Reaction Engines Limited
Napsal: 9.12.2011 23:35
Za projektem s názvem Skylon stojí britská firma Reaction Engines Limited. Jedná se o několikanásobně použitelný letoun, který vychází z původního projektu HOTOL (Horizontal Take-off and Landing - vodorovný start a přistání).
Tento nepilotovaný letoun má být schopen dosáhnout oběžné dráhy bez jakýchkoliv přídavných motorů - jedná se tedy o jednostupňovou raketu, což je v dosavadní historii kosmonautiky značně novátorský přístup.
Alfou a omegou celého projektu je fakt, že raketoplán/letadlo ponese jen velmi malé nádrže s kyslíkem. Většinu prostoru zaberou zásobníky vodíku.
O pohon se má totiž postarat dvojice novátorských motorů SABRE, které pracují na náporové technologii a kyslík čerpají z okolní atmosféry. Nádrže s kyslíkem poslouží pro provoz nad atmosférou.
Jelikož všechny náporové motory pracují s velkými tlaky a teplotami, je nutné vybavit motor speciálním blokem, kterému se říká precooler. Jeho úkolem je chladit plyny, aby nepoškodily stěny motoru. Právě v této době se precooler testuje. Na jeho vývoj už firma dostala 350 milionů dolarů. Celkový vývoj Skylonu má stát odhadem asi 12 miliard dolarů.
Až bude jednou (doufejme) Skylon existovat, má být 83,3 metru dlouhý s rozpětím křídel 25,4 metru. Nenatankovaný stroj má vážit 53 tun, s palivem pak 345 tun. Na oběžnou dráhu ve výšce 300 km (ISS) má vynést patnáctitunový náklad (klobouk dolů). Pro oběžnou dráhu ve výšce 800 km, se pak počítá s nosností 11 tun (taky super).
Zatím bohužel neznáme termín, kdy by mohly začít ostré testy všech systémů, ale jelikož se jedná o novátorský projekt, který jde novou, nevyšlapanou cestou, bude mu to určitě trvat několik let.
Tento nepilotovaný letoun má být schopen dosáhnout oběžné dráhy bez jakýchkoliv přídavných motorů - jedná se tedy o jednostupňovou raketu, což je v dosavadní historii kosmonautiky značně novátorský přístup.
Alfou a omegou celého projektu je fakt, že raketoplán/letadlo ponese jen velmi malé nádrže s kyslíkem. Většinu prostoru zaberou zásobníky vodíku.
O pohon se má totiž postarat dvojice novátorských motorů SABRE, které pracují na náporové technologii a kyslík čerpají z okolní atmosféry. Nádrže s kyslíkem poslouží pro provoz nad atmosférou.
Jelikož všechny náporové motory pracují s velkými tlaky a teplotami, je nutné vybavit motor speciálním blokem, kterému se říká precooler. Jeho úkolem je chladit plyny, aby nepoškodily stěny motoru. Právě v této době se precooler testuje. Na jeho vývoj už firma dostala 350 milionů dolarů. Celkový vývoj Skylonu má stát odhadem asi 12 miliard dolarů.
Až bude jednou (doufejme) Skylon existovat, má být 83,3 metru dlouhý s rozpětím křídel 25,4 metru. Nenatankovaný stroj má vážit 53 tun, s palivem pak 345 tun. Na oběžnou dráhu ve výšce 300 km (ISS) má vynést patnáctitunový náklad (klobouk dolů). Pro oběžnou dráhu ve výšce 800 km, se pak počítá s nosností 11 tun (taky super).
Zatím bohužel neznáme termín, kdy by mohly začít ostré testy všech systémů, ale jelikož se jedná o novátorský projekt, který jde novou, nevyšlapanou cestou, bude mu to určitě trvat několik let.