Standardizace
Standardizace
Ahoj, zabyval jsem se ted trochu standardizaci nekterych systemu na ISS a v kosmickem programu obecne, takze davam neuplny prehled k dispozici k dalsimu doplnovani...
SSVP-G4000 - D a/p - rusky dokovaci system Drogue&Probe, standard ISS/Soyuz/Progress/ATV (ССВП Г4000 - Системы Стыковки и Внутреннего Перехода)
SSVP-M8000 - D/B a/p/n - rusky hybridni system D&C/APAS95 (ССВП-М Г8000 - Системы Стыковки и Внутреннего Перехода)
SSPA-GM - adapter SSVP-G4000 na SSVP-M8000 - Система Стыковки Пассивная Адаптируемая - Гибридная Модифицируемая (docking system passive adaptable - hybrid modifiable)
APAS - (Androgynous Peripheral Attach System - АПАС - Андрогинно-Периферийный Агрегат Стыковки), ruzne verze od programu Sojuz-Apollo po Space Shuttle a ISS
APAS89 - D/B and - verze pouzivana na MIR
APAS95 - D/B and - posledni verze pouzivana na ISS (PMA1 Zarya-Unity, PMA2, PMA3, Space Shuttle)
APAS2010 - Cinska verze, vychazejici z APAS-89
CBM - B a/p - Common Berthing Mechanism, standardni spojovaci port/uzel mezi neruskymi moduly ISS
NDS, LIDS, IBDM, IDSS - D/B and - NASA Docking System, Low-Impact Docking System, International Berthing and Docking Mechanism, International Docking System Standard; ruzne vyvojove verze americke varianty androgynniho spojovaciho mechanismu, vychazejiciho z APAS, navrzeneho jako mezinarodni otevreny standard - CRS7 by mel dopravit prvni redukci APAS95/NDS pro nasazeni na PMA (Presurized Matting Adapter - samostatny prechodovy dil CMB/APAS95). Podle nekterych planu by mela byt casem vyrobena i redukce CBM/NDS pro nasazeni na libovolny CBM port.
SCM - D/B p - Soft Capture Mechanism, pasivni, ciste mechanicky kotvici system, varianta NDS
PDGF - kotvici mechanismus a interface pro canadarm a podobne nastroje, krome mechanickeho poskytuje i elektricke a datove propojeni
FRGF - ciste pasivni mechanicka verze PDGF
Fotogalerie:
http://www.pinterest.com/jardaxor/spacecraft-details/
SSVP-G4000 - D a/p - rusky dokovaci system Drogue&Probe, standard ISS/Soyuz/Progress/ATV (ССВП Г4000 - Системы Стыковки и Внутреннего Перехода)
SSVP-M8000 - D/B a/p/n - rusky hybridni system D&C/APAS95 (ССВП-М Г8000 - Системы Стыковки и Внутреннего Перехода)
SSPA-GM - adapter SSVP-G4000 na SSVP-M8000 - Система Стыковки Пассивная Адаптируемая - Гибридная Модифицируемая (docking system passive adaptable - hybrid modifiable)
APAS - (Androgynous Peripheral Attach System - АПАС - Андрогинно-Периферийный Агрегат Стыковки), ruzne verze od programu Sojuz-Apollo po Space Shuttle a ISS
APAS89 - D/B and - verze pouzivana na MIR
APAS95 - D/B and - posledni verze pouzivana na ISS (PMA1 Zarya-Unity, PMA2, PMA3, Space Shuttle)
APAS2010 - Cinska verze, vychazejici z APAS-89
CBM - B a/p - Common Berthing Mechanism, standardni spojovaci port/uzel mezi neruskymi moduly ISS
NDS, LIDS, IBDM, IDSS - D/B and - NASA Docking System, Low-Impact Docking System, International Berthing and Docking Mechanism, International Docking System Standard; ruzne vyvojove verze americke varianty androgynniho spojovaciho mechanismu, vychazejiciho z APAS, navrzeneho jako mezinarodni otevreny standard - CRS7 by mel dopravit prvni redukci APAS95/NDS pro nasazeni na PMA (Presurized Matting Adapter - samostatny prechodovy dil CMB/APAS95). Podle nekterych planu by mela byt casem vyrobena i redukce CBM/NDS pro nasazeni na libovolny CBM port.
SCM - D/B p - Soft Capture Mechanism, pasivni, ciste mechanicky kotvici system, varianta NDS
PDGF - kotvici mechanismus a interface pro canadarm a podobne nastroje, krome mechanickeho poskytuje i elektricke a datove propojeni
FRGF - ciste pasivni mechanicka verze PDGF
Fotogalerie:
http://www.pinterest.com/jardaxor/spacecraft-details/
Naposledy upravil(a) Jardax dne 20.1.2015 13:01, celkem upraveno 3 x.
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Standardizace
Nevim zda bych oznacil CBM jako standardni port/uzel na ISS kdyz se tam pouziva i Sojuzovy typ, APAS a Hybridni (vse pro spojeni modulu, nikoliv priletavajicich lodi)
Edit : Mozna "Standardni port US segmentu ISS"
Edit : Mozna "Standardni port US segmentu ISS"
Re: Standardizace
Ano, tak to bylo mysleno, ale jelikoz neni jeste doplneny rusky stykovaci system, tak to tak nevyzni.
Mimochodem mezi moduly ruskeho sektoru se pouziva co presne? Nedohledal jsem to zatim, ale mam zato, ze prave stykovaci system ala Sojuz. Podle me rusove na stanici APAS nikde nepouzivaji, je jen na PMA kvuli Shuttlu - jina lod ho pokud vim zatim nepouzila.
Mimochodem mezi moduly ruskeho sektoru se pouziva co presne? Nedohledal jsem to zatim, ale mam zato, ze prave stykovaci system ala Sojuz. Podle me rusove na stanici APAS nikde nepouzivaji, je jen na PMA kvuli Shuttlu - jina lod ho pokud vim zatim nepouzila.
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Standardizace
IDA jsou právě těmi APAS-95/NDSB-1 adaptéry (redukcí), které budou instalovány na PMA. Budou dopraveny ve dvou exemlářích v rámci CRS-7 a CRS-9.
Ruský segment (ROS) má SSVP-G4000 - standartní systém kotva-kužel - pro Sojuzy, Progressy a ATV.. ale i pro Rassvet.
a SSVP-M8000 - hybrid kombinující SSVP záchytový systém a APAS kotvící prstenec - pro staniční moduly
APAS-95 používá i Zarja, kotvená přes PMA k USOS (americký segment).
Ruský segment (ROS) má SSVP-G4000 - standartní systém kotva-kužel - pro Sojuzy, Progressy a ATV.. ale i pro Rassvet.
a SSVP-M8000 - hybrid kombinující SSVP záchytový systém a APAS kotvící prstenec - pro staniční moduly
APAS-95 používá i Zarja, kotvená přes PMA k USOS (americký segment).
Naposledy upravil(a) Raul dne 15.1.2015 23:08, celkem upraveno 1 x.
Re: Standardizace
Koukam, ze se to tu resilo zhruba pred rokem, nicmene jak tak na to koukam tak si nejsem jisty - jak muze mit hybrid vetsi prulez nez oba systemy, ktere hybrid kombinuje?
Jinak ano, zamenil jsem v popisu IDA a PMA, opravimRaven píše:US kotvící uzel na ISS
CBM - vnitřní otvor je čtverec se stranou 1.27m
Ruské dokovací uzly na ISS
APAS95 - 800mm - pro raketoplány (Buran/STS)
SSSVP-G4000 - standart P&D - tunel 800mm
SSVP-M8000 - APAS95-P&D hybrid - průlez 1050mm
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Standardizace
Hybrid je mezi moduly Zvezda, Zarja, Pirs a Poisk - průlez 105cm.
SSVP má svoji fixní aktivní (kotva) a pasivní (kužel) roli.
Projdi si toto.
http://en.wikipedia.org/wiki/Docking_an ... spacecraft
SSVP má svoji fixní aktivní (kotva) a pasivní (kužel) roli.
Projdi si toto.
http://en.wikipedia.org/wiki/Docking_an ... spacecraft
Re: Standardizace
Ja to znam, z toho jsem mimo jine cerpalRaven píše:Hybrid je mezi moduly Zvezda, Zarja, Pirs a Poisk - průlez 105cm.
SSVP má svoji fixní aktivní (kotva) a pasivní (kužel) roli.
Projdi si toto.
http://en.wikipedia.org/wiki/Docking_an ... spacecraft
Jen jsem ruske systemy zatim neprobiral.
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Standardizace
Světlost Apas-95 zmenšuje záchytový mechanismus (SCS), např. šest dokovacích listů.Jardax píše:.. jak muze mit hybrid vetsi prulez nez oba systemy, ktere hybrid kombinuje?
SSVP-G4000 používá menší kotvící prstenec.
Re: Standardizace
No, ono to jak se zda vubec neni s temi ruskymi systemy tak jednoduche. Ted se v tom probiram a je to o dost slozitejsi.
Nicmene takovy dotaz bokem - z jakeho duvodu se PMA delaly mimo osu? Melo to nejaky konretni smysl?
Nicmene takovy dotaz bokem - z jakeho duvodu se PMA delaly mimo osu? Melo to nejaky konretni smysl?
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Standardizace
http://en.wikipedia.org/wiki/STS-132#me ... _ISS_1.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Pressurize ... otated.jpg
Myslim ze tady je videt duvod - jde to nad kabinu raketoplanu. Mrkni jeste sem - http://www.nasa.gov/pdf/167120main_Elements.pdf - u PMA jsou siluety ruzneho umisteni shuttle a kdyby byly rovne tak by se dostavala treba smerovka moc blizko. Mozna je to i kvuli lepsimu rozlozeni pusobeni sil, to si nejsem jisty
http://en.wikipedia.org/wiki/Pressurize ... otated.jpg
Myslim ze tady je videt duvod - jde to nad kabinu raketoplanu. Mrkni jeste sem - http://www.nasa.gov/pdf/167120main_Elements.pdf - u PMA jsou siluety ruzneho umisteni shuttle a kdyby byly rovne tak by se dostavala treba smerovka moc blizko. Mozna je to i kvuli lepsimu rozlozeni pusobeni sil, to si nejsem jisty