Skylon

Sem patří debata o všech projektech, které přináší soukromý sektor.

Re: Skylon

Příspěvekod Agamemnon » 08 lis 2015, 14:00

@vombat - thx, super :)

JosVerstapen píše:Dle mého názoru pokud reálné zkoušky funkčnosti pre-cooleru budou úspěšné, Skylon bude zkonstruován velmi brzo, už je do toho finančne zainteresovaná ESA, vláda GB a taky armáda.


testy precooleru už skončili, a boli úspešné... niekedy minulý rok to bolo, ak si spomínam...
teraz by postupne mali testovať motor
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
Agamemnon
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1143
Registrován: 10 čer 2013, 18:20
Bydliště: Nemecko

Re: Skylon

Příspěvekod vombat » 08 lis 2015, 14:45

Myslím že druhou nejvyšší prioritou bude spíše tepelný štít (Využitelný samostatně například jako vysoce manévrovatelné hlavice balistických raket). Jde o velmi náročný projekt se dvěma klíčovými technologiemi motor a tepelný štít. Naštěstí i při dotažení jen jedné z nich je možné vytvořit noví nosič. V případě selhání vývoje motoru. Se může znovu spustit verze startující z nosného letounu. Při selhání tepelného štítu. Může být zkonstruován Skylon jako první stupeň a fungovat jako prostředky vyvíjené v rámci projektu XS-1 Experiment spaceplane agentury DARPA.

I v případě dotažení obou technologií je stále možná verze startu z nosného letounu. Předpokládaná životnost Skylonu je 200 letů. V případě jeho „nízké životnosti“ např 10 letů by start z nosného letounu. Prodloužil životnost Skylonu na více letů. Raketoplány měli životnost 100 letů. Také ovšem záleží na velikosti namáhání. To bude v nižších vrstvách atmosféry vyšší než ve vyšších. V případě 200 startů bude nosný letoun opravdu jen zbytečná komplikace. Vzhledem k tomu že se motoru celkem daří ale štítem se moc nechlubí. Budou komplikace spíš u něj(Nebo už běží výroba nových balistických hlavic… To asi ne! Nevíte něco o pokrocích technologie štítu?). Ostatně nešel by u menší kompaktnější verze použít nafukovací tepelný štít vyvíjený NASA?

PS: Slibuju že už nosným letounem nikoho otravovat nebudu ani kdyby nosné letouny pršely! ;)
Uživatelský avatar
vombat
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 188
Registrován: 03 zář 2015, 17:29

Re: Skylon

Příspěvekod Samo » 08 lis 2015, 15:03

Tepelnému štítu z keramického kompozitu verím ale len čisto teoreticky nešiel by použiť aj nejaký vhodný aerogél ?
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 840
Registrován: 29 srp 2015, 22:52

Re: Skylon

Příspěvekod JosVerstapen » 08 lis 2015, 21:56

Agamemnon píše:@vombat - thx, super :)

JosVerstapen píše:Dle mého názoru pokud reálné zkoušky funkčnosti pre-cooleru budou úspěšné, Skylon bude zkonstruován velmi brzo, už je do toho finančne zainteresovaná ESA, vláda GB a taky armáda.


testy precooleru už skončili, a boli úspešné... niekedy minulý rok to bolo, ak si spomínam...
teraz by postupne mali testovať motor


Možná jsem se jenom nepřesně vyjádřil, pochopitelně 1.fáze projektu je za námi a to bylo zjištění, zda-li bude technologie vůbec fungovat.
Tzn. pre-cooler byl v 1.fázi testován více-méně ale v laboratorních podmínkách (kdy se prověří funkčnost projektu)...proto jsem psal reálné!Ale jako fáze 2.
2.fáze projektu je sestavení motoru saber a testování reálných situací - teploty,tlaky atd.. viz. jejich stránky, nebo příspěvek: od JosVerstapen » 23 črc 2015, 11:54

Takže teď teprve jsou ve fázi nejdůležitějších a nějtěžších zkoušek.
Nezbývá než držet palce a sledovat jejich vývoj.
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 186
Registrován: 12 zář 2012, 15:40
Bydliště: Uherské Hradiště

Re: Skylon

Příspěvekod vombat » 09 lis 2015, 12:47

Díky že sem dáváte informace z jejich stránek. :) Neumím anglicky. No a překladače...Takže kostky jsou vrženy.Tak já otvírám hubu a držím palce. :palec nahoru: :slint:
Uživatelský avatar
vombat
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 188
Registrován: 03 zář 2015, 17:29

Re: Skylon

Příspěvekod Amper » 09 lis 2015, 17:00

Samo píše:Tepelnému štítu z keramického kompozitu verím ale len čisto teoreticky nešiel by použiť aj nejaký vhodný aerogél ?


Myslim ze aerogel ma dost zvlastni mechanicke vlastnosti. Napr.standardni aerogel bez specialniho osetreni se rozpousti ve vode. Samozrejme ze existuji ruzne modifikace ale ty uz nemaji tak zazracne vlastnosti jako cisty aerogel.
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1471
Registrován: 20 črc 2012, 12:53
Bydliště: Plzeň

Re: Skylon

Příspěvekod Malky » 09 lis 2015, 20:02

Osobně si myslím, že jedním z důvodů proč neuvažují o startu z nosného letounu je skutečnost, že běžné letadlo má naprosto směšné maximální hodnoty - dosah a rychlost - z hlediska cesty na nízkou dráhu. Třeba takový SR71 má maximální rychlost tři machy, což je asi jedna desetina orbitální rychlosti, to už není úplně zanedbatelné číslo, ale je to nerealistický cíl pro obří nákladní letoun s několika set tunovou ksomickou raketou v podvěsu. Podobné je to s výškou, jestli by to dokázali vytáhnout do patnácti kilometrů tak super, ale nic to neznamená. Zpravidla se pro start z letadla uvádí jiné výhody, jako je rychlé rendezvous nebo možnost letět na libovolnou dráhu. Jediné, co podle mě trochu dává smysl, je ušetření za opotřebení motoru, ale pokud by pár minut (nanejvýš) chodu motoru mělo takovou hodnotu, aby se vyplatilo vyíjet, stavět a provozovat obří letadlo, pak asi nemá smysl Skylon vůbec vyvíjet :)
Jinak jak asi víte, indická ISRO pracuje na projektu Avatar, který je hodně podobný Skylonu, jen je to dvou stupňový nosič, kde první stupeň je něco hodně podobného Skylonu, a druhý stupeň je klasická raketa. To mi osobně dává mnohem větší smysl. Uvidíme, doufám, že se podaří oba projekty a ukáže se, který dává větší ekonomický smysl :)
Pokud jde o tepelný štít, nemělo by být potřeba nějakých revolučních technologií. Od dob shuttlu jsme ušli velký kus.
"Lidé obvykle věří, že uspokojivá budoucnost vyžaduje návrat k idealizované minulosti, k minulosti, jaká ve skutečnosti nikdy neexistovala."
Frank Herbert - Božský Imperátor Duny
Malky
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 288
Registrován: 28 bře 2014, 22:26

Re: Skylon

Příspěvekod Samo » 09 lis 2015, 20:29

Aereogél som spomenul kvôli tonu že nevedie skoro vôbec teplo a je hrozne ľahký narozdiel od sklenej vaty alebo PU peny ale hlavne mi šlo o to že pri tak veľkej ploche povrchu Skylonu (ak som počítal správne tak by to mohlo byť aj 1000 m2) tak by každý ľahší materiál bol len veľké plus :andílek:
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 840
Registrován: 29 srp 2015, 22:52

Re: Skylon

Příspěvekod vombat » 15 lis 2015, 17:00

Omlouvám se dal jsem si smrták kávy :o :o :o a příspěvek který měl být přiznáním mého omylu týkajícího se nosného letounu pro Skylon se po megakávě a shlédnutí videoklipu rozrostl do grafomanského cvičení. Když tak ho samozřejmě smažte!

Budoucnost minulosti
Sputnik a Gagarin zahájily éru dobývání vesmíru. Gagarin se dívá z oběžné dráhy a potvrzuje že je země kulatá a lidé mohou zkoumat vesmír. 8 let na to pronese po přistání na měsíci Neil Armstrong hlášku: Je to malý krok pro člověka, ale obrovský skok pro lidstvo. Základny na Měsíci a Marsu vybudované coby dup jsou brány jako samozřejmost. Stanley Kubrick natáčí film Vesmírná odysea 2001 kdy v onom roce míří pilotovaná výprava k Jupiteru a cislunární prostor je celkem slušně osídlen. Film je brán jako věcná a střízlivá předpověd budoucnosti. Co z toho máme dnes? V roce 2015?... vídeňský valčík… Johann Strauss mladší (Na krásném modrém Dunaji)

Současnost
Kde jsou planetolety, lunární základny, lunární vozidla? Nejsou? Ne ne jsou! Vše máme! Bohužel na zemi… Nedávno jsem četl zprávu že v Americe na dvorku nějaký kosmofanda našel lunární vozidlo první generace. Bylo dáno do šrotu ale někdo si ho prostě nechal. No restaurovat jako každého jiného veterána a hurá balit buchty! Jsou už samozřejmě moderní modely lunárních aut. Těch bylo od prvního modelu v šedesátých letech vyvinuto spousta. Nejnovější luxusní lunární fáro se dokonce účastnilo inaugurace amerického prezidenta. Kolikátou generaci lunárních aut vlastně máme? Technologie pro planetolety se neustále zlepšuje. Technologie nejnovějších planetoletů je stejně vzdálena jejím začátkům jako je to u lunárních aut. Základny na marsu a měsíci nejsou pro pojištovací agenty zajímavé. Tedy nebyli by kdyby všechna ta kosmická technika netvrdla celou dobu na zemi…

Start
Raketa stojící na startovací rampě. Odvážně míří k obloze. Obslužný personál provádí poslední úkony před startem. V řídícím středisku vládne absolutní soustředění. Odpočítávání posledních sekund před startem. Napětí se dá krájet. T 0 START Raketa se zahalí do plamenů z nichž se vynoří v nahé kráse splněného snu o létání. Míří stále výš. Myšlenky sny a práce bezpočtu lidí zhmotněná v realitu nabírá výšku! Je to pokus o dobytí vesmíru? Bohužel ne…Země která raketu vypustila má jiné starosti. Je ve válce. Přesila nepřátel se na ni valí ze všech stran. Správný čas myslet na obranu. Největší nebezpečí ze západu představují svazy bombardérů. Ty deptají a ochromují válečný průmysl. Než tedy dobude vesmír splní raketa svou vojenskou povinnost v atmosféře. Jedna raketa uzpůsobená a vybavená speciální hlavicí dokáže zdecimovat celý bombardovací svaz! Průmysl se bude moci nadechnout k rekordnímu úsilí. Na obloze ale není po bombardovacím svazu ani památky…Raketa mění směr a míří k zemi. Pokusí se snad přistát? Na jejím trupu ale není ani stopa po výklopných vzpěrách. Navíc letí přídí napřed. Není to ale pád. Raketa míří přesně. O několik minut později dopadne do obytné čtvrti Londýna raketa V 2 a vyhasnou životy spousty lidí kteří nemají na válečné události prakticky vůbec žádný vliv. V řídícím středisku nadšeně tleskají!

Co máme
Technologie V 2 první velké rakety s chemickým pohonem a kapalnými pohonnými látkami se používá stále. Přes různé vyzkoušené pohonné hmoty je motor principiálně stejný. Prakticky tedy dodnes používáme starou fašistickou technologii! Raketa která jediná dnes létá s kosmonauty na ISS. Raketa Sojuz. Je donekonečna tuněná R 7! Ta která vynesla Sputnik i Gagarina! Je jí tedy už přes padesát let! Kdyby se stejně rozvíjel automobilový průmysl jezdili by v Americe šedesátých let na Woodstock lidi v mírně vylepšeném Fordu model T! V žádném technologickém odvětví není taková stagnace jako u technologie pro let na oběžnou dráhu. Proto byla upřímná očekávání ztvárněná ve filmu 2001 Vesmírná Odysea z našeho dnešního pohledu tak neuvěřitelně velkolepá. Nikdo si zkrátka ani v nejbujnější fantazii nedokázal představit, že zrovna u tak revolučního a romantického odvětví. Které přímo souvisí s základním instinktem života se šířit dál. Dojde k takovému technologickému zamrznutí a následné stagnaci.

Kam jsme to nejdál dotáhly
Raket již jsou vyrobeny tisíce! Většina z toho je uzpůsobena na padání z oblohy a zabíjení milionu lidí naráz v jednom oslnujícím záblesku. Cháron se připravuje že zruší převoznictví a postaví most mezi světem živých a mrtvých. Jsou ale ještě jiné rakety je jich méně ale sleduje je s napětím tolik lidí co sleduje rakety připravené jako Nemesis. V jejich hlavicích není masová smrt ale pečlivě opatrovaný život. Příslušníci jednoho nejmocnějšího národa už v nich poslaly do vesmíru první družici a prvního kosmonauta. Vedou nad dalším znepřáteleným nejmocnějším národem v kosmických závodech 2:0. Ten má ale nyní možnost vyrovnat jediným golem přes celé hřiště. Raketa stojí na startovací rampě. Odvážně míří k obloze. Obslužný personál provádí poslední úkony před startem. V řídícím středisku vládne absolutní soustředění. Odpočítávání posledních sekund před startem. Napětí se dá krájet. T 0 START Raketa se zahalí do plamenů z nichž se vynoří v nahé kráse splněného snu o létání. Míří stále výš. Myšlenky sny a práce bezpočtu lidí zhmotněná v realitu nabírá výšku! Je to pokus o dobytí vesmíru? Ano! Cílem je Měsíc. Hlavní konstruktér Wernher von Braun stejný který zkonstruoval V 2 snad nyní dokáže aby jeho raketa letěla tam kde splní sny mnoha lidí a posune hranici kam až se život může dostat. Všichni víme že to dokázal. Byl to malý krok pro člověka, ale obrovský skok pro lidstvo. V řídícím středisku nadšeně tleskají!

Technologická revoluce
Prusko-Rakouská válka 1866. Na pruské straně se objevuje revoluční technologie. Zadovka: puška nabíjená zezadu rychleji a pohodlněji. Oproti předovce stále zaostává v dostřelu a přesnosti. Její kadence je ale zdrcující. Prusko také kvůli nové zbrani zavádí novou strategii a taktické postupy. Revoluční technologie změní vše! Jsou příklady kdy stará technologie může fungovat dál vedle nové. Například pístový motor vedle proudového. Není už ale dominantní a už vůbec nemůže posunovat hranice možného! Revoluční technologie která změnila také taktiku a ekonomická převaha vedly k definitivnímu vítězství kulky nad bodákem. V pruském štábu nadšeně tleskají!

Technologická revoluce Projekt Skylon
Britská vláda dala projektu HOTOL zelenou v roce 1986 British Aerospace (BAe) a Rolls Royce dostaly dotaci dva miliony liber. Na začátku se počítalo že Hotol bude mít délku 63m, rozpětí 28m, průměr trupu 7m, Užitečné zatížení 7 tun na LEO. Počítalo se s klasickým druhým stupněm pro dosažení GEO. Start měl probíhat na obřím odhazovatelném podvozku. Přistání na klasickém tříbodovém. Hotol měl být bezpilotní . Jeho motory Rolls Royce RB545 měli používat do výšky 32km okysličovadlo z atmosféry. Další vývoj těchto motorů nyní pokračuje pod názvem Sabre.

Už tehdy se počítalo s využitelností technologií pro dopravní letadla atd ostatně přistávat měl Hotol na letištích které používal Concorde. V roce 1988 ovšem nová konzervativní vláda projekt zastavuje. Důvodem jsou problémy při vývoji revolučního motoru Rolls Royce RB545. Ani nový tepelný štít není bez problémů.
Zachránit Hotol se rozhodl konstruktér British Aerospace Dr. Robert Parkinson. Ten požádal o spolupráci rusko. Problémy s vývojem revolučního motoru se měli obejít použitím ruského motoru RD-0120. Tento motor byl zkonstruován pro raketu Energia a jde o modernější ekvivalent amerických SSME z raketoplánu. Hotol se měl zmenšit délka 36,5m, rozpětí 21m. Do výšky 10km by ho vynesl nosný letoun Antonov An-225 Mrija. Nejprve šlo vše dobře. Projekt se zdál perspektivní. Zkoušky v aerodynamickém tunelu proběhli bez problému. Pak ale britská vláda ztratila zájem ve stejné době jako ruská neboť se právě rozpadal sovětský svaz.

Britská firma Reaction Engines Limited navázala na opuštěný HOTOL projektem Skylon. Délka 83m, rozpětí 25,5m. Prázdná hmotnost 53 tun, vzletová 345 tun. Užitečná nosnost 15 tun na LEO. Náklady na vývoj 14 miliard dolarů. Výdrž tedy „trvanlivost“ 200 letů na LEO. Klíčová technologie projektu je pre-cooler. Toto zařízení má schladit vstupní vzduch který budou po úpravě používat raketové motory jako okysličovadlo z 1000 stupnů na mínus 150 stupnů.
Nemožné? Vláda Británie, ESA ani armáda si to už nemyslí! Podporují a to i finančně Skylon a počítají s užitkem pro své záměry. Stejně jako u každé revoluční technologie panuje nedůvěra v její schopnosti. Tu jsem názorně předvedl já při neustálém „vnucování“ nosného letounu Skylonu (kterému je na rozdíl od HOTOLU 2 k ničemu. Ano měli jste pravdu mýlil jsem se.) Tato nedůvěra může být opodstatněná jestliže vývoj motoru SABRE nebude úspěšný. Jestliže ale bude. Revoluční technologie změní vše. Ronald Wilson Reagan vyhlásil program SDI(hvězdné války)který měl balistické rakety učinit neschopnými a zastaralými. A i když šlo o fintu na sovětský svaz který nakonec pokročil v militarizaci kosmu mnohem dál než USA. V případě Skylonu o fintu nejde a skutečně může učinit nosné rakety neschopnými a zastaralými! Všichni současní hráči včetně modly Space X se při realizaci Skylonu dostanou mimo hru o LEO. A začne vesmírná odysea která měla začít už dávno a vídeňský valčík…(Na krásném modrém Dunaji) v podání rotující kosmické stanice a Skylonu se může stát realitou…

Konec nebo Začátek
Stále je víc raket připravených padat než letět do nekonečného vesmíru který by překonal veškeré naše představy. Jen se tam vydat. Vydáme se po Cháronově novém mostu do říše mrtvých. Když naše rakety spadnou jako všechny naše naděje. Nebo použijeme naše rakety k letu za našimi sny a dál? Rakety které stojí jako Nemesis tak nemohou stát donekonečna. Jednou přijde šílenec kterých je historie plná a odpálí je… Stejně jako v technologii která by nás měla dostat dál do vesmíru i tady nastala pauza. Doufejme že v budoucnu bude tato pauza všem jenom k smíchu a naše rakety odstartují správným směrem.

Raketa stojící na startovací rampě. Odvážně míří k obloze. Obslužný personál provádí poslední úkony před startem. V řídícím středisku vládne absolutní soustředění. Odpočítávání posledních sekund před startem. Napětí se dá krájet. T 0 START Raketa se zahalí do plamenů z nichž se vynoří v nahé kráse splněného snu o létání. Míří stále výš. Myšlenky sny a práce bezpočtu lidí zhmotněná v realitu nabírá výšku!

Finále
https://www.youtube.com/watch?v=IDaJ7rFg66A
Uživatelský avatar
vombat
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 188
Registrován: 03 zář 2015, 17:29

Re: Skylon

Příspěvekod JosVerstapen » 16 lis 2015, 12:57

No tak k tomu není co dodat jenom: :tlesk: :palec nahoru: ...mazec tvé myšlenky.

Hele akorát jenom dodám k zamrznutí V2 von Braun.
K překonání "gravitace" z naší matičky Zemi budeme používat chemický tedy reaktivní pohon ještě hooodně let.

Ať už to je palivo pevné, kapalné či hybridní motory, pořád to bude chemická reaktivní reakce, která dodá raketě potřebný TAH.
Jedině, že bychom vynalezli antigravitační pohon. Nic jiného ani v tuto chvíli nelze vynalézt a není k dispozici. Možné alternativy jako (nic jiného mě teď nenapadá):
- orbitální výtah...dle mého soudu stejně nereálné (v tuto dobu) jako antigravitační pohon
- elektromagnetický katapult ....to je asi nejreálnější

Nic jiného není, Skylon má jenom chemicky reaktivní pohon i když hybrid (kombinace), SpaceX - pohon opět stejný, jenom lepší technologie stupňů raket....pořád je to ale v principu V2 jak píšeš a bude nadále!

To je něco jako auta, ty se taky vynalezli se čtyřmi koly a jedním volantem a za celou historii se to nezměnilo a je to oblast, do které se nejvíce investuje.
Jinak díky za pěkné čtení. :)
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 186
Registrován: 12 zář 2012, 15:40
Bydliště: Uherské Hradiště

PředchozíDalší

Zpět na Soukromý sektor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků