Stránka 3 z 6

Re: Bigelow Aerospace

Napsal: 13.3.2015 7:25
od Raul
Modul Beam složen a připraven do trunku letu Spx-8.


Re: Bigelow Aerospace

Napsal: 17.5.2016 15:19
od Beleg
Nedávno byla zveřejněna informace o zvýšení tahu motorů rakety Falcon 9 a s ním související zvýšení max. nákladu na LEO na 22 800 kg. Modul B330 by měl vážit mezi 20 000 až 23 000 kg. Jsem jediný komu to příjde zajímavé? Že by Bigelow mohl místo uváděné rakety Atlas V (asi ve verzi 552 která ještě nikdy neletěla) použít expendable Falcon 9? Ekonomicky by se to jistě vyplatilo.

Re: Bigelow Aerospace

Napsal: 17.5.2016 16:29
od rexino
Centaur s 2 motormi na Atlase V ešte nikdy neletel :Drbe se na hlavě: a čo viem, tak ten motor na Centaur je tak drahý, že by sa ten štart predražil brutálne, takže falcon určite je dobrá možnosť. Len choďte teraz za Elonom a povedzte mu, že chcete štart, kde nemôže zachrániť stupeň :lol: . Toto je jasná zákazka pre Falcon Heavy.

Re: Bigelow Aerospace

Napsal: 17.5.2016 20:28
od Tris
F9 nikdy nebyl považován za možnost pro start B330 kvůli nedostatečné velikosti aerodynamického krytu -- to jsou slova Roberta Bigelowa krátce po CRS-8.

Re: Bigelow Aerospace

Napsal: 17.5.2016 21:08
od Pospíšil
Tris píše:F9 nikdy nebyl považován za možnost pro start B330 kvůli nedostatečné velikosti aerodynamického krytu -- to jsou slova Roberta Bigelowa krátce po CRS-8.
Ano, to je pravda. SpaceX zatím nevidí dostatečně velkou poptávku po vynášení extrémně dlouhých nákladů, kvůli kterým by museli vyrobit delší aerodynamický kryt, než ten, který mají v současnosti (d = 5,2 m ; l = 13,9 m).

Pokud by se takový dostatečně velký trh otevřel, zřejmě by na to reagovali.
Vynesení jednoho, nebo 2 či 3 modulů od Bigelowa ale takovou investici nezaplatí.

Re: Bigelow Aerospace

Napsal: 17.5.2016 23:02
od DanHeřt
Kromě krytu by také byl potřeba nový adaptér pro náklad, ten současný vydrží maximálně asi 11 tun. Ale předpokládám, že pro FH budou stejně muset navrhnout nový.

Re: Bigelow Aerospace

Napsal: 18.5.2016 9:21
od Beleg
U těch rozměrů aerodynamického krytu vadí který rozměr? Délka B330 má být 13,7 m a průměr (vnitřní v nafouknutém stavu) 6,7 m. Kryt na Atlas V má max. vnější průměr 5,4 m a vnitřní 4,57 m, délky se různí (viz. http://www.ulalaunch.com/products_atlasv.aspx). Vzhledem k tak malému rozdílu ve průměrech mezi Falconem 9 a Atlasem V tipuju, že problém bude spíš s délkou krytu. Prodloužit kryt by nemusel být zas až takový problém (téměř to nezvýší odpor a moc to neposune aerodynamický střed rakety).
Jak psal DanHeřt, pro FH bude stejně potřeba vyvinout nový adaptér a nejspíš i aerodynamícký kryt.

Re: Bigelow Aerospace

Napsal: 18.5.2016 11:28
od Pospíšil
Beleg píše:U těch rozměrů aerodynamického krytu vadí který rozměr? Délka B330 má být 13,7 m a průměr (vnitřní v nafouknutém stavu) 6,7 m ... Prodloužit kryt by nemusel být zas až takový problém (téměř to nezvýší odpor a moc to neposune aerodynamický střed rakety).
Využitelný vnitřní prostor v současném krytu F9/FH je d = 4,6 m ; l = 11,4 m, přičemž válcová část s konstantním průměrem je dlouhá pouze 6,6 metru a dál se směrem nahoru zužuje.
BA330 má délku l = 13,7 m. Průměr ve složeném stavu jsem zatím nenašel, ale ten by pravděpodobně vyhovoval.
Takže se nevejde minimálně délkově.

Hlavní finanční "výzvou" při vývoji adekvátně velkého aerodynamického krytu je rozměr dostatečně velké vytvrzovací pece - autoklávů. V ideálním případě by bylo potřeba vyrobit kryt pouze dvoudílný (jako je dnes), což minimalizuje jeho hmotnost a maximalizuje spolehlivost jeho odhození. Pak by ale musela být pec extrémně velká a drahá.
Druhou možností je rozdělit kryt podélně i příčně na několik menších částí, které se vejdou i do současného autoklávu, pak ale navyšujete jeho vynášenou "mrtvou váhu", stoupá pracnost montáže a klesá spolehlivost odhození.

Tak si vyberte. Nedivím se, že se SpX do něčeho takového zatím nechce pustit. Jak jsem psal, na 3 starty pro Bigelowa se to nevyplatí.

Re: Bigelow Aerospace

Napsal: 16.7.2016 20:35
od Malky
Bigelow plánuje mít do roku 2020 dva moduly B330 připravené k vypuštění.

https://twitter.com/jeff_foust/status/7 ... 7565029376

Re: Bigelow Aerospace

Napsal: 5.3.2017 8:50
od Pospíšil
Robert Bigelow si pochvaluje, že Trumpova administrativa víceméně směřuje k podpoře krátkodobých a efektních cílů, jakým v kosmonautice může být například obydlená kosmická stanice na nízké oběžné dráze Měsíce do konce prvního trumpova prezidentského období v roce 2020.

Bigelow podnikl rozhovory s ULA ohledně vynesení B330 na jejich nosiči Atlas 552, spojení na LEO se dvěma urychlovacími stupni ACES a dopravení nafukovacího habitatu na lunární orbit.
Jednal také se SpaceX o dopravě pasažérů na takto umístěnou stanici v jejich lodích Crew Dragon.
Celé řešení by podle Bigelowa mohlo sloužit jak státnim (NASA) tak komerčním účelům.
Případné rozhodnutí o podpoře státu tomuto projektu se nedá čekat dřív než v létě, až bude znovu ustaven funkční National Space Council.
https://arstechnica.com/science/2017/03 ... gold-rush/