Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Název mluví za vše

Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Příspěvekod Houba » 15 črc 2017, 23:43

V poslední době na kosmonautixu trávím více času ale postrádá nějaké zmínky o tom jaké sw vybavení mají jednotlivé družice nebo rakety. je mi zároveň jasné že bez kvalitního sw to nepůjde. A tak bych se rád zeptat.

Dávají společnosti k dispozici nějaké informace o používaných algoritmech, programovacích jazycích, způsobu vývoje a testování etc...? Rád bych si o těchto věcech něco zjistil a možná bych si (pro vylepšení svých znalostí) zkusil něco sepsat. Ale nevím odkud mám začít.

Je mi jasné že přes google bych se k něčemu dostal, ale říkal jsem si že už někdo podobné informace hledal a možná by byl ochotný se podělit o nabyté zkušenosti abych nemusel vynalézat kolo.

A pro začátek jsem hodím rovnou jeden odkaz na data collector pro skCube sepsaný v javascriptu, který jsem našel na githubu.

Budu rád za jakékoliv nasměrování.
Houba
Vesmírný nováček
Vesmírný nováček
 
Příspěvky: 4
Registrován: 15 črc 2017, 23:09

Re: Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Příspěvekod jregent » 16 črc 2017, 08:44

Je to problematika široká, chce to víc hlav :)
Dík že jsi otevřel toto vlákno.

realtime operační systém
Základem je vždy realtime operační systém. Často je zmiňován wxWorks
https://en.wikipedia.org/wiki/VxWorks
Beží na marsovském Curiosity a bude i na příštím vozítku.

Zmiňují tam ještě i SpaceX, ale tam je to složitější. Asi i y důvodu ztráty knowhow hodně rozmlžené a informace nejsou čerstvé.

Dragon1
Ve factsheetu je zminěn wxWorks http://www.spacex.com/sites/spacex/files/pdf/DragonLabFactSheet.pdf
Ale byl stáhnut i z listu autorů wxWorks, i dle diskuse na https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=32244.40
Podle diskuse na stackexchange, což je vysloveně programátorské forum, přešli na Linux
"Dragon and Falcon 9 use a version of Linux."
https://space.stackexchange.com/questions/9243/what-computer-and-software-is-used-by-the-falcon-9


Dragon2
Ty velké obrazovky v Dragonu2 poběží asi na: "They use Chromium and JavaScript for the Dragon 2 flight interface."


SW pro řízení letu a interní systémy
u SpaceX používají dle stackexchange LabVIEW jako základ
" We primarily code in LabVIEW. We develop the GUIs used in Mission and Launch control, for engineers and operators to monitor vehicle telemetry and command the rocket, spacecraft, and pad support equipment"

Martin Dvořák píše "LabVIEW FPGA/RT + Python + C#" https://www.slideshare.net/ultradvorka/doom-in-spacex

na Redditu
"We leverage C#/MVC4/EF/SQL; Javascript/Knockout/Handlebars/LESS/etc and a super sexy REST API."
https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/1853ap/we_are_spacex_software_engineers_we_launch/


Falcon9 landing software
tohle je ohromně zajímavé téma, jen v rychlosti
"At SpaceX, Blackmore and his team have updated the landing algorithms (PDF, p. 15), using software developed by Stanford computer scientists “to generate customized flight code, which enables very high speed onboard convex optimization.”"
http://web.mit.edu/larsb/www/nae_bridge_2016.pdf
https://cvxgen.com/docs/index.html


Snad jako pár hintů to takto narychlo pomůže :o
jregent
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 235
Registrován: 13 čer 2014, 16:48
Bydliště: Bystřice pH

Re: Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Příspěvekod Pospíšil » 16 črc 2017, 09:19

Přidám svou trošku do mlýna, i když je to víc než dva roky staré (můj příspěvek na kosmo.cz z 03/2015).
Dnes už možná bude leccos jinak, ale pro ilustraci se to myslím hodí.


Jinnah Hosein, víceprezident SpX pro vývoj SW tento týden vystoupil na GDC 2015 (Game Developers Conference) s příspěvkem "Engineer the future" s několika zajímavými informacemi.
(info bylo psáno specifickým jazykem jedním z návštěvníků GDC, tak možná můj překlad nebude všude zcela přesný)

- SpaceX má kanceláře v Washingtonu D.C., Virginii a Hawthorne. Otevírají nové v Seattlu a také v bay area (San Francisko) pro ty co nebudou v LA nebo Seattlu.
- Falcon 9 má tři řetězce letových počítačů na prvním stupni a tři na druhém. Falcon Heavy bude mít 12 řetězců, na kterých poběží dvě instance Linuxu a letový SW, jeden na každém jádru dvoujádrových procesorů.
- Každý řetězec řídicích počítačů posílá příkazy aktuátorům a kontrolerům. Každý kontroler určité součásti nosiče musí rozhodovat, který ze tří řetězců je nejvíce hodnověrný a vykoná příkaz jen z tohoto zdroje. Pokud dojde k desynchronu všech tří řetězců, kontroler se musí rozhodnout který z nich byl v minuulosti nejpřesnější a následuje jeho příkazy.
- SpaceX pracuje v Linuxu. Linux dovoluje běh letového SW na letových kontrolerech od Intelu a hardwarových kontrolerech na bázi Power PC.
Tato architektura dovoluje na jediné pracovní stanici simulovat každý kontroler a procesor. Dovoluje to automatické testování vcelku.
Cílem je validace kontroly letového kódu během jediného dne.
- Tým pro letový SW je téměř hotový se SW pro přistání. Přesunují se na Dragon 2. Cílem je mít Dragon 2 kompletně řízený dotykově. Softwarové snižování rizik a pozemní řízení bude řešit všechny možné problémy. Pokud snižování rizik Dragona selže a Dragon ani nebude schopen komunikovat s pozemním řízením letu, posádka už na tom bude asi hodně špatně.
- Automat na kafe je 6 metrů od výrobní linky motorů Merlin
- SpaceX by chtěla letos provést více než 16 startů
- Doba mezi starty je momentálně plánovaná na 2 týdny. Doufají, že se dostanou až na 1 týden.
- Motorické přistání Dragonu 2 není v požadavcích kontraktu (CCtCap). Považují ho za nácvik technik pro let a přistání na Marsu.
- Tradiční zaměstnanci z aerokosmického průmyslu jsou šokovaní jak rychle SpX postupuje vpřed. Klasičtí počítačoví inženýři nemají zkušenosti s managementem využívání paměti. Herní vývojáři mají schopnosti a bohaté zkušenosti využíváním a optimalizací paměťových zdrojů.
- Obecně se dá říct, že současní mladí vývojáři online muliplayerových her mají tu správnou "kulturu", kterou SpX potřebuje a vyhledává. Herní vývojáři musí optimalizovat hry pro vysoký výkon v reálném nebo skoro reálném čase, musí připravit SW, aby byl schopen optimálně využít dané zdroje co nejlépe je to možné a musí vyvíjet zatraceně rychle.
- Programátoři z tradičního aerokosmického průmyslu nemají to správné myšlení a návyky, aby se jim rychlý vývoj SW ve SpaceX mohl zalíbit. Tradiční SW inženýři jsou také navyklí psát kódy s hojností paměti a HW výkonu k dispozici.
- SpaceX používá HP pracovní stanice a kvůli obavě z čínské špionáže projde každý nový workstation rozebráním na subkomponenty a kontrolou na spyware.
Produkce HP pro USA totiž běží v Číně. :)
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5490
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Příspěvekod Houba » 16 črc 2017, 09:46

Oběma vám děkuji, tyto informace mě na chvilku zabaví. Linux u SpaceX pro mě není až tokové překvapení ale javascript v Dragonu 2 je pro mě šok. Jdu podrobněji prozkoumat zmíněné odkazy.
Houba
Vesmírný nováček
Vesmírný nováček
 
Příspěvky: 4
Registrován: 15 črc 2017, 23:09

Re: Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Příspěvekod jregent » 16 črc 2017, 10:17

Houba píše:javascript v Dragonu 2 je pro mě šok.

pro me také ;)
Na "jen" GUI layer by JavaScript mohl stačit. Viz UI mobilů-
GUI asi nebude mít mnoho kombinací testovacích případů a půjde obejít, pokud selže..
Vrstvy pod GUI budou jistě festovnější.
jregent
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 235
Registrován: 13 čer 2014, 16:48
Bydliště: Bystřice pH

Re: Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Příspěvekod Dugi » 16 črc 2017, 10:18

Vítám tě na našem fóru a doufám, že se Ti tu bude líbit i nadále. ;)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 22850
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Příspěvekod Houba » 16 črc 2017, 11:53

jregent píše:Na "jen" GUI layer by JavaScript mohl stačit. Viz UI mobilů-
GUI asi nebude mít mnoho kombinací testovacích případů a půjde obejít, pokud selže..
Vrstvy pod GUI budou jistě festovnější.


Prvotní šok vystřídalo pochopení. Jedno vykreslovací jádro + jeden JS engine. Takže testování lze zjednodušit. Flight interface navíc bude asi jen zobrazení dat a zobrazovat real-time data umí JS celkem dobře. Testovatelný už je také dobře. Pokud je vše důležité mimo tento jazyk tak jeho nasazení pro účel začínám chápat.

Dugi píše:Vítám tě na našem fóru a doufám, že se Ti tu bude líbit i nadále. ;)

Taky doufám. Zatím je to tady pro mě nejlepší místo kde se zeptat.
Houba
Vesmírný nováček
Vesmírný nováček
 
Příspěvky: 4
Registrován: 15 črc 2017, 23:09

Re: Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Příspěvekod Agamemnon » 16 črc 2017, 12:35

Houba píše:Pokud je vše důležité mimo tento jazyk tak jeho nasazení pro účel začínám chápat.


nikto súdny by nenapísal dôležité veci v JS :D
Naposledy upravil Agamemnon dne 16 črc 2017, 14:03, celkově upraveno 1
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
Agamemnon
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1145
Registrován: 10 čer 2013, 18:20
Bydliště: Nemecko

Re: Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Příspěvekod Pospíšil » 16 črc 2017, 12:39

Pokud tě zajímají lokální týmy, tak např. Esc Aerospace dělá sw pro kosmické aplikace
http://www.esc-aerospace.com/?page_id=460
http://www.esc-aerospace.com/wp-content ... IONICS.pdf
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5490
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Jaký sw se používá na družicích/raketách?

Příspěvekod jregent » 16 črc 2017, 12:57

Agamemnon píše:
Houba píše:
jregent píše: Pokud je vše důležité mimo tento jazyk tak jeho nasazení pro účel začínám chápat.


nikto súdny by nenapísal dôležité veci v JS :D


Pripsal jsi mi cizi citat, to "jregent píše:" tam nepatri 8-)

Ano naprosto souhlas soudny by to nepsal v JS,
Doufam ze jde jen o spekulace ze stackexchange, ale protoze tam ta veta o Chromiu a JS byla, ocitoval jsem ji
S JS hrozi ze se to bude chovat jako UI v prazskych autobusech :-D a to jiste nikdo nepripusti
jregent
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 235
Registrován: 13 čer 2014, 16:48
Bydliště: Bystřice pH

Další

Zpět na Volná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník