RLV

Sem aptří debata o všech projektech indické kosmické agentury
Uživatelský avatar
rebus
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 149
Reputace: 0
Bydliště: Dačice
Registrován: 25.7.2011 16:40
RLV

Příspěvek od rebus »

Indie plánuje bezpilotní raketoplán, který by horizontálně startoval i přistával. Ceny nákladu by měly klesnout až na 69 dolarů za 1 kg (!). Náklad by mohl být až 1 tunový a raketoplán by byl 100 krát použitelný.
Ovšem tohle je velké sci-fi, ale Indii fandím.

Velikostí by se to mělo rovnat stíhačce MIG-25.
Více zde:http://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_(spacecraft)
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: AVATAR

Příspěvek od Dugi »

Zajímavé to určitě je, ale jak jsi sám řekl - tohle patří do hodně vzdálené budoucnosti. Osobně tipuju nejdřív tak rok 2040, ale můžu se mýlit.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4837
Reputace: 47
Registrován: 2.4.2011 23:20
Re: AVATAR

Příspěvek od tomas »

Tohle je zajímavá koncepce. 1. stupeň jako letadlo a druhý vypadá na klasickou kosmickou loď s tepelným štítem z keramických destiček. Tím pádem nemusí řešit složitou ochranu křídel a dalších prvků.
Co ovšem budou muset řešit budou aerodynamické vlastnosti při vysokých rychlostech, aby nedopadli jako američané s HTV-2.
Ten náporový motor je taky zajímavý. Kromě vlastního provozu ještě musí vyseparovat kyslík a ten zkapalnit do nádrží pro poslední fázi letu. Jestli už tohle mají otestovaný, tak jsou fakt dobří.
Docela rozumně tam na wiki uvádějí, že jednostupňová varianta je prakticky vyloučena, dokud se nenajdou lepší materiály.
Jestli má mít raketoplán velikost jako mig-25, tak to bude dost malý. Rozměry Migu jsou asi 20x14x6 m a hmotnost natankovaného asi 36 t.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: AVATAR

Příspěvek od Dugi »

Pokud nebude první "okřídlený" stupeň dosahovat hypersonických rychlostí, pak by to nemuselo být až tak nereálné. O velkou rychlost by se měl postarat až druhý (raketový) stupeň.
Já osobně si myslím, že v náporových motorech (nejen u AVATARu) je velmi slibná budoucnost. Jen se musí vychytat hodně věcí. Pak, až se tahle technologie rozšíří, to ale bude paráda. 8-)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4837
Reputace: 47
Registrován: 2.4.2011 23:20
Re: AVATAR

Příspěvek od tomas »

Nejsem znalec v v oboru aerodynamiky, ale myslím si, že u HTV byl problém jednak v tom, že to byl jen kluzák, který neměl kromě manévrovacích motorků žádný vlastní pohon. Zřejmě nevěděli, do jaké míry mohou manévrovat, kluzák udělal prudší pohyb a obrovské síly již dokonaly dílo zkázy. Také se poměrně obtížně udržuje komunikace s něčím, co se pohybuje v oblaku plazmy.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: AVATAR

Příspěvek od Dugi »

Ani já nejsem v tomhle oboru kovaný, nicméně souhlasím s tím, že ovládat těleso pohybující se hypersonickou rychlostí POUZE vztlakovými klapkami je skoro sebevražda. Na korekce dráhy by měly být použity malé raketové motorky.
Komunikace je, jak jsi sám naznačil, kategorie sama pro sebe. Těleso musí být plně autonomní, aby mohlo samostatně reagovat na všechny problémy.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Samo1995
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1425
Reputace: 5
Registrován: 12.10.2012 22:42
Re: AVATAR

Příspěvek od Samo1995 »


Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: AVATAR

Příspěvek od Amper »

tomas píše:Také se poměrně obtížně udržuje komunikace s něčím, co se pohybuje v oblaku plazmy.
Pokud se nepletu tak s kluzakem se komunikovat da - diky aerodynamice je plazma odklanena a na horni strane kluzaku je prostor ktery plazmou neni obklopen takze muze byt spojen s TDRS druzici. Americke raketoplany to pouzivali ale nevim zda neni treba mit vztlakove teleso urcite velikosti aby stin stacil. Napr. tvar predchozich lodi (standardni kapsle) toto neumoznoval.

Ohledne ovladani - ovladani pomoci klapek ma hlavne nevyhodu v potrebe minimalni hustoty vzduchu. Pokud se teleso pohybuje hypersonicky tak to bude (s nejvetsi pravdepodobnosti) nekde v hornich castech atmosfery. A tam jsou potreba trysky ( i X-15 je mel)

V nizsich vyskach by aerodynamicky ohrev zlikvidoval to teleso vyrazne rychleji nez aerodynamicke sily. Staci se podivat na ohrev BlackBirdu pri mach 3 a nebo na to jak melo X-43 nabrousenou predni hranu
jregent
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 277
Reputace: 18
Bydliště: Bystřice pH
Registrován: 13.6.2014 16:48
Re: AVATAR

Příspěvek od jregent »

jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: AVATAR

Příspěvek od jakubh »

Amper píše:Pokud se nepletu tak s kluzakem se komunikovat da - diky aerodynamice je plazma odklanena a na horni strane kluzaku je prostor ktery plazmou neni obklopen takze muze byt spojen s TDRS druzici. Americke raketoplany to pouzivali ale nevim zda neni treba mit vztlakove teleso urcite velikosti aby stin stacil. Napr. tvar predchozich lodi (standardni kapsle) toto neumoznoval.
Nevyřešil by to laserový spoj? Možná si to vybavuju z astrofyziky špatně, ale není plazma pro viditelné světlo naopak průhlednější než neutrální plyn?

Jinak ten koncept vypadá zajímavě, ale osobně bych zkusil jít spíš do skylonoidního stroje s ne-SABRE motory (zaujala mě možnost zkombinovat náporový motor (nebo ducted rocket?) s trojpalivovým kyslíko-vodíko-metanovým pulzně detonačním motorem, který by snad mohl mít větší výkon než SABRE při nižší složitosti, poruchovosti, hmotnosti, i ceně).

Odpovědět

Zpět na „Indická kosmická agentura - ISRO“