Izraelská ISA
Napsal: 10.8.2011 13:37
Agentura byla založena v červnu roku 1983 jako hlavní koordninátorka kosmického programu Izraele navazující na Národní úřad pro kosmický výzkum (National Committee for Space Research, NCSR), který byl založen v roce 1960.
Tolik říká o izraelské kosmické agentuře Wikipedia. Izraelci na rozdíl od jiných agentur neusilují v první řadě o vědecké družice (i když i ty bychom v jejich historii našli), ale cílí především na satelity komerční a vojenské.
ISA využívá raketu Šavit (350 - 800 kg na LEO), která startuje z kosmodromu Palmachim, jehož střelecký prostor je pro potřeby startů raket značně nevhodný - umožňuje pouze lety na retrográdní dráhy - tedy proti směru otáčení Země, čímž nosnost rakety klesá minimálně o čtvrtinu ve srovnání se startem na klasickou oběžnou dráhu.
Izrael se ale s touto nepříjemností nehodlá smířit a snaží se najít nové cesty. Podle dostupných informací probíhají jednání o vybudování izraelské startovací rampy mimo území židovského státu. Spekuluje se o brazilském kosmodromu Alcantara, Guayanském Kourou, nebo o italské plošině San Marco nedaleko Keni.
Objevily se ale také divočejší teorie. Spekuluje se třeba o možnosti připevnění rakety Šavit na upravené letadlo Boeing 747. Boeing by letěl nad Indickým oceánem, krátce před odpálením by se nastavil do polohy vhodné pro start a pak by raketa umístěná na zádech letadla zažehla svůj raketový motor a vydala se na oběžnou dráhu. Na první pohled to vypadá šíleně - odpalovat kosmickou raketu vážící 32 tun z hřbetu letadla, ale podle izraelských odborníků by to mohlo být uskutečnitelné.
Tolik říká o izraelské kosmické agentuře Wikipedia. Izraelci na rozdíl od jiných agentur neusilují v první řadě o vědecké družice (i když i ty bychom v jejich historii našli), ale cílí především na satelity komerční a vojenské.
ISA využívá raketu Šavit (350 - 800 kg na LEO), která startuje z kosmodromu Palmachim, jehož střelecký prostor je pro potřeby startů raket značně nevhodný - umožňuje pouze lety na retrográdní dráhy - tedy proti směru otáčení Země, čímž nosnost rakety klesá minimálně o čtvrtinu ve srovnání se startem na klasickou oběžnou dráhu.
Izrael se ale s touto nepříjemností nehodlá smířit a snaží se najít nové cesty. Podle dostupných informací probíhají jednání o vybudování izraelské startovací rampy mimo území židovského státu. Spekuluje se o brazilském kosmodromu Alcantara, Guayanském Kourou, nebo o italské plošině San Marco nedaleko Keni.
Objevily se ale také divočejší teorie. Spekuluje se třeba o možnosti připevnění rakety Šavit na upravené letadlo Boeing 747. Boeing by letěl nad Indickým oceánem, krátce před odpálením by se nastavil do polohy vhodné pro start a pak by raketa umístěná na zádech letadla zažehla svůj raketový motor a vydala se na oběžnou dráhu. Na první pohled to vypadá šíleně - odpalovat kosmickou raketu vážící 32 tun z hřbetu letadla, ale podle izraelských odborníků by to mohlo být uskutečnitelné.