Bigelow Aerospace
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Bigelow Aerospace
Nedávno byla zveřejněna informace o zvýšení tahu motorů rakety Falcon 9 a s ním související zvýšení max. nákladu na LEO na 22 800 kg. Modul B330 by měl vážit mezi 20 000 až 23 000 kg. Jsem jediný komu to příjde zajímavé? Že by Bigelow mohl místo uváděné rakety Atlas V (asi ve verzi 552 která ještě nikdy neletěla) použít expendable Falcon 9? Ekonomicky by se to jistě vyplatilo.
Re: Bigelow Aerospace
Centaur s 2 motormi na Atlase V ešte nikdy neletel a čo viem, tak ten motor na Centaur je tak drahý, že by sa ten štart predražil brutálne, takže falcon určite je dobrá možnosť. Len choďte teraz za Elonom a povedzte mu, že chcete štart, kde nemôže zachrániť stupeň . Toto je jasná zákazka pre Falcon Heavy.
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Re: Bigelow Aerospace
F9 nikdy nebyl považován za možnost pro start B330 kvůli nedostatečné velikosti aerodynamického krytu -- to jsou slova Roberta Bigelowa krátce po CRS-8.
"In ancient days, men looked at stars and saw their heroes in the constellations. In modern times, we do much the same, but our heroes are epic men of flesh and blood."
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10824
- Reputace: 10255
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Bigelow Aerospace
Ano, to je pravda. SpaceX zatím nevidí dostatečně velkou poptávku po vynášení extrémně dlouhých nákladů, kvůli kterým by museli vyrobit delší aerodynamický kryt, než ten, který mají v současnosti (d = 5,2 m ; l = 13,9 m).Tris píše:F9 nikdy nebyl považován za možnost pro start B330 kvůli nedostatečné velikosti aerodynamického krytu -- to jsou slova Roberta Bigelowa krátce po CRS-8.
Pokud by se takový dostatečně velký trh otevřel, zřejmě by na to reagovali.
Vynesení jednoho, nebo 2 či 3 modulů od Bigelowa ale takovou investici nezaplatí.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Bigelow Aerospace
Kromě krytu by také byl potřeba nový adaptér pro náklad, ten současný vydrží maximálně asi 11 tun. Ale předpokládám, že pro FH budou stejně muset navrhnout nový.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"I reject your reality and substitute my"
"I reject your reality and substitute my"
Re: Bigelow Aerospace
U těch rozměrů aerodynamického krytu vadí který rozměr? Délka B330 má být 13,7 m a průměr (vnitřní v nafouknutém stavu) 6,7 m. Kryt na Atlas V má max. vnější průměr 5,4 m a vnitřní 4,57 m, délky se různí (viz. http://www.ulalaunch.com/products_atlasv.aspx). Vzhledem k tak malému rozdílu ve průměrech mezi Falconem 9 a Atlasem V tipuju, že problém bude spíš s délkou krytu. Prodloužit kryt by nemusel být zas až takový problém (téměř to nezvýší odpor a moc to neposune aerodynamický střed rakety).
Jak psal DanHeřt, pro FH bude stejně potřeba vyvinout nový adaptér a nejspíš i aerodynamícký kryt.
Jak psal DanHeřt, pro FH bude stejně potřeba vyvinout nový adaptér a nejspíš i aerodynamícký kryt.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10824
- Reputace: 10255
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Bigelow Aerospace
Využitelný vnitřní prostor v současném krytu F9/FH je d = 4,6 m ; l = 11,4 m, přičemž válcová část s konstantním průměrem je dlouhá pouze 6,6 metru a dál se směrem nahoru zužuje.Beleg píše:U těch rozměrů aerodynamického krytu vadí který rozměr? Délka B330 má být 13,7 m a průměr (vnitřní v nafouknutém stavu) 6,7 m ... Prodloužit kryt by nemusel být zas až takový problém (téměř to nezvýší odpor a moc to neposune aerodynamický střed rakety).
BA330 má délku l = 13,7 m. Průměr ve složeném stavu jsem zatím nenašel, ale ten by pravděpodobně vyhovoval.
Takže se nevejde minimálně délkově.
Hlavní finanční "výzvou" při vývoji adekvátně velkého aerodynamického krytu je rozměr dostatečně velké vytvrzovací pece - autoklávů. V ideálním případě by bylo potřeba vyrobit kryt pouze dvoudílný (jako je dnes), což minimalizuje jeho hmotnost a maximalizuje spolehlivost jeho odhození. Pak by ale musela být pec extrémně velká a drahá.
Druhou možností je rozdělit kryt podélně i příčně na několik menších částí, které se vejdou i do současného autoklávu, pak ale navyšujete jeho vynášenou "mrtvou váhu", stoupá pracnost montáže a klesá spolehlivost odhození.
Tak si vyberte. Nedivím se, že se SpX do něčeho takového zatím nechce pustit. Jak jsem psal, na 3 starty pro Bigelowa se to nevyplatí.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Bigelow Aerospace
Bigelow plánuje mít do roku 2020 dva moduly B330 připravené k vypuštění.
https://twitter.com/jeff_foust/status/7 ... 7565029376
https://twitter.com/jeff_foust/status/7 ... 7565029376
"The meek will inherit the Earth." ..and the rest of us, Universe.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10824
- Reputace: 10255
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Bigelow Aerospace
Robert Bigelow si pochvaluje, že Trumpova administrativa víceméně směřuje k podpoře krátkodobých a efektních cílů, jakým v kosmonautice může být například obydlená kosmická stanice na nízké oběžné dráze Měsíce do konce prvního trumpova prezidentského období v roce 2020.
Bigelow podnikl rozhovory s ULA ohledně vynesení B330 na jejich nosiči Atlas 552, spojení na LEO se dvěma urychlovacími stupni ACES a dopravení nafukovacího habitatu na lunární orbit.
Jednal také se SpaceX o dopravě pasažérů na takto umístěnou stanici v jejich lodích Crew Dragon.
Celé řešení by podle Bigelowa mohlo sloužit jak státnim (NASA) tak komerčním účelům.
Případné rozhodnutí o podpoře státu tomuto projektu se nedá čekat dřív než v létě, až bude znovu ustaven funkční National Space Council.
https://arstechnica.com/science/2017/03 ... gold-rush/
Bigelow podnikl rozhovory s ULA ohledně vynesení B330 na jejich nosiči Atlas 552, spojení na LEO se dvěma urychlovacími stupni ACES a dopravení nafukovacího habitatu na lunární orbit.
Jednal také se SpaceX o dopravě pasažérů na takto umístěnou stanici v jejich lodích Crew Dragon.
Celé řešení by podle Bigelowa mohlo sloužit jak státnim (NASA) tak komerčním účelům.
Případné rozhodnutí o podpoře státu tomuto projektu se nedá čekat dřív než v létě, až bude znovu ustaven funkční National Space Council.
https://arstechnica.com/science/2017/03 ... gold-rush/
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong