Standardizace
Re: Standardizace
Relevatní komiks: http://xkcd.com/927/
Re: Standardizace
[quote="Amper"
Myslim ze tady je videt duvod - jde to nad kabinu raketoplanu. Mrkni jeste sem - http://www.nasa.gov/pdf/167120main_Elements.pdf - u PMA jsou siluety ruzneho umisteni shuttle a kdyby byly rovne tak by se dostavala treba smerovka moc blizko. Mozna je to i kvuli lepsimu rozlozeni pusobeni sil, to si nejsem jisty[/quote]
No ale to nevysvetluje proc jsou vsechny 3 PMA takhle vyosene, treba u PMA1 mezi Zarya a Unity mi to prijde jako kontraproduktivni. Cili to muselo mit nejaky dost podstatny duvod...
Myslim ze tady je videt duvod - jde to nad kabinu raketoplanu. Mrkni jeste sem - http://www.nasa.gov/pdf/167120main_Elements.pdf - u PMA jsou siluety ruzneho umisteni shuttle a kdyby byly rovne tak by se dostavala treba smerovka moc blizko. Mozna je to i kvuli lepsimu rozlozeni pusobeni sil, to si nejsem jisty[/quote]
No ale to nevysvetluje proc jsou vsechny 3 PMA takhle vyosene, treba u PMA1 mezi Zarya a Unity mi to prijde jako kontraproduktivni. Cili to muselo mit nejaky dost podstatny duvod...
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Standardizace
Vsechny 3 PMA jsou stejne (nevim zda uplne identicke nebo jen "skoro" stejne) takze je mozne ze proste vedeli ze kvuli shuttle to potrebuji vyosene a rozhodli se pro pripojeni US/RU segmentu nevymejslet dalsi novy kus hardware
Re: Standardizace
Heh, to jsem právě chtěl napsat...proč redesignovat, retoolovat a rekvalifikovat novou sérii hardwaru jen kvůli dvěma kusům?
Re: Standardizace
No jasne, jenze ten PMA1 je uprostred stanice v ose, takze jeho vyoseni znamena docela slusne namahani pri vetsine motorickych manevru... nezkoumal jsem tu teorii, ze by vyoseni o metr bylo zasadni pro dokovanu Shuttlu, ale jako primarni spojovaci clen cele stanice mi to prijde zvlastni. Proto se ptam zda existuje nejaky fakt dobry duvod.
Re: Standardizace
Je otázka, jestli tohle je rozhodující limit. Jednak ta akcelerace nebude nijak masivní, jednak ta stanice klidně může povolit dřív někde jinde. Půlmetrové nebo metrové rameno síly nemusí být vůbec relevantní.
- fretka323
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1034
- Reputace: 3
- Bydliště: Orlová
- Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Standardizace
Když už se tu rozběhla debata o dokování, tak neví někdo proč NASA vymyslela NDS, když do teď všude používala APAS? Připadá mi to přesně jako v tom komiksu od Geala
Klidně mne oslovujte Radim.
Re: Standardizace
NASA vymyslela NDS na zaklade mezinarodni open specifikace IDSS. Stejne jako ESA udelala svoji verzi IBDM, Cina (s nejvetsi pravdepodobnosti) podle IDSS udelala svuj stykovaci system a rusove udajne take modifikovali svuj APAS-95, pokud tedy nebyl uz od pocatku kompatibilni, jelikoz se z nej vychazelo...fretka323 píše:Když už se tu rozběhla debata o dokování, tak neví někdo proč NASA vymyslela NDS, když do teď všude používala APAS? Připadá mi to přesně jako v tom komiksu od Geala
Cili v principu doslo presne k tomu, k cemu melo: Kazdy si vyvinul svoji verzi podle mezinarodni specifikace a tedy by mely byt vsechny navzajem kompatibilni... doufejme
IDSS je mezinarodni standard, ktery dali dohromady vsichni zucastneni clenove na ISS, cili to beru jako krok kupredu, ne zpatky.
(Btw ten evropsky IBDM by mel umet napojeni ve vsech 3 moznych pozicich, nejen v te jedine ktera je normalne ve specifikaci)
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Standardizace
PMA byly navrženy primárně pro raketoplán. A tedy vyosené jsou hlavně proto, aby se otevřel prostor nad nákladovým prostorem raketoplánu pro vykládání rozměrného nákladu.Nicmene takovy dotaz bokem - z jakeho duvodu se PMA delaly mimo osu? Melo to nejaky konretni smysl?
Z technického hlediska APAS-95 nevyhovuje při dokování lehkých lodí - resp. jejich malou setrvačnou sílu pro úspěšný záchyt a zároveň je sám pro tyto lodě poměrně těžký a nemoderní.Když už se tu rozběhla debata o dokování, tak neví někdo proč NASA vymyslela NDS, když do teď všude používala APAS?
Re: Standardizace
Aktualizace - prosim o pripadne doplneni a opravy.
APAS-2010
Tak podle vetsiny zdroju vychazi cinsky system z APAS-89 a byl pojmenovan (predevsim kvuli jednodussi komunikaci) APAS-2010. Podle nekterych zdroju z cinske strany je kompatibilni s IDSS, podle jinych neni.
SSVP-M8000
Rusky system SSVP-M8000 je v podstate obdobou americkeho CBM, jedna se o berthing mechanismus zalozeny na spojovacim, nikoliv dokovacim mechanizmu APAS-95. Cili spojovaci prstenec odpovida APAS-95. Chybi navadeci listy (nicmene je mozne, ze je lze pripojit), takze ma vetsi svetlost jak uvadel Raven, ale to cislo 1050mm se mi nepodarilo nikde overit. Je ale dost pravdepodobne, prumer tesneni limce je 1125mm. Kazdopadne nekde uvadena svetlost 1200mm je blbost.
Narozdil od CBM je ale (samozrejme-APAS) androgynni, a take umoznuje hybridizaci, t.j. pouzit namisto standardniho uzaveru uzaver s dokovacim konusem pro rusky P&D SSVP-G4000, a teoreticky i aktivni cast s dokovaci sondou. Cili umoznuje zadokovat, nejen pasivne pripojit, obdobny SSVP-M8000 s nasazenym opacnym nastavcem. Jak je reseno navadeni, pokud je reseno, netusim, pravdepodobne ciste opticky.
SSPA-GM
Система Стыковки Пассивная Адаптируемая - Гибридная Модифицируемая (docking system passive adaptable - hybrid modifiable)
Hybridni hybridni port, ktery vlastne neexistuje Sklada ze sendvice - zakladem je SSVP-M8000 a na nem je pripojen (podle nekterych zdroju znovunasaditelny, podle jinych pouze sejmutelny) adapter s kompletnim portem SSVP-G4000. Takze s nasazenym adapterem zadokuje regulerne Soyuz (opet - jak je reseno navadeni netusim), bez adapteru zadokuje nebo je pripojena jina cast stanice standardnim SSVP-M8000.
Je otazka, jestli tak rusove oznacuji celou tuhle sestavu a nebo jen prave ten SSVP-M8000/SSVP-G4000 adapter (coz by odpovidalo funcne i pismenkama, a k tomu se take priklanim), obdobne jako US oznacuje adapter APAS95/NDS jako IDA.
V zasade lze zjednodusit popis ruskych systemu ISS na G (letovy D&C - aktivni a pasivni) a M (stanicni hybridni - aktivni/pasivni/spojovaci), adapter MG a APAS95. Americky system ma jen CBM.
Mezinarodni IDSS v provedeni NDS/IBDM/??rusko se tak nejak chysta
A jeste Soyuz TM-16 s APAS-89
APAS-2010
Tak podle vetsiny zdroju vychazi cinsky system z APAS-89 a byl pojmenovan (predevsim kvuli jednodussi komunikaci) APAS-2010. Podle nekterych zdroju z cinske strany je kompatibilni s IDSS, podle jinych neni.
SSVP-M8000
Rusky system SSVP-M8000 je v podstate obdobou americkeho CBM, jedna se o berthing mechanismus zalozeny na spojovacim, nikoliv dokovacim mechanizmu APAS-95. Cili spojovaci prstenec odpovida APAS-95. Chybi navadeci listy (nicmene je mozne, ze je lze pripojit), takze ma vetsi svetlost jak uvadel Raven, ale to cislo 1050mm se mi nepodarilo nikde overit. Je ale dost pravdepodobne, prumer tesneni limce je 1125mm. Kazdopadne nekde uvadena svetlost 1200mm je blbost.
Narozdil od CBM je ale (samozrejme-APAS) androgynni, a take umoznuje hybridizaci, t.j. pouzit namisto standardniho uzaveru uzaver s dokovacim konusem pro rusky P&D SSVP-G4000, a teoreticky i aktivni cast s dokovaci sondou. Cili umoznuje zadokovat, nejen pasivne pripojit, obdobny SSVP-M8000 s nasazenym opacnym nastavcem. Jak je reseno navadeni, pokud je reseno, netusim, pravdepodobne ciste opticky.
SSPA-GM
Система Стыковки Пассивная Адаптируемая - Гибридная Модифицируемая (docking system passive adaptable - hybrid modifiable)
Hybridni hybridni port, ktery vlastne neexistuje Sklada ze sendvice - zakladem je SSVP-M8000 a na nem je pripojen (podle nekterych zdroju znovunasaditelny, podle jinych pouze sejmutelny) adapter s kompletnim portem SSVP-G4000. Takze s nasazenym adapterem zadokuje regulerne Soyuz (opet - jak je reseno navadeni netusim), bez adapteru zadokuje nebo je pripojena jina cast stanice standardnim SSVP-M8000.
Je otazka, jestli tak rusove oznacuji celou tuhle sestavu a nebo jen prave ten SSVP-M8000/SSVP-G4000 adapter (coz by odpovidalo funcne i pismenkama, a k tomu se take priklanim), obdobne jako US oznacuje adapter APAS95/NDS jako IDA.
V zasade lze zjednodusit popis ruskych systemu ISS na G (letovy D&C - aktivni a pasivni) a M (stanicni hybridni - aktivni/pasivni/spojovaci), adapter MG a APAS95. Americky system ma jen CBM.
Mezinarodni IDSS v provedeni NDS/IBDM/??rusko se tak nejak chysta
A jeste Soyuz TM-16 s APAS-89