Rusi nedávno prišli o experimentálny výškový stratosferický "elektrolet" - vo výške niečo vyše 20 km im ho rozlámala "nečakaná turbolencia".
Ak by to bolo niečo podobné jetstreamu a bol by to pravidelný či "polopravidelný" jav, tak je možné zahodiť väčšinu projektov výškových elektroletov ako "lacnej náhrady" či doplnku geostacionárnych družíc.
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3884
Reputace: 3051
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Otázky

Příspěvek od petrsida »

omlouvám se, sedím u počítače až teď

něco jsem našel

http://www.branadovesmiru.eu/odborne-cl ... sfera.html

nejlépe situaci ilustrují obrázky 10 a 11, stratosféra je silně zónovaná a vanou v ní větry ve směru rovnoběžek, které se vertikálně i šířkově liší, rozptyl je +-100 m/s a navíc se mění sezónně

takže ano, jsou tam proudy obdobné jetstreams a jsou sezónně pravidelné
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1023
Reputace: 338
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Otázky

Příspěvek od Alchymista »

Vďaka pane :klaní se:
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3884
Reputace: 3051
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Otázky

Příspěvek od petrsida »

Rádo se stalo, pěkný den ps
Uživatelský avatar
DrHorak
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 749
Reputace: 13
Bydliště: Praha
Registrován: 9.11.2017 18:28
Re: Otázky

Příspěvek od DrHorak »

ČT 1 v 6:00 hlásila, že zemřel Stephen Hawking. Jinde jsem potvrzení narycho nenašel. Nevíte někdo něco bližšího?
"Skafandry se vezměte sebou. Možná je budete potřebovat." - Kapitán Nemo v románu J.M.Trosky - Zápas s nebem
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2102
Reputace: 1307
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: Otázky

Příspěvek od Samo »

Áno skutočne to tak je, oznámila to jeho rodina.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Uživatelský avatar
Wopat
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4729
Reputace: 643
Bydliště: Sluneční soustava
Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: Otázky

Příspěvek od Wopat »

Mohl by mi, prosím, někdo znalejší vysvětlit, proč varianta Atlasu V s pětimetrovým aerodynamickým krytem pod tím krytem schovává i druhý stupeň Centaur? Stejně tak chystaný Vulcan. Proč vyrábět mnohem delší, těžší a dražší aerodynamický kryt a proč do něj schovávat druhý stupeň?
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1023
Reputace: 338
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Otázky

Příspěvek od Alchymista »

IMHO - Obtekanie a aerodynamické namáhanie.
Zrejme to nejak vychádza z "pravidla plôch" známeho zo supersonickej a transsonickej aerodynamiky lietadiel. To pravidlo zhruba hovorí, že plochy prierezov draku objektu kolmo na smer pohybu/obtekania majú vytvárať podľa možnosti hladkú konkávnu krivku po celej dĺžke trupu, bez konvexných úsekov krivky a hlavne bez ostrých zlomov.
Obrázek
Nedodržanie pravidla plôch má za následok výrazné zvýšenie vlnového odporu (jedna zo zložiek aerodynamického odporu) a to tak, že napríklad prvé prototypy stíhača YF-102 neboli vôbec schopné prekonať rýchlosť zvuku (limit Mach 0,98), po úpravách podľa pravidla plôch boli F-102A schopné letieť Mach 1,25; a následný, tvarovo veľmi podobný F-106, plne rešpektujúci pravidlo plôch, lietal až Mach 2,3.

Prechod "5 metrového" aerodynamického krytu do prierezu stupňa Centaur by podľa schemy na wiki vytváral priamo konvexný úsek krivky - z priemeru prvého stupňa 3,81m na priemer stupňa Centaur 3,05m a potom na 4 alebo 5,4 metrov priemeru aerodynamického krytu. To by vytáralo výrazný "záliv", kde by sa okrem iného prejavil aj výrazný sací odpor.
Takže výrazné zníženie vlnového a sacieho odporu zrejme plne kompenzuje väčšiu hmotnosť dlhého aerodynamického krytu.

Podobne je to aj z hľadiska pevnosti a dynamického namáhania - Centaur by tvoril najužšie miesto zostavy, takže by sa do neho (resp. do jeho plášťa) sústredili všetky pôsobiace ohybové sily. V konfigurácii s dlhým arodynamickým krytom je prinajmenšom časť pôsobiacich síl (od aerodynamických síl) odvedená až do "medzistupňa".

Obrázek

BTW - tento (pre)jav sa celkom výrazne uplatňuje aj v KSP ROFL
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...

Odpovědět

Zpět na „Volná diskuse“