Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Název mluví za vše

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Příspěvekod milantos » 06 úno 2020, 15:40

Adhara píše:[
Myslela som, že v prípade núdzového opustenia raketoplánu (na to predsa tie skafandre boli - to k príspevku vyššie)

Na to opravdu ty skafanfry nikdy už z principu nebyly- a zrovna tak nejsou dnes.
milantos
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 343
Registrován: 27 říj 2018, 15:01

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Příspěvekod Adhara » 06 úno 2020, 18:15

milantos píše:
Adhara píše:[
Myslela som, že v prípade núdzového opustenia raketoplánu (na to predsa tie skafandre boli - to k príspevku vyššie)

Na to opravdu ty skafanfry nikdy už z principu nebyly- a zrovna tak nejsou dnes.


A k čomu by mali potom tie padáky, nafukovacie člny a ďalšiu výbavu pre prežitie? V interiéri raketoplánu uplatnenie pre padák a čln nevidím. :-D

O vývoji skafandrov LES a ACES kvôli núdzovému opusteniu raketoplánu sa píše aj tu: https://www.kosmonautix.cz/2016/02/kosmicky-satnik-12-dil/
Uživatelský avatar
Adhara
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 127
Registrován: 14 úno 2015, 19:24
Bydliště: Žiar nad Hronom

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Příspěvekod milantos » 06 úno 2020, 18:29

Adhara píše:[
A k čomu by mali potom tie padáky, nafukovacie člny a ďalšiu výbavu pre prežitie? V interiéri raketoplánu uplatnenie pre padák a čln nevidím. :-D
https://www.kosmonautix.cz/2016/02/kosmicky-satnik-12-dil/

No, je to uvedeno česky v tom odkazu :
Opuštění raketoplánu v maximální výšce 7 km a při maximální ustálené rychlost 370 km/hod. Čili obyčejný sesko s padákem z klidného letu. Obdoba opuštění letadla s podobným vybavením. . Žádné pobývání v kosmickém prostoru. ( taky co by tam a jak dlouho dělali ?)
milantos
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 343
Registrován: 27 říj 2018, 15:01

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Příspěvekod Vaclavik » 06 úno 2020, 23:45

Adhara píše:Ako som spomenula hneď vo svojom úvodnom príspevku, anglicky neviem. :(


Nechci aby to znělo zle, ale zjistit si dnes něco z kosmonautiky nejde (stejně jako to nešlo dříve) bez znalosti angličtiny, ruštiny a v poslední době by se hodila i čínština. Pokud tě kosmonautika baví, možná by to mohl být dobrý startovací můstek pro studium jazyků. Sorry za OT.
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
 
Příspěvky: 1144
Registrován: 09 led 2013, 17:26

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Příspěvekod Jardax » 07 úno 2020, 08:55

Konkretne SpaceShuttle v podstate nemel moc realnych moznosti zachrany posadky. Pokud se neco fakt podelalo a doslo ke strukturalnimu kolapsu, tak pri startu nemeli sanci vubec. Pri pristavani, v posledni fazi v podstate pri klouzavem letu atmosferou, jak psal Milantos, byla pridana teoreticka moznost zachrany opustenim letounu a pristani na padaku. Samotny tenhle proces byl ovsem natolik komplikovany, ze byl opravdu jen teoreticky, ale asi realizovatelny.
Jenze ve fazi klouzaveho letu uz ma posadka vsechno opravdu riskantni za sebou a jedine co ji muze trapit je ze sestoupili nekde uplne jinde a nemaji kde pristat, ale i tak bych asi radsi riskoval sednout na poli na bricho.
A nebo je letoun neovladatelny, pak nezbyva nez doufat, ze je v ustalenem primem letu, aby se dalo s urcitou sanci na preziti vyskocit...
Takze sumasumarum nic moc.
Ne vsechno co vypada jako kosmicky skafandr je kosmicky skafandr.
Jardax
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 807
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Příspěvekod Adhara » 07 úno 2020, 10:33

milantos píše:No, je to uvedeno česky v tom odkazu :
Opuštění raketoplánu v maximální výšce 7 km a při maximální ustálené rychlost 370 km/hod. Čili obyčejný sesko s padákem z klidného letu. Obdoba opuštění letadla s podobným vybavením. . Žádné pobývání v kosmickém prostoru. ( taky co by tam a jak dlouho dělali ?)


Ale presne tak som to myslela! Žiadna EVA, ale záchrana pri pristávaní... Zjavne sme sa nepochopili.

Vaclavik píše:Nechci aby to znělo zle, ale zjistit si dnes něco z kosmonautiky nejde (stejně jako to nešlo dříve) bez znalosti angličtiny, ruštiny a v poslední době by se hodila i čínština. Pokud tě kosmonautika baví, možná by to mohl být dobrý startovací můstek pro studium jazyků. Sorry za OT.


Po anglicky som sa pokúšala naučiť 16 rokov. Skúšala som rozličné metódy, ale všetko neúspešne. Som antitalent na cudzie jazyky. Potvrdilo to aj moje rovnako bezvýsledné učenie sa francúžštiny štyri roky na gymnáziu.

Každý má skrátka nadanie na niečo iného. Nikto nemôže vedieť všetko.
Uživatelský avatar
Adhara
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 127
Registrován: 14 úno 2015, 19:24
Bydliště: Žiar nad Hronom

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Příspěvekod Adhara » 07 úno 2020, 10:52

Jardax píše:Konkretne SpaceShuttle v podstate nemel moc realnych moznosti zachrany posadky. Pokud se neco fakt podelalo a doslo ke strukturalnimu kolapsu, tak pri startu nemeli sanci vubec. Pri pristavani, v posledni fazi v podstate pri klouzavem letu atmosferou, jak psal Milantos, byla pridana teoreticka moznost zachrany opustenim letounu a pristani na padaku. Samotny tenhle proces byl ovsem natolik komplikovany, ze byl opravdu jen teoreticky, ale asi realizovatelny.
Jenze ve fazi klouzaveho letu uz ma posadka vsechno opravdu riskantni za sebou a jedine co ji muze trapit je ze sestoupili nekde uplne jinde a nemaji kde pristat, ale i tak bych asi radsi riskoval sednout na poli na bricho.
A nebo je letoun neovladatelny, pak nezbyva nez doufat, ze je v ustalenem primem letu, aby se dalo s urcitou sanci na preziti vyskocit...
Takze sumasumarum nic moc.
Ne vsechno co vypada jako kosmicky skafandr je kosmicky skafandr.


Prečo nie pri štarte? Veď impulzom k vývoju týchto skafandrov bola práve havária Challengera pri štarte a snaha, aby sa to neopakovalo (posádka prežila, no bola úplne bezmocná až do dopadu na more). Inak... ako čítam Kosmický šatník a ďalšie články, fascinuje ma, že boli vrážané nemalé peniaze na vývoj a výrobu niečoho, čo by de facto posádku nezachránilo. Napríklad katapultáž pre Gagarina alebo pre prvé posádky raketoplánu. O čo išlo? Len o dobrý pocit pre astronautov, že ak by došlo k najhoršiemu, tak im ešte istá nepatrná nádej zostáva?

Čo sa pristávanie týka, pri pristávaní STS-9 raketoplán začal horieť. Ak by sa to stalo vyššie, znie to ako dobrá motivácia na opustenie raketoplánu. Ale to už je dosť mimo témy... moja románová posádka nič také nerieši. :)
Uživatelský avatar
Adhara
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 127
Registrován: 14 úno 2015, 19:24
Bydliště: Žiar nad Hronom

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Příspěvekod milantos » 07 úno 2020, 11:42

Adhara píše:Ale presne tak som to myslela! Žiadna EVA, ale záchrana pri pristávaní... Zjavne sme sa nepochopili.

No, celé to začalo tímto _:
....To, že skafandre nemajú autonómny komunikačný systém, ma prekvapuje. Čo v situácií, keby bolo treba naozaj opustiť rozpadávajúci sa raketoplán? Elektrina nejde, hermetizácia kabíny je narušená, čiže priezory sa odklopiť nedajú - a členovia posádky sa nemajú ako dorozumieť?....

Raketoplán se určitě nebude rozpadat při klouzavém letu ve výšce do 7 km. Pokud dojde k dezintegraci, bude při maximálním nebo následném namáhání, to je ve větší výšce a rychlosti. A na to žádný skafandr nepomůže. Columbia se rozpadalave výšce 63 km a rychlosti 5,6 km/s . Tady určitě z raketoplánu nikdo nevystoupí . O tom snad není potřeba zde, na kosmonautickém fóru, diskutovat.
Prostě , jsou situace, kdy technicky nejde něco zachránit
milantos
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 343
Registrován: 27 říj 2018, 15:01

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Příspěvekod Jardax » 07 úno 2020, 13:44

Prvni let raketoplanu mel na palube vystrelovaci sedadla a tam by to fungovalo. Jelikoz slo o zkusebni let, kde byla nutna lidska posadka, jinak to neslo. Dal potom uz nebyla sance na zachranu pri startu, protoze to proste neni realne. Nejde to. Takze bud startovat s rizikem, nebo vubec.
U Gagrina to bylo jinak, tam byla katapultaz nezbytnost, protoze neumeli zajistit dostatecne mekke pristani celeho modulu. Tak astronauta vystrelili ven, jak ze stihacky.
Jardax
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 807
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu

Příspěvekod Adhara » 07 úno 2020, 13:51

milantos píše:
Adhara píše:Ale presne tak som to myslela! Žiadna EVA, ale záchrana pri pristávaní... Zjavne sme sa nepochopili.

No, celé to začalo tímto _:
....To, že skafandre nemajú autonómny komunikačný systém, ma prekvapuje. Čo v situácií, keby bolo treba naozaj opustiť rozpadávajúci sa raketoplán? Elektrina nejde, hermetizácia kabíny je narušená, čiže priezory sa odklopiť nedajú - a členovia posádky sa nemajú ako dorozumieť?....

Raketoplán se určitě nebude rozpadat při klouzavém letu ve výšce do 7 km. Pokud dojde k dezintegraci, bude při maximálním nebo následném namáhání, to je ve větší výšce a rychlosti. A na to žádný skafandr nepomůže. Columbia se rozpadalave výšce 63 km a rychlosti 5,6 km/s . Tady určitě z raketoplánu nikdo nevystoupí . O tom snad není potřeba zde, na kosmonautickém fóru, diskutovat.
Prostě , jsou situace, kdy technicky nejde něco zachránit


Ale rovnako sa nebude rozpadať ani na obežnej dráhe, iba ak by do neho vrazilo niečo šialene veľkého - preto neviem, na základe čoho tá Vaša predstava vznikla. Navyše, keby aj na obežnej dráhe všetci mohli a dokázali vyliezť von, čo by to vyriešilo? K pomoci sa nedostanú, na filme Gravitácia som sa začala váľať po zemi od smiechu dosť rýchlo.

Isteže viem, že pri Columbii by skafandre nepomohli, píšem o tom aj vo svojom článku: https://sk.wikipedia.org/wiki/Hav%C3%A1 ... u_Columbia . I keď som užasla, že vraj ich niekoľkí členovia posádky nemali v dobe pristávania hermetizované, tuším chýbali stiahnuté priezory, možno aj rukavice. Ale načo ich potom vôbec mali?!

K rozpadu raketoplánu píšem o komentár vyššie. Môže sa rozpadnúť aj pri štarte, veď šlo o to zabrániť opakovaniu situácie z Challengera - alebo nie?
Naposledy upravil Adhara dne 07 úno 2020, 13:56, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Adhara
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 127
Registrován: 14 úno 2015, 19:24
Bydliště: Žiar nad Hronom

PředchozíDalší

Zpět na Volná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: ptpc a 6 návštevníků