Ekonomické aspekty letů do vesmíru

Název mluví za vše

Re: Ekonomické aspekty letů do vesmíru

Příspěvekod rhronza » 18 bře 2015, 17:54

Edemski píše:Z uvedeného je také zřejmé že za cenu startu jednoho raketoplánu (1.018 Milionů USD) by vyletělo více než 7 Dragonů

No, když si vezmeš nosnost raketoplánu + posádka, tak to vyjde na 6xDragon + Dragon2 ;-) Takže "vylejnalej"... BTW u SpaceX nezapočítáváš roční náklady?!?


(1) Již jsem zmiňoval že raketoplán má vyšší nosnost a dopravoval i osoby. Na druhou stranu často letěl se "vzduch/oprázdnem" v nákladovém prostoru :)

(2) Nostností se neplatí. Platí se penězi ;)

(3) Neznám přesné podmínky smlouvy mezi NASA a SpaceX. Předpokládám však že roční náklady si SpaceX neúčtuje zvlášť a platí je ze své marže (tj. rozdílu mezi prodejní cenou 133 Milionu USD a svými výrobními náklady). Proto do ceny Falcon+Dragon nepočítám cenu za provoz. Pro NASA (státní peníze) jsou náklady jen smluvní cena za start Dragonu k ISS (tj. 133 Mil USD)

(4) Těch 7 Falcon+Dragon platí za předpokladu, že cena za Space Shuttle byla dle postupu A (viz můj 1.příspěvek). V případě že bychom akceptovali celkové výdaje na projekt Space Shuttle 200.000 Milionů USD - horní hranice při postupu B (viz 1.příspěvek), pak celkové naklady na 1 start Space Shuttle byly 1.481 Milionů USD. To by znamenalo, že za 1 start raketoplánu by bylo 1.481 / 133 = 11,1 tj. 11 startů Falcon + Dragon

(5) Pokud bychom počítali cenu letu SpaceX s lidskou posádkou 140 Milionu USD (7 x 20 Mil za letenku při 7 osobách), pak sestava [(Falcon+Dragon) + (Falcon+Dragon v2)] by stála NASA 133 + 140 = 273 Mil USD. Při průměrné ceně letu raketoplánu 1.018 Mil USD je to více než 3 starty zmíněné sestavy na 1 start raketoplnánu. Částka 199 Mil USD by zbyla na další let. Nevýhodou menších doprvních prostředků je, že omezená nosnost neumožňuje řešit dopravu hmotnějších dílů v kuse, ale jen po částech, které se musí na oběžné dráze smontovat. Výhodou je, že se lépe vytěžují (nevozí se šroubeček náklaďákem)...
Naposledy upravil rhronza dne 19 bře 2015, 09:52, celkově upraveno 4
„Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“ Albert Einstein.
Uživatelský avatar
rhronza
Zájemce o vesmír
Zájemce o vesmír
 
Příspěvky: 88
Registrován: 17 úno 2015, 10:07

Re: Ekonomické aspekty letů do vesmíru

Příspěvekod rhronza » 18 bře 2015, 18:41

Na idnes jsem našel článek (neuvádí infromační zdroj) http://technet.idnes.cz/spacex-falcon-v ... vesmir_mla
Pokud ho budeme brát vážně, pak cena 1.stupně je cca 35 až 40 Milionů USD. Cena paliva je POUZE ve stovkách tis. USD !! (řekněme 0,3 Mil USD). Není jasné kolik stojí 2.stupeň (včetně paliva) - řekněmě 10 mil USD (? - pokud má někdo kvalifikovanější názor sem s ním). Z uvedených informací je zřejmé:
(1) že marže nebude tak vysoká (apoň pro starty sond) a mohla by se pohybovat (61,2- (37,5 + 0,3 + 10)) / 61,2 = kolem 22% ( i to je slušné :-) ). U letů s lidskou osádkou bude vyšší.
(2) cena železa je opravdu velmi vysoká a reusable technologie významě sníží cenu na 1 kosmický let při zachování profitability kosmického dopravce
Upřímně řečeno, marži nevidím jako to hlavní. Když si kupuji počítač, rozhoduji se podle konečné ceny a nikoliv podle marže (protože ji ani nezmám). To podstatné bude, kolik si budou kosmické dopravní společnosti účtovat ;)
„Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“ Albert Einstein.
Uživatelský avatar
rhronza
Zájemce o vesmír
Zájemce o vesmír
 
Příspěvky: 88
Registrován: 17 úno 2015, 10:07

Předchozí

Zpět na Volná diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků