Stránka 1 z 18

Reaction Engines Limited

Napsal: 9.12.2011 23:35
od Dugi
Za projektem s názvem Skylon stojí britská firma Reaction Engines Limited. Jedná se o několikanásobně použitelný letoun, který vychází z původního projektu HOTOL (Horizontal Take-off and Landing - vodorovný start a přistání).



Tento nepilotovaný letoun má být schopen dosáhnout oběžné dráhy bez jakýchkoliv přídavných motorů - jedná se tedy o jednostupňovou raketu, což je v dosavadní historii kosmonautiky značně novátorský přístup.



Alfou a omegou celého projektu je fakt, že raketoplán/letadlo ponese jen velmi malé nádrže s kyslíkem. Většinu prostoru zaberou zásobníky vodíku.



O pohon se má totiž postarat dvojice novátorských motorů SABRE, které pracují na náporové technologii a kyslík čerpají z okolní atmosféry. Nádrže s kyslíkem poslouží pro provoz nad atmosférou.




Jelikož všechny náporové motory pracují s velkými tlaky a teplotami, je nutné vybavit motor speciálním blokem, kterému se říká precooler. Jeho úkolem je chladit plyny, aby nepoškodily stěny motoru. Právě v této době se precooler testuje. Na jeho vývoj už firma dostala 350 milionů dolarů. Celkový vývoj Skylonu má stát odhadem asi 12 miliard dolarů.



Až bude jednou (doufejme) Skylon existovat, má být 83,3 metru dlouhý s rozpětím křídel 25,4 metru. Nenatankovaný stroj má vážit 53 tun, s palivem pak 345 tun. Na oběžnou dráhu ve výšce 300 km (ISS) má vynést patnáctitunový náklad (klobouk dolů). Pro oběžnou dráhu ve výšce 800 km, se pak počítá s nosností 11 tun (taky super).



Zatím bohužel neznáme termín, kdy by mohly začít ostré testy všech systémů, ale jelikož se jedná o novátorský projekt, který jde novou, nevyšlapanou cestou, bude mu to určitě trvat několik let.

Re: Skylon

Napsal: 10.12.2011 2:39
od tomas
Skvělý článek o Skylonu. Jsem rád, že projekt už opustil "rýsovací prkna". Věřím, že motory Sabre by mohly dokázat dostat raketoplán až nad zemskou atmosféru a udělit mu 1.kosmickou rychlost. Akorát jsem nikde nenašel informace o jeho způsobu tepelné ochrany při vstupu do atmosféry. Tahle "drobnost" zlomila vaz i STS a učinila z něj ekonomický propadák.

Re: Skylon

Napsal: 10.12.2011 10:20
od Dugi
Podle toho, co se píše na wikipedii by měly kůži Skylonu chránit keramické kompozity. Víc informací zatím není k dispozici.
Ještě jsem zapomněl dodat, že jeden Skylon by měl vydržet 200 letů do vesmíru a snížit cenu za vynesení 1 kg ze současných 15 000 liber na 650! Poletová inspekce by měla být velmi krátká - dva dny po přistání by měl být Skylon připraven k dalšímu letu! Otázkou je, zda bude taková frekvence potřeba a zda se to nějak neprojeví na cenách - viz STS.

Re: Skylon

Napsal: 10.12.2011 13:29
od mv100
Se Skylonem se počítalo již dříve, navíc pod taktovkou NASA - viz. http://www.ufo.cz/aurora/1105a.htm. V článku se píše, že s nasazením se počítá od začátku roku 2002...

Re: Skylon

Napsal: 30.4.2012 13:01
od tomas
Britská firma Reaction Engines Ltd oznámila, že právě probíhají "kritické" testy části motoru, která používá atmosférický kyslík.

Konkrétně inženýři řeší chlazení vzduchu, který při rychlostech přesahujících 5 Mach, může mít teplotu přes 1000°C. Takto horký vzduch není možné přímo pustit do motoru. Je ho třeba ochladit na teplotu -140°C, k čemuž má sloužit předřadná chladící jednotka (pre-cooler). Ta pro takto obrovské a rychlé změny teploty vzduchu využívá cirkulaci vysokotlakého hélia. Kromě snížení teploty je také nutné udělat přívody vnějšího vzduchu tak, aby se do motoru dostával pod dostatečným tlakem., čímž se nemusí tahat s sebou těžké kompresory.

Výsledky testů naznačují, že pre-cooler funguje správně.

Další na řadě tak bude mírná provozní zkouška celého motoru Sabre, kdy se zřejmě ještě nepojede na plný výkon. Hlavně se bude testovat správný vtok vzuchu do motoru.

Společnost Reaction Engines Ltd se také chlubí, že má již 85% soukromých zdrojů, které musí společnost mít zajištěné, aby od Británie dostala dotaci na další vývoj. Výsledky svojí dosavadní práce jakož i budoucí vize chce prezentovat na Farnborough International Air Show konané letos v červenci.
Obrázek
Skylon bude nejen raketoplánem, který by mohl zásadním způsobem zlevnit cesty do vesmíru, ale také nadzvukovým letadlem, které doletí do 4 hodin na jakékoliv místo na Zemi. Ve verzi nadzvukového letadla by se měl Skylon pohybovat ve stratosféře ve výšce do 30 km.
zdroj:redorbit.com

Re: Skylon

Napsal: 30.4.2012 13:13
od Dugi
Skylonu hrozně fandím je to asi nejpokrokovější momentálně vyvíjený stroj. Je na ně, tolik technologických novinek, že se až tají dech. A pre-cooler to je alfa a omega celého projektu. Ještě před několika lety se říkalo, že technicky není možné něco takového vyrobit. Moc proto držím palce tomuhle smělému projektu.

Re: Skylon

Napsal: 11.7.2012 18:51
od Dugi
A jsou tu slibované informace o aktuálním vývoji Skylonu.
Klíčová složka motoru Sabre - precooler podle zveřejněných zpráv pracuje správně - tok vzduchu přes něj je stabilní a nevytváří nežádoucí vibrace.
Testy se už dostaly na teploty pod nulou a celý sytém byl kompletně stabilní (tato fáze trvala 6 minut). V současné době testy neprobíhají - firma vylepšuje zkušební zařízení. Díky tomu by mělo být možné ještě více snížit teplotu. Tato fáze by mohla skončit ještě letos.

Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Agamemnon

Re: Skylon

Napsal: 11.7.2012 19:08
od chobolatom
To je hodně zajímavý projekt. To, že Skylon by měl být připraven po dvou dnech na další let mi příjde jako z něaké sci-fi knížky. Hned na začátku vývoje raketoplánů se také počítalo, že po přistání se tam jen "zamete" a bude se moct letět dál. Je to velice ambiciózní projekt a držím mu palce. :)

Re: Skylon

Napsal: 11.7.2012 21:02
od KitFisto
Paráda.Tak tenhle příspěvěk určite aktualizovat. :palec nahoru:

Re: Skylon

Napsal: 8.10.2012 12:12
od KitFisto
Model Skylonu a rozhovor s Timem Hayterem CEO Reaction Engines. Pokud jsem slyšel správně, tak v rozhovoru řekne, že bude možné i "human cargo" na ISS. Pokud vše půjde správně, Skylon by mohl být hotov v roce 2022 a jeden stroj by měl být schopen podniknout 200 letů.
http://audioboo.fm/boos/992221-reaction ... 12#t=3m43s
Obrázek