Vtípky a srandičky z kosmonautiky
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3881
- Reputace: 3041
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Vtípky a srandičky z kosmonautiky
Jenom pro doplnění, na nádraží v Tanvaldě se běžně tahle hračka používala přes celá 80. léta, a hukot to byl pořádný
těch 600 m dostupu mě pobavilo, to bychom to klidně mohli koupit do baráku, kdyby se utrhl, nehledě na blízké sídliště na kopci, vskutku možnost krajně nežádoucí
těch 600 m dostupu mě pobavilo, to bychom to klidně mohli koupit do baráku, kdyby se utrhl, nehledě na blízké sídliště na kopci, vskutku možnost krajně nežádoucí
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1019
- Reputace: 336
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Vtípky a srandičky z kosmonautiky
Podľa mojich vedomostí samotný nápad pochádza z ostravských železiarní zo začiatku 60. rokov, kde bolo potrebné vyriešiť problém rýchleho rozmrazenia a vyčistenia zamrznutých výhybiek a "špeciálnych" tratí.
Prvý exemplár používal prakticky celý trup vrýtane smerovky z "mierne havarovaneho" Mig-15 po nie príliš úspešnom pristátí - pilot síce odišiel po svojich, ale lietadlo neopraviteľne poškodené - ohnutý centorplán. Neskoršie sa používali už len predné časti trupu a motor bol odkrytý (Mig-15 je tak skutočne konštruovaný - na výmenu motora sa oddelí celá zadná časť trupu s chvostom hneď za krídlom
v polskom prevedení (začiatok 60. rokov)
a v maďarskom prevedení (začiatok 60. rokov)
A v prevedení ruskom - tieto ale neslúžia na odmrazovanie železnice, ale na odmrazovanie lietadiel
Dôvod takéhoto barbarstva?
Odmrazovanie horúcimi kvapalinami funguje len zhruba do -20°C, a prakticky nefunguje pri silnejšom vetre - navyše je odmrazovanie kvapalinami drahé, liter kvapaliny vychádza skoro 1 euro a spotreba je 300-500 litrov pri malom namrznutí, ale tiež aj 2000-3000 litrov po celonočnom snežení.
Prvý exemplár používal prakticky celý trup vrýtane smerovky z "mierne havarovaneho" Mig-15 po nie príliš úspešnom pristátí - pilot síce odišiel po svojich, ale lietadlo neopraviteľne poškodené - ohnutý centorplán. Neskoršie sa používali už len predné časti trupu a motor bol odkrytý (Mig-15 je tak skutočne konštruovaný - na výmenu motora sa oddelí celá zadná časť trupu s chvostom hneď za krídlom
v polskom prevedení (začiatok 60. rokov)
a v maďarskom prevedení (začiatok 60. rokov)
A v prevedení ruskom - tieto ale neslúžia na odmrazovanie železnice, ale na odmrazovanie lietadiel
Dôvod takéhoto barbarstva?
Odmrazovanie horúcimi kvapalinami funguje len zhruba do -20°C, a prakticky nefunguje pri silnejšom vetre - navyše je odmrazovanie kvapalinami drahé, liter kvapaliny vychádza skoro 1 euro a spotreba je 300-500 litrov pri malom namrznutí, ale tiež aj 2000-3000 litrov po celonočnom snežení.
Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1019
- Reputace: 336
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Vtípky a srandičky z kosmonautiky
A keď sme už pri prúdových motroch v pozemnom použití - čo myslíte, na čo malo byť toto?
je to vyorávač mín
je to vyorávač mín
Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
-
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 381
- Reputace: 569
- Bydliště: Ondřejov
- Registrován: 21.3.2017 14:40
Re: Vtípky a srandičky z kosmonautiky
Napadl mě takový kratičký vtip, ale k jeho pochopení je třeba být kromě kosmonautiky taky fandou do letectví:
"Atlantis, go around!"
"Atlantis, go around!"
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1019
- Reputace: 336
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Vtípky a srandičky z kosmonautiky
Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
- vai777
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3943
- Reputace: 368
- Bydliště: Opava
- Registrován: 26.4.2012 11:03
Re: Vtípky a srandičky z kosmonautiky
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Re: Vtípky a srandičky z kosmonautiky
tak že je to vyorávač min by mě nenapadlo, já bych hádal nějaký extremní odmořovač těžké techniky. Armáda holt má bizarní nápady, my se učili jak se opravuje letiště po jaderném napadení. Blbě se opravuje. Stručně řečeno, letištní rota postaví za tři dny nouzovou plochu skoro kdekoliv a nejspíš při tom nikdo neumře. Oprava takové díry po atomovce dá víc práce a nejspíš umřou všichni. Někdo hned, někdo časem.
A ty foukátka jsem viděl zblízka, používali jsme dva typy. jeden byl podobný jako na těch obrázkách. Praga V3S, na ní točna podobná jako základna autojeřábu a na ní kus MIGu. To druhé zařízení byl samotný motor zavěšený vpředu na náklaďáku podobně jako bývá namontovaný sněhový pluh. Ale prakticky vůbec se to nepoužívalo, plochy se prohrnuly pluhama a frézou, vymetlo se to zametákama a posolilo.
A ty foukátka jsem viděl zblízka, používali jsme dva typy. jeden byl podobný jako na těch obrázkách. Praga V3S, na ní točna podobná jako základna autojeřábu a na ní kus MIGu. To druhé zařízení byl samotný motor zavěšený vpředu na náklaďáku podobně jako bývá namontovaný sněhový pluh. Ale prakticky vůbec se to nepoužívalo, plochy se prohrnuly pluhama a frézou, vymetlo se to zametákama a posolilo.
-
- Zájemce o kosmonautiku
- Příspěvky: 66
- Reputace: 5
- Registrován: 26.4.2016 23:06
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vtípky a srandičky z kosmonautiky
Táta vyprávěl, že trup z Mig 15 měli v Hradci na letišti přimontovaný na V3S tak že se s ním dalo otáčet na všechny strany. Používal se ale jen šikmo dopředu, takže Vejtřaska jela proti tahu motoru a k tomu slušně nakloněná, Co ale nenapdane kluky na vojně... Vyzkoušeli V3S s proudovým pohonem, natočili motor dozadu, spustili na plný výkon a odbrzdili. To že to nebyl dobrý nápad zjistili hned v zápětí, brzdy shořeli jako první, potom za jízdy odlítky kardany, a veovladatelná vejtřaska se vzdala skrz několik plotů na výlet mimo letiště.
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1019
- Reputace: 336
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Vtípky a srandičky z kosmonautiky
MartinH - stará "urban legend".
Realita bola o hodne skromnejšia... Ako u skoro všetkých rozprávaní vojakov.
Vodič/strojník vejtrasku nezabrzdil podľa predpisu ručnou brzdou a prestúpil do kabíny nástavby. Keď vytočil prúdový motor do otáčok, auto sa pohlo, prešlo asi päť metrov a zastalo na plote autoparku. Pruser bol, že mali na útvare nejakú kontrolu a kontrolný chrúst to videl...
Inak na V3S zrejme v živote motor Mig-15 (Klimov VK-1 / RD-45) namontovaný nebol, nie to ešte pohyblivo. To by pri tahu dva a pol tony vejtrasku prehodilo a aj tatra by mala "problém".
VK-1 z Mig-15 je na fotke odmrazovania tučka Tu-134 na predošlej strane - namontovaný je na KRAZe, čož je vehikel trochu inej váhovej kategorie ako V3S...
Na všetkých "odmorovacích" vozidlách (V3S i Tatra 148) boli montované motory Motorlet M-701 (použité na L-29 Delfín). Vyzerajú (pre laika) na prvý pohľad rovnako, len M-701 je asi tak "tretinový" - ťah 8,73kN vs 26,47kN, hmotnosť 335kg vs 814kg, priemer 889mm vs 1258mm. Navyše odmorovacie vozidlá mali na motore M-701 namontovaný obmedzovač, takže sa na "plný ťah" ani vytočiť nedali - pri plnom ťahu bol efekt sania do motoru a ejekčný efekt tak silný, že z kabíny operátora odsávali vzduch a vytvárali tak postupne podtlak zodpovedajúci výške 3-5km podľa počasia. To viedlo v najmenej jednom prípade k odpadnutiu operátora a vyšetrovaniu, ktorého výsledkom bolo najprv obmedzenie režimov, a následne montáž obmedzovača.
A ešte jeden rozdiel: M-701 má len sedem komôr, kým VK-1 deväť - to sa ale na prvý pohľad nepozná vôbec.
http://www.leteckemotory.cz/motory/vk-1/
http://www.leteckemotory.cz/motory/m701/
Realita bola o hodne skromnejšia... Ako u skoro všetkých rozprávaní vojakov.
Vodič/strojník vejtrasku nezabrzdil podľa predpisu ručnou brzdou a prestúpil do kabíny nástavby. Keď vytočil prúdový motor do otáčok, auto sa pohlo, prešlo asi päť metrov a zastalo na plote autoparku. Pruser bol, že mali na útvare nejakú kontrolu a kontrolný chrúst to videl...
Inak na V3S zrejme v živote motor Mig-15 (Klimov VK-1 / RD-45) namontovaný nebol, nie to ešte pohyblivo. To by pri tahu dva a pol tony vejtrasku prehodilo a aj tatra by mala "problém".
VK-1 z Mig-15 je na fotke odmrazovania tučka Tu-134 na predošlej strane - namontovaný je na KRAZe, čož je vehikel trochu inej váhovej kategorie ako V3S...
Na všetkých "odmorovacích" vozidlách (V3S i Tatra 148) boli montované motory Motorlet M-701 (použité na L-29 Delfín). Vyzerajú (pre laika) na prvý pohľad rovnako, len M-701 je asi tak "tretinový" - ťah 8,73kN vs 26,47kN, hmotnosť 335kg vs 814kg, priemer 889mm vs 1258mm. Navyše odmorovacie vozidlá mali na motore M-701 namontovaný obmedzovač, takže sa na "plný ťah" ani vytočiť nedali - pri plnom ťahu bol efekt sania do motoru a ejekčný efekt tak silný, že z kabíny operátora odsávali vzduch a vytvárali tak postupne podtlak zodpovedajúci výške 3-5km podľa počasia. To viedlo v najmenej jednom prípade k odpadnutiu operátora a vyšetrovaniu, ktorého výsledkom bolo najprv obmedzenie režimov, a následne montáž obmedzovača.
A ešte jeden rozdiel: M-701 má len sedem komôr, kým VK-1 deväť - to sa ale na prvý pohľad nepozná vôbec.
http://www.leteckemotory.cz/motory/vk-1/
http://www.leteckemotory.cz/motory/m701/
Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Placatozemec nepoleti
Amaterska raketa ted nepoleti a tajemstvi podoby Zeme zustava neodhaleno : https://vtm.zive.cz/clanky/sileny-placa ... fault.aspx