Stránka 5 z 6

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Napsal: 8.2.2020 16:11
od petrsida
milantos píše:
petrsida píše: V té chvíli, kterou popisuješ, byli 80 km vysoko, což je podstatně výš, než kdy kdo skočil
při takovéhle výšce skoku vstupuješ do atmosféry výrazně nadzvukovou rychlostí, nic moc
To asi nebude správná hodnota. K havárii došlo zhruba ve výšce zhruba 15km při rychlosti kolem 2 Mach
je to správná hodnota, jelikož Adhara popisuje okamžik balistického vrcholu dráhy kabiny, a ten byl něco málo přes 80 km

to je +- jediný okamžik, kdy by se asi mohlo dát kabinu opustit, osobně si myslím, že by to nešlo

po pravdě, jedinej trochu reálnej způsob, jak dát posádce Challengeru šanci, by bylo zpevnění kabiny a padáky ve špičce

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Napsal: 8.2.2020 17:07
od milantos
Mohl bys, prosím, uvést nějaký zdroj pro toto číslo ?
Vzhledem tomu, že kabina narazila na hladinu za 2:45 minuty po výbuchu, , musela absolvovat výstup z 14 km do 80 km , dopadla rychlostí 334 km / hodinu , při výstupu byla počáteční rychlost max 2 Mach, tak tohle absolutně nemůže vyjít. ( i kdyby nahoru i dolů letěla ustálenou rychlostí-bez vlivu odporu atmosféry, tak vychází na ten čas průměrná rychlost 1 km /s )

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Napsal: 8.2.2020 19:31
od MilanSpace
milantos píše:Mohl bys, prosím, uvést nějaký zdroj pro toto číslo ?
Vzhledem tomu, že kabina narazila na hladinu za 2:45 minuty po výbuchu, , musela absolvovat výstup z 14 km do 80 km , dopadla rychlostí 334 km / hodinu , při výstupu byla počáteční rychlost max 2 Mach, tak tohle absolutně nemůže vyjít. ( i kdyby nahoru i dolů letěla ustálenou rychlostí-bez vlivu odporu atmosféry, tak vychází na ten čas průměrná rychlost 1 km /s )
Já mám v poznámkách k přednášce následující (zdroj nevím, nepoznamenal jsem si ho):
Setrvačné stoupání kabiny až do výšky cca 20 km (z 14,6 km), doba stoupání cca 25 s po explozi dosáhla maximální výše téměř 20 km.
Další pád 2 min 20 s, náraz na hladinu moře v rychlosti 330 km/h, přetížení 200g

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Napsal: 8.2.2020 20:48
od Alchymista
jj, tiež mám podobnú hodnotu výšky - 65k feet, čož je niečo okolo 20km

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Napsal: 8.2.2020 21:22
od Vaclavik
Čtu tito vaši diskuzi a nic nevim

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Napsal: 8.2.2020 21:23
od Vaclavik
Vaclavik píše:Čtu tuto vaši diskuzi a nic nevim

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Napsal: 8.2.2020 23:04
od petrsida
milantos píše:Mohl bys, prosím, uvést nějaký zdroj pro toto číslo ?
Vzhledem tomu, že kabina narazila na hladinu za 2:45 minuty po výbuchu, , musela absolvovat výstup z 14 km do 80 km , dopadla rychlostí 334 km / hodinu , při výstupu byla počáteční rychlost max 2 Mach, tak tohle absolutně nemůže vyjít. ( i kdyby nahoru i dolů letěla ustálenou rychlostí-bez vlivu odporu atmosféry, tak vychází na ten čas průměrná rychlost 1 km /s )
Zdroj je moje hlava, která se zde ukázala být nespolehlivou, fakt jsem si to spojil s tím, že kabina dosáhla takřka hranice vesmíru

omlouvám se, moje chyba

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Napsal: 30.11.2020 21:56
od Adhara
Ozývam sa po dlhšej dobe, možno už s posledným dotazom.
Študujem tento článok s náročnou terminológiou. Ako by ste preložili spojenie „flash evaporator“?
https://spaceflight.nasa.gov/shuttle/re ... /atcs.html

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Napsal: 30.11.2020 22:31
od Vaclavik
Adhara píše: 30.11.2020 21:56 Ozývam sa po dlhšej dobe, možno už s posledným dotazom.
Študujem tento článok s náročnou terminológiou. Ako by ste preložili spojenie „flash evaporator“?
https://spaceflight.nasa.gov/shuttle/re ... /atcs.html
Jakkoli opisem podle funkce a tak, aby se to hodilo do textu a dávalo smysl. Např. chladící výparník, chladící vodní výparník, tepelný výparník apod.

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Napsal: 30.11.2020 23:04
od Samo
Ide o typ výparníku, doslovne ja by som to preložil ako bleskový výparník. Neviem ak to má presný ekvivalent v SJ ak vôbec. Ono každý výparník chladí, asi by pre jednoduchosť stačilo len niečo ako otvorený výparník, keďže para nebola v raketopláne rekondenzovaná (radiátory boli v dobe funkcie vypnuté) ale vypustená.